Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, November 29, 2012

Mari mengenal buah.

Assalammualaikum ...

Hujung hujung tahun ni memang macam macam musim kat negara kita kan? Dengan musim tengkujuhnye lah! dengan musim kawennye lah! dengan musim banjirnye lah! dengan musim mengandung beranaknye lah! **tu ahkak :) Dengan musim buahnye lah! ha.. Arini meh ahkak nak share jenis jenis buah yang ada kat umah ahkak.Best kan jadi orang kampung. Leh tanam pokok pastu berbuah leh berlagak ngan orang xde pokok buah. Nasihat ahkak..jangan berlagak yer adik adik! Sesaje je nanti Allah tarik balik rezeki yang dah diberi pada kamu. Nganga je lah tengok buah orang yerr?

Ahkak asal orang kampung..skang pon masih duk kampung :) Xsedih pon dengan status anak kampung.Malah boleh berbangga di musim buah. Wahhhh kelas statement! Sebenarnya xjugak.. Rumah yang ahkak duk skang adalah rumah milik abah ahkak. Ahkak mana de duit berkepuk nak terus terus beli rumah padahal baru setahun jagung keje dengan gomen. Makanya,tadah tapak tangan luas luas bile abah ahkak nak bagi tumpang umah dia.. Mekaseh abah!Rumah ahkak duduk skang adalah sangat lama.Sejak ahkak umur 5tahun kot. Skang anak ahkak lak nak masuk 5tahun :)
Dan pokok pokok yang adoo adalah hasil titik peluh tanaman abah ahkak. Seingat ahkak lah..sejak ahkak kecik dan sejak ahkak dah duk situ dan berpindah rumah lain pastu kahwin duduk balik rumah tu..Xpernah sekali pon pokok pokok buah tu mengeluarkan hasil. Tipulah kate semua pokok. Pokok rambutan,pokok manggis,pokok cempedak,pokok mangga masam,pokok kelapa,pokok nona,pokok jambu tu berbuah lah.. Tapi sume buah buah itu adalah buah bukan feveret. Yang ahkak maksudkan adalah buah feveret. Adalah dalam banyak banyak pokok dekat umah ahkak ni beberapa batangnye pokok DOYAN. Tapi langsung xpernah berbuah. Sedih kann? Duduk kampung..keliling umah macam macam jenis pokok ade. Dah macam duduk dalam dusun. Pokok doyan berbatang batang akan tetapi tetap membeli bila teringin makan doyan. 

Dan hasil memujuk emak,,tahun lepas adalah tahun pertama pokok doyan kami menghasilkan. Emak abah jaga pokok doyan tersebut seperti menatang minyak yang penuh. Akibat berebut dengan sang monyet yang memang terkenal dengan perasaan hasad dengki busuk hati.. Akhirnya buah doyan yang ditatang bagai minyak yang penuh tu telah digugurkan dek monyet tanpa perikemonyetan. Dasar monyet! Naseb zaman skang dah xde batu belah batu bertangkup tu.Kalau x mau kami sekuarge jadi tajuk muka depan Metro "sekuarge telah ditelan batu belah batu bertangkup akibat perbuatan nyet"
Sedih!! Sekali dengan pokok buah feveret emak ahkak. Iaitu buah langsat. Sebelah pokok doyan tu de pokok langsat. Emak ahkak adalah sangat antu dengan buah langsat. Pantang nampak orang jual mesti berhenti beli. Sekali tahun lepas berbuah itu langsat,belum pon masak dah dipetik dari pokok nak rase hasil titik peluh sendiri.Dah nama pon belum masak dah tentu tentu le masamnye kenn? Sebab xsabar tggu masak adalah konon nak cepat lagi dari si monyet. Tetapi tetap jugak si monyet jadi juara.Makanya sekali lagi kecewalah kami..**sambil lari anak cari batu belah batu bertangkup!

Tahun ni alhamdulillah rezeki monyetmonyet kami lagi. Buah doyan dan buah langsat berbuah lagi.
Sempat lah melihat buah doyan sebesar kepala baby dan penuh berbakul bakul sebabnya kesemua pokok pon berbuah. Tetapi sempat tengok jelah kerana si monyet lebih cepat.Dasar monyet lagi sekali!Dengan jayanye monyet monyet dah menggugurkan semua buah di semua pokok.Redho jelah kalini.Sebab kali ni emak abah xde nak beria sangat jage.Malas nak layan perasaan kecewa. Ade rezeki kami adelah. Xde rezeki kami bagi jelah rezeki kat orang kalau rase nak makan doyan. kenn?
Tetapi agaknye monyet monyet tu kali ni ade perikemonyetan makanya dapatlah kami merasa buah langsat semanis manisnye seperti membeli di lori jual langsat. Elok masak manis je atas pokok. Agaknye sebab tahun ni semua pokok pon berbuah jadinya sang monyet ni agak keliru dan pening xtau pokok mana nak digugurkan dulu. Alih2 buah feveret semua adalah pilihan mereka dan tinggallah buah xberapa nak feveret.Tapi tetap bersyukur sebab sekurang kurangnya kami xperlu lah membeli untuk menikmati kesedapan buah buah tersebut..

1)Buah nona - memang superb makan time sejuk sejuk.Besenye emak ahkak akan petik dari    pokok pastu simpan dalam peti sejuk.Pastu belum sempat ahkak makan,anak anak ahkak dah habeskan..Ouhh batu belah batu bertangkup! 
 
2)Buah doyan - yakni buah feveret kami sekuarge. Ahkak dedulu xminat langsung dengan doyan.Sejak peknen sulung ritu dah pandai melantak doyan.Peknen kedua gerai jual doyan adalah destinasi pilihan.Dan peknen kali ketiga pon doyan jugak :) Terbaekkk doyan nehh. Tapi bubur doyan ahkak xminat. Ahkak memang kontra dengan mr.huB..dia minat ahkak xminat.Dia xminat ahkak minattttt sangat ..

3)Buah Langsat - Feveret emak ahkak.Syukur sebab tahun ni dapat merasa hasil sendiri dan berkongsi nikmat dengan orang lain.Memang banyak sangat buahnye sampai terbuang buang jatuh sendiri atas tanah.Tupon bersedih sebab terase lah ruginyerrrrr :(

4)Buah Manggis - ni pon buah hasil tanaman abah ahkak. Pokok agak rendang tapi kalau sekali berbuah memang berbakul bakul hasilnya. Yang bestnye buah manggis ni kalau masak menyorok sebab tu monyet xdpt gugurkan.Sebab mereka pon xperasan buah ni ade.hahaha

5)Buah Bacang - Dapat mana erkkk? Makcik ahkak ke abang ipar ahkak bawak.Lupa sudah! tapi memang dap dap dap lahhh..

6)Buah Rambutan - De dua pokok kat umah ahkak.dedulu 3 pokok.sepokok dah tebang sebab konon nak bagi makin rendang,,yeker? Tapi yang ade ni pon xtermakan haaaa! tapi ahkak xgemar rambutan sebab makan mesti batuk.Xbesttt! xnikmat.. Ahkak suke makan kalau emak ahkak dah siap hiris hiris pastu sejukkan dalam peti..camtu ahkak suke.Memang sangat superb!

7)Buah Kelapa Pandan - Sedapnye xterkata air nehhh weyhh! Try lah kalau nak tau. Buah kelapa pandan ni xde kat umah ahkak.De umah emak ahkak jerr. Elok sangat minum dah dekat nak bersalin ni kenn?Kata orang bukan ahkak kate ;)
Memang best kan dapat makan buah hasil sendiri? Puas rasenye lain macam. Tapi kalau dah terlampau banyak dah sampai muak le pulak tengok buah. Dan adalah lebih baik bersedekah :)
Mana mana jiran terdekat dan sedara terdekat dapatlah merasa buah hasil dari dusun kecik kami. Yang duk telan telan air liur tu maaf lah yerr.. Tetibe je ahkak rase nak bercucuk tanam pokok yang boleh mendatangkan hasil Tapi sebelum tu plan ahkak adalah mengpupuskan sekalian monyet dari tempat tinggal ahkak.Pe gunanya tanah luas tapi xde hasilnye kan?Dan pe gunanya jugak de hasil tapi xdpt nikmatinya kan? Bersiap sedia yer monyet monyet sekalian.Perang dunia bakal meletus sebentar lagi..hahaha

No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**