Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday, October 17, 2012

sedar diri :)

Assalammualaikum ...

Sekadar berkongsi ceritaceriti di kala petang :)
Sekarang ni memang musim ujan kot. Tempat kamu sume ujan x? Tempat ahkak asal petang je ujan..Asal ujan je petang.. Tapi selang bape ari ni dah xkire waktu pulak ujannye.Kadang time malasmalas nak gi kije gitu time tulah ujan..Alangkah nikmat dapat sambung tido berselubung selimut kan? Apakan daya.. Tugas lebih memerlukan saya...huhu

Balik dari rehat tadi ahkak on le fb.. Tetibe terbace satu post ni. Lucu le bg ahkak..tp bagi orang len xtau le. Len orang len pendapat! dalam pada lucu tu de gak pengajaran kot. Meh ahkak kongsi!

Pada satu hari, Pak Ali pergi ke hutan untuk mencari kayu api. Pabila lalu kat kawasan tasik, Pak Ali tergelincir dan kapak buruknye terjatuh dalam tasik tu. Maka datanglah Pari Pari Tasik kepada Pak Ali.

Pari Pari: Kenapa dengan kau?

Pak Ali: Kapak aku terjatuh ke dalam tasik.

Pari Pari pun menyelam dan kembali bersama kapak perak.

Pari Pari: Inikah kapak kamu?

Pak Ali: Tidak.

Pari Pari pun menyelam dan kembali bersama kapak emas.

Pari Pari: Inikah kapak kamu?

Pak Ali: Tidak, kapak aku buruk sahaja.

Pari pari pun menyelam dan kembali bersama kapak buruk.

Pari Pari: Inikah kapak kamu?

Pak Ali: Ya, itulah kapak buruk aku.

Pari Pari Tasik suka sikap Pak Ali yang jujur itu lalu memberikan ketiga-tiga kapak itu kepadanya.

Pada hari lain pulak. Pak Ali berjalan di sekitar tasik yang sama bersama isterinya. Kali ni isterinye plak yang jatuh ke dalam tasik. Pak Ali susah hati. Maka datanglah Pari Pari Tasik kepada Pak Ali..

Pari Pari: Kenapa kau bersedih?

Pak Ali: Isteriku jatuh ke dalam tasik.

Pari Pari pun menyelam dan kembali bersama Christina Aguilera.

Pari Pari: Inikah isteri kau?

Sambil menangis Pak Ali menjawab... "ya, itulah isteriku..."

Pari Pari pun marah, "Sungguh ku tak sangka, kau yang jujur satu masa dulu telah menjadi tamak".

Sambil menahan pilu Pak Ali menjawab, "Aku bukan tamak, kalau aku kata 'tidak' pada Christina Aguilera... kau akan bawakan pula Britney Spears...kalau aku katakan 'tidak' juga, barulah kau bawakan isteriku...bila aku kata 'ya', kau akan berikan mereka bertiga padaku...". Aku yang miskin ni tak mampu tanggung mereka semua"
Moral of story ...

1) Jangan menipu ye anakanak! Xbaik menipu semata-mata untuk dapatkan sesuatu yang lebih baik. Walaupon pahit mana walaupon buruk mana keJUJURan tu perlu ada dalam diri kita. Susah ke kita ni nak bersikap jujur? Rasenye xsusah kot. Memang kadang kita cuba merahsiakan sesuatu dari pengetahuan orang lain tapi perlu tahu Allah adalah Maha Mengetahui. :)

2) Usah pernah bersifat tamak. Tetibe ko Pak Ali! Nampak Christina  Aguilera terus ilang sifat jujur.Tapi mujur Pak Ali tu de alasan tersendiri :)
Kat sini nak kupas sikit.. sebenarnya sebagai pasangan kite kena terima kekurangan kelebihan pasangan kita. Jangan sebab wajah pasangan xsecantik sekacak artis pujaan ..Malu utk mengaku yang dia adalah teman tidur kita selama ni. Padahal malam wajah xbape nak ada tu lah yang ko cari tuk lelapkan mata.

3) Sedarlah diri memasing kot sebelum rase nak beristeri dua tiga empat tu. Ahkak bukan lah orang yang menolak sekeras-kerasnya poligami ni. Sedangkan Allah S.W.T sendiri menghalalkan poligami. Siapa ahkak utk menolak poligami. Tidak sesekali! Jika dah ditakdirkan,, ahkak terima walau bukan dengan hati terbuka.. Cuma pesan ahkak kepada yang teringin sangat mempoligami isteri-isteri kalian tu... Sedarlah diri! Jika berkemampuan tidak menjadi kesalahan.Dan paling penting perlu berlaku adil! Mampu x kamu berlaku adil kepada sume isteriisteriisteriisteri kamu??? Kalau ade 2,mungkin apa yang no1 dapat no2 pon leh dapat..tapi tu yang berkeMAMPUan jugak.. yang xmampu cenggane? Tapi berhati ingin poligami. Adil perlu ada dlm poligami..ingat tu..!

Sekadar ceritaceriti petang hari... Jangan amik siyes sangat ye kenyataan ahkak. Salah silap minta ditegurin :)

No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**