Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday, October 24, 2012

Telur sebiji atas dahi..

Assalammualaikum ...

**entri xde picture.

Semalam balik je dari keje ahkak duk melepak dengan emak dan abah ahkak kat buai sambil sedut udara petang.Tetiba kakak ahkak bersuara dari dalam rumah.. Memula ahkak cam dengar xdengar je mende yang dia duk cakap..

"huiii kakngah,,xmo tunjuk ke telur atas dahi kau tu kat umi ?"

Telur? Dahi? Apakah??? Blur lah ahkak sekejap kan.. Yelah ahkak xde lah syak ape ape. Tetibe terlintas nak selak rambut si kecit tomey yang menutupi dahi jendul beliau tu. Mak aihhhhhh! Besar telur ko dik.. Ya Allah.. Seram sejuk ahkak. Dah terbayang bapak si kecit tomey ni melalak kat telinga ahkak malam kang. Selidik punye selidik rupenye si kakak sayang punye kerja sampai bertelur dahi adik dia. Perangai si kakak sayang la ni.. Suke sangat dukung dukung adik dia. Adik tu dah lah mok mok dari dia. Pastu ade hati mau mendukung dukung sangat. Nah! tersungkur atas tiles umah emak ahkak. Kate emak ngan kakak ahkak.. Memang takut tengok si kecit tomey menggelupur. Nangis dia tok sah cite lah kan.. Siap kejang kejang le. Yang iyenye memang pe'el si kecit tomey kalau nangis suke jerit beria pastu sampai ilang suara. Tapi yelah kan.. dah jatuh tersungkur sampai bertelur dahi tu maunye xsakit.. alahai!!!

dan insiden selepas itu,,secara spontannya si kakak sayang pon dapatlah habuan dari emak ahkak. Kena cubit sampai terjerit jerit lah dia nangis.. Pastu ahkak balik tu ahkak bising kat telinga dia.. Selamba badak je dia cakap..

"kakak dah mintak maaf kat adik dahhhhh"

Yelah kak..memang patut pon kamu mintak maaf kat adik. Kang dengan abi sape nak mintak maaf?? Menjawab le umi. Sebab kan takut abi bising awal awal lagi ahkak dah kol mr.huB bagitau keadaan anak dia. Sume pon ok.. Si kecit tomey pon emak kate xdelah meragam lepas jatuh tu. Muntah pon xde. Cume benjol atas dahi je. Itu pon emak terus tuam dengan air batu.Mekaseh emak! Kuranglah bengkak kat dahi dia. Ahkak kol mr.huB pon just tanye samada nak suh ahkak bawak gi klinik dulu ke cemana. Memula kol tu dia cam urrmmmm arrr urrrrmmmmm arrrr.. ok! Ahkak pon lega lah dlm hati. Si kecit tomey pon xde meragam merengek. Xsampai 5minit pastu tetibe enset ahkak berbunyi.

mr.huB : Assalammualaikum ...
Ahkak : W'slm...
mr.huB : sayang.. cemana anak leh jatuh?
Ahkak : kakak le..duk dukung2 dia. 
mr.huB : kat mana? bile?
Ahkak : umah emak lah.. Tgh hari td kot..
mr.huB : sayang xtengok ke..
Ahkak : Bie... sayang baru balik keje.. (aduiiiyaii)
mr.huB : bengkak ke..?
Ahkak : iyeee.. nak bwk klinik ke?
mr.huB : gi lah dulu..
Ahkak : dia tidur neh.. ngat nak tinggal dia jap. Sayang nak gi umah nenek urut
(ahkak nak berurut)
mr.huB : bawaklah skali ..biar nenek urut tu tengok kepala dia. Nnt bie balik kite gi klinik
Ahkak : bie..dia tido lah. Sian..petang td xtdo emak ckp.
mr.huB : yelah..klu bawak gi umah nenek tu suh nenek tu tgkkan skali..
Ahkak : **Blur**

Umah nenek tu ade scan ke?? aduiiyaii..riso sampai berpikir luar jangkaan le laki ahkak ni. Ade ke dia suh nenek tu tengokkan si kecit tomey. Ape nenek tu leh buat? Memacam tau laki ahkak neh! 
Lepas putus talian terus bgtau emak ahkak yg mr.huB suh bawak skali kecit tomey gi umah nenek urut. Emak pon kate biarlah dia tido dulu. Maka,kami jelah gi berurut. Tinggal si kecit tomey. Elok je tidurnya sampailah kami balik umah semula jam 10mlm.. Penat sangat lah agaknya melalak td kot. 

Balik je mr.huB,ahkak buat buat pejam mata sambil tangan laju ayun si kecit tomey dalam buai. Lampu dah siap siap tutup awal xmo bg mr.huB duk bising bising..hahahaha ** pandai x ahkak?
Rupenye dia lagi pandai..Dia kuar enset terus suluh dahi anak dia.. Celik biji mata ahkak. 

mr.huB : ishhhhh..besarnye sayang.
Ahkak : xdelah.. dah susut sikit.emak tuam tadi.
mr.huB : nak gi klinik jom lah..
Ahkak : biarlah..dia tido.Emak kate esok kalau x ok bawak klinik. 
mr.huB : nasib xde darah hidung ape sume.. (terus pandang muka si kakak sayang)
Ahkak : (senyap membisu! pdhal bibir si kecit tomey berdarah kate emak,kena gigi kot)
mr.huB : kakak wat ape? sakit adik tau x? Lenkali jangan dukung dukung adik lagi..

Selamba je si kakak sayang jawab..

Kakak : Selalu kakak dukung Mia slow slow je..
Ahkak : **bengang** Ouhhhh..Mia kakak dukung slow slow.. Awat adik sampai jatuh.?
Kakak : yelahhhhhh
mr.huB : dah lah..lenkali jgn dukung adik lg.Dengar x abi cakap?
kakak : yeeee....

Pandai lak mr.huB cakap slow slow..Cuba kalau ahkak yang ade time si kecit tomey tu,maunye kena leter. Dah anak awak tu memang lasaknya lah abi.. Jangan lah marah umi lak..hehe
Cuma untuk para ibu dan ayah yang ade anak selalu jatuh terhantuk kepala tu berhati hati lah dan kalau leh elakkan. Untuk peringatan ahkak jugak ;)

Berikut adalah maklumat perlu diketahui apabila kanak kanak terjatuh.
  • Posisi jatuh
  • Bahagian yang terhantuk : kepala atau bahagian badan yang lain.
  • Adakah anak pengsan.. berapa lama?
  • Adakah benjolan di kawasan kepala?
  • Adakah patah tulang: leher,kaki,lengan atau tangan.
  • Adakah sakit kepala atau muntah?
Sejurus selepas anak jatuh,ibubapa seharusnya melakukan pemeriksaan sendiri seperti berikut:
  •  Pastikan keadaan anak samada sedar atau tidak dengan memanggil namanya.
  • Raba seluruh bahagian kepala dengan sedikit penekanan bagi memastikan terdapat benjolan atau kesakitan di bahagian kepala.
  • Jika ubun ubun belum tertutup,raba ubun ubun dan pastikan samada membonjol atau tidak. Ubun ubun yang membonjol menunjukkan adanya peningkatan tekanan dalam otak,boleh berlaku kerana pendarahan.
  • Gerakkan kepala dan tangan kakinya untuk memastikan tidak ada patah.
  • Perhatikan dengan teliti: mata,kelopak mata,raut wajah atau senyum. Adakah ada perubahan?
  • Pastikan penglihatannya tidak terganggu.
Bawalah anak anda ke hospital/klinik untuk pemeriksaan lanjut sekiranya :
  • Anak menjadi tidak sedar atau tidur terus.
  • Anak menjadi bingung atau radang.
  • Kejang atau kelumpuhan pada wajah.
  • Sakit kepala atau muntah secara konsisten atau makin bertambah.
  • Terdapat simpulan pada leher.
  • Timbul benjolan di kepala terutama di sekitar tempurung kepala.
Sekian mekaseh.. balik nie kena check my lil' kecit tomey.. Kalau masih jugak bengkak ahkak riso dan ahkak perlu bawak si kecit tomey ahkak gi klinik.. Hope si kecit tomey dah ok. Tadi ahkak kol emak. Emak kate dah susut sikit bengkak dia.. ;)


No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**