Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Monday, October 8, 2012

makan hati jelah gamaknye !

Assalammualaikum ...

Aku akui kata-kata orang terutamanya bapak mertua aku sendiri. Katanya,, 
Kalau dah memang rezeki kita,xkemana ;)
kalau bukan rezeki kita,puas berusaha pon pergi jua!

Ye..saye akui itu. Tetapi sangat terkilan bila depan-depan mata pon ko amik rezeki kami tu! weyhhhh.. boleh gaduh ni. Engko-engko jangan sampai aku racun semua keturunan ko. Ni marah tahap gunung berapi dah ni. huhuhu!
Tetibe teringat dedulu.. aku xsuke sangat makan buah doyan! Menci tau kalau tetibe tgh sedap-sedap tidur bau doyan menusuk lubang idung. Memang membangkitkan kemarahan. Tapi bila pikir balik yang sangat suka makan itu buah doyan adalah kedua orang tua aku sendiri makanya berdiam adalah lebih baik dan aku sendiri angkat kaki bawak diri .. Tapi sume pon berubah time aku preggy si kecit tomey. Ouhhhhh itu time,,buah doyan adalah feberet food. kalau boleh ari-ari pon mau pegi itu gerai buah duk melepak sambil lantak sebanyak mungkin. Syukur time tu xde ape-ape yg berlaku. Ok je sampai waktunya ;)
Adalah satu tempat area Teras Jernang jalan menghala ke Bangi Lama tu.Orang area situ mungkin tau mana tempat laksa sedap pastu depan dia ade gerai doyan bila musim doyan ;)
situ lah tempat kunjungan aku dan mr.huB hari-hari punnn.. Bawak skali si penggemar buah doyan iaitu emak dan nenek . Kami orang kampung tapi kalau nak makan doyan terpaksa gak membeli.
Bukan xde cubaan menanam pokok doyan..zaman dedulu lagi dah tegak pokoknya. Tapi pokok jelah pon yang nampaknya sejak aku kecil sampailah dah beranak pinak ni. Sehinggalah ke kejadian tahun lepas. Dimana tiba-tiba..pokok doyan belakang umah yang aku duduk skang mengeluarkan hasil. 
Ya Allah..hanya tuhan saja yang tahu betapa gembiranya kami sekeluarga yang memang hantu doyan ni. Sangguplah emak dan abah menetap kat umah aku semata-mata nak jage buah doyan dari dicuri si haiwan berhasad dengki. Siap beli mercun bagai! agak-agak datang je segerombolan monyet lelaju lah abah tembak dengan mercun bom. Bergelimpanganlah kumpulan monyet berlari menyelamatkan diri. Sangkaan kami dapatlah merasa buah doyan yang ditatang bagai minyak yang penuh tu.. Tapi hampa! Kejadian tengah hari tahun lepas meragut gembira kami sekeluarga pergi bersama gugurnya buah-buah doyan. Sekali gus kata ko.. Sekelip mata je buah-buah doyan yang aku agak dah sebesar kepala orang dewasa yang hanya menanti untuk masak digugurkan haiwan berhati hasad dengki tu. Dengan hati yang pedih emak aku kupas gak lah buah doyan yang baru pertama kali megeluarkan hasil tu sebab teringin sangat tengok isi buahnya. Setiap hari mendongak kepala mengira biji buah yang bakal menjengah tekak..tapi sume tinggal kenangan. Memang bukan rezeki kami :(

Dan tahun ni.. xnak mengharap.. Bila tiba musim berbunganya buah doyan kami biarkan saja musim tu berlalu. Xde lagi emak dan abah nak duduk dirumah kami menjaga pokok bagai menatang minyak yang penuh. Belum sempat berputik habis kesemua bunga digugur si monyet. Terima seadanya.Sekurang-kurang belum sempat menjadi buah..Kalau cenggitu boleh kate bukan rezeki kami. Xde lah terkilan sangat. Tiba-tiba abang aku yang duduk di rumah bawah mengkhabarkan berita gembira. Katanya pokok doyan di bawah yang langsung xpernah berbuah mengeluarkan hasil yang banyak. Dia lah yang rajin menjaganya. Dan malam tadi datang dia kerumah emak sambil bersungut..
"nah emak..nak makan doyan! abeh 30bijik cenggitu digugurnya"
"sekejap je tinggal! skali balik tengok bersepah bawah pokok!"
sabarlah hati... memang nasib kita si penggemar buah doyan ni kena makan hati gamaknya. dengan pangai nyet-nyet ni.. Kuar lah duit kalau agak-agak nak makan doyan tu.. Kalau lah monyet-monyet ni jenis paham bahasa melayu nak rasenye aku bahasakan sikit..
"monyet-monyet..boleh x tinggalkan sebijik je buah dari pokok tu tuk kami sekeluarga rase hasil titik peluh sendiri.Asik rase hasil titik peluh orang je..teringin le makan buah dari pokok sendiri..tolong ye nyet!"
agak-agak korang monyet tu boleh x tunai permintaan aku ni??
kuciwaaaaaaaa :'(

framekan boleh x?
mOOd=agak sedih kenang buah yang dah tinggal bape bijik je atas pokok tu.. bape lama lah tahan hayat ko ye doyan! :(

No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**