Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, October 9, 2012

Kisah berumah tangga .

Assalammualaikum ...


Tercetus idea nak buat entri ni sebabnya ade satu Group kat FB yang aku agak LIKE lah.. Selalu sangat buat status yang berkaitan dengan alam berumahtangga. Kadang-kadang status yang seperti sengaja dibangkit oleh admin leh buat komentar-komentar semua bengang dan aku suke baca pelbagai pendapat dari sume golongan komentar ni.. ;)

Tapi bile dipikir balik.. ade betulnye ape yang admin Group tu kemukakan. Zaman sekarang bagi aku bukan mustahil lagi kisah rumahtangga menjadi bualan. Kadang xkira di kalangan lelaki ataupon perempuan yang duk bergosip pon kisah rumahtangga leh jadi isu hangat . Boleh berkongsi tapi beragak! bukanlah sampai cite dalam kain pon perlu dikongsi..  Betul x?

meh..arini aku update balik status-status admin Group tersebut kat entri aku. Terserah lah pada setiap pendapat. Sebab semua orang ade pandangan masing-masing. Cuma mana yang baik kita teladani mana yang buruk tu kita jauhi. Sebab kadang terkurang pengetahuan dalam berumahtangga pon leh jadi sebab runtuhnya keluarga..ye dak? **tetibe arini terase cam kaunselor! kuikuikuikui

1) Walau sesibuk mana sekali pun, luangkan masa untuk SMS atau menelefon pasangan sekurang-kurangnya sekali walau sekadar untuk bertanya apa yang sedang dilakukan.

Perkara ni memang 100% aku bersetuju. Pendapat aku..! mana-mana individu xbersetuju tu hak masing-masing. Yelah,, ape lah slhnye peruntukkan mase walau 10saat tuk SMS/CALL pasangan anda. Kadang ade perempuan ni perlukan perhatian. Dan ade jugak lelaki perlukan kebebasan. tapi bagi aku 10saat - 10minit tu bukan waktu yang lama untuk kite melayan SMS/CALL pasangan tu. Aku adalah di kalangan manusia yang sekurang-kurangnya sekali pasti akan cuba menghubungi pasangan aku. Kadang sampai naik muak kot mr.huB nak melayan panggilan. Tabiat! Yelah..kenapa dulu belum kawen xde credit,public sebelah tong sampah yang harum baunye sanggup diterjah..skang nak jawab panggilan pon payah? Jangan jadikan alasan sibuk bekerja sebab dedulu pon bekerja kan? Jangan jadikan dah berkahwin alasan untuk tidak perlu mengambil tahu kononnya balik umah nanti pon jumpe jugak! Itu kalau jumpe...kalau kate tiba-tiba berlaku kejadian xdiingini berlaku,menyesal pon dah xberguna. Pikir-pikirkan lah! ;) Alhamdulillah,,buat mase ni masih ade walaupon sekurang-kurangnya sekali baik dari belah aku mahupon mr.huB..cuma msg je skang ni payah nak ade.Kalau dedulu jangan kate.Sampai leh simpan wat kenangan sbb ayat bunga-bunga seperti ari-ari mau baca!

2) Jangan sesekali berpisah tempat tidur walau anak sudah berderet atau usia sudah meningkat(tua) kerana ia adalah salah satu amalan penting untuk mengeratkan kasih sayang.

Pon 100% aku bersetuju..ishhh!! bersekongkol ke aku dgn admin ni. Jangan marah ye pembangkang. Dah bagi aku memang betul,aku iyekan..klu xbetul xkan aku nak iyekan lak..ye dak? Seboleh-bolehnye aku memang nak sangat tiap malam ku ditemani mr.huB sehingga ajalmaut menjemput salah seorang diantara kami. Bagi aku inilah waktu yang dapat mengeratkan lagi hubungan antara pasangan suami dan isteri. Yelah,di siang hari masing-masing sibuk dengan urusan kerja masing-masing. mana lagi dengan urusan pejabat,dengan urusan anak-anak. Waktu malam lah waktu sesuai bilaman anak-anak dah tidur si suami dan isteri nak berbual-bual sambil merehatkan badan. Xsemestinya tidur ditempat yang same tu perlu berpeluk berbelit sampai xleh nak bernafas. Kadang ade sesetengah pasangan pikir bila dah berpeluk berbelit tu time to ---- . xsemestinya ok! Macam-macam pendapat yang aku sendiri bace leh tersengih sengsorang. ade yang kate tidurk anak-anak dulu pastu baru beralih ke pasangan masing-masing. Ade yang kate memula tidur berdua sedar-sedar dah berlima. Memang macam-macam pendapat.. Tapi sume tu kan lebih mengeratkan silaturahim bukan je diantara suami isteri malah di antara ayah,ibu dan anak.. Cuma lately,mr.huB kerap sangat tertidur kat depan tibi. Mungkin terlalu penat dengan kerja dan terlelap depan tibi dan menjadi aktiviti rutin aku bangun tengah malam kadang dah nak pagi pon tutup tibi pastu kejut mr.huB tidur sebelah. Kadang de gak termiss..cuma kalau boleh jadikan amalan tidur bersama tu sbg perkara wajib dalam rumahtangga.Bercakap bagi yang berpeluang. Sebab ade jugak pasangan terpakse berjauhan di atas sebab-sebab tertentu ;)

3)Apa salahnya mengada2 dgn suami sendiri..

Memang xsalah pon.. Banyak komen dari komentar kate DAH SAH pon ;) Alah-alah,,,kalau dedulu boleh je ngengade buat sore itik pulang petang xkan tetibe dah kawen terus kilat petir. Tapi de gak komen dari belah kaum adam yang banyak katenye lebih baik manja-manja dari mengada-ngada. Same je kot manja ke ngada-ngada ke.. yang penting perkara-perkara begini lah meningkatkan kasih sayang diantara pasangan berkahwin. Kenapa bile tengok isteri mengada-ngada meluat tapi bila tengok perempuan kat luar sane yang agak berdahi licin duk anje-anje atau ertikata lain ngengade gedikss sikit dah meleleh ayaq liuq? Ouhhh..mementang lah isteri ni dah abes getahnye..ngengade pon jadi salahlah ye..huhu! Yang menjadi salah adalah bilaman isteri berngade-ngade'an' dengan suami ORANG. Itu salah! kat umah bukan men petir kilat sabung menyabung tapi bila time dengan lelaki lain tetibe sore ala-ala anje gitu..xsesuai ye! ;)
Tetapi harus diingat...ade mase-mase yang sepatutnya boleh bermanja bermengade.. janganlah time laki tengah penat balik kerja xsempat mandi tukar baju bagai tetiba ko datang minta dimanja-manja.. ha! tu kaki makan dia...hehe 

4)Suami jgn nak romantik atas katil je. Kat luar pun tunjuk la sayang isteri jugak...

Sangat suka dengan status di atas..hehe! percaya x kalau aku cakap zaman sekarang ni kalau katelah korang-korang sume gi pasaraya/mane-mane tempat awam..korang leh tau mana pasangan sudah berkahwin dan mana pasangan belumberkahwin. Betul x? Tahniah dan beruntunglah kalian yang masih leh berpimpim tangan dan ber'romantik' laki bini diluar sane walaupon dah bersusun anak ataupon dah bertahun berumahtangga. Bukan jeles ok! tapi inilah realiti.. Ade beberapa komentar kaum adam akan cakap.. "cukuplah romantik kat umah je,kat luar xyah le tunjuk" / "malu lah kat orang,dah berderet pon anak-anak".. choiiii! dedulu xtau malu.pegang tangan sampai meleleh air peluh lalu ikut jari pon xmo lepas lagi. Tapi kebiasaannya yg nak sangat sentiasa beromantik ni adalah kaum hawa. Sebab tu aku kate,,tahniah dan beruntunglah kamu jika mempunyai pasangan yang romantik ni ;)
Aku?? Beruntung gak lah.. mr.huB akan pegang tangan aku tiap kali kami berjalan bersama.Cuma kadang-kadang tu terpaksa lepaskan sebab faktor anak-anak. Yelah,,dah beranak kan? Sampaikan pernah kami ditegur bos mr.huB... "dah kahwin beranak pon jalan pimpin tangan".. itupon berpimpinan sebab anak xde dan kami hanya berdua.. Yang menjadi persoklannya.. Asal ko ckp camtu? Jeles ke? hahahaha .. Aku yang akan rase seperti dipinggir jika mr.huB xpegang tangan aku. So, kepada kaum suami... ingat pesan ni ye? Jangan atas katil je nak romantik-romantik.. Biar lantak pi ape orang nak kate. Yang korang duk pegang tu pon bini sendiri. Kan elok dari korang cuci-cuci mata tengok pompuan len lebih baik tambah pahala dengan beromantik bersame isteri sendiri ;)

5)Isteri cantik. Suami tetap cari lain. Kenapa ye?

Nak tau sebabnye? Sebabnye senang je.. Rase sume orang pon tau.. Cantik xsemestinya luaran je. Isteri perlu cantik dari dalaman jugak. Betul x perempuan sanggup berhabis untuk kelihatan cantik? Paling penting bercantik-cantiklah kamu si isteri didepan suami dan bukan untuk tontonan umum ;) Status ni memang banyak terima komen dari orang ramai..cecah 362 komen gak lah! aku malas baca sebab banyak sangat..mcm-mcm pendapat. Lain orang lain pendapat ye dak? Dan paling penting sebenarnya baik suami ataupon isteri perlu tau kekurangan masing-masing dan bukannya mencari kesalahan orang lain. Perbaiki kelemahan kita. Kalau kate isteri kurang penampilan,bermulalah menajga penampilan untuk menarik perhatian suami. Kalau kate si suami lak yang memang jenis suka tengok perempuan kat luar cuba-cubalah kenang kebaikan isteri. Tapi kalau dah kate memang tertulis jodoh kamu takat tu je/ dah tertulis kamu memang bakal bermadu.. itu aku xleh nak kate ape. Tapi pasti ade hikmah disetiap sebalik kejadian.Makanya kita sebagai hambaNya,usahlah melawan takdir. **mintak simpang.

6)Berapa ramai husband yang cium isteri tatkala bangun tidur?

So sweet!!!!!! Mungkin akan dilakukan oleh suami-suami yang dari kalangan kaum adam yang romantika. ;) Memang bersemangat le nak bangun kan kalau celik-celik mata je ade orang cium kita. Kalau agak-agak takut de bau ayaq liuq basi,kasilah ciuman kat rambut ke..Cium jugak kan?hehe
Tapi xmenjadi salah pon kalau si isteri yang celik-celik mata dulu terus cium si suami.. sama gak caranye. Suami yang keras ati pon lelame leh lembut jadinya bila ari-ari diperlakukan camtu. Comel je! Aku pernah terbaca ... Cium pasangan sebelum pergi kerja boleh mengurangkan kemalangan jalan raya. Ye atau x aku xsure! tapi cam nak setuju je..hehe! dan tabiat tu perlu diamalkan untuk kebahagiaan rumahtangga. Aku dan mr.huB mengekalkan.. rase kekurangan kalau gi keje xdicium, huh!!mati aku kena sumpah ;) Sori ye... tapi siyes.. kalau xdpt time bangun tidur cuba amalkan setiap kali lepas bersalaman.Xkire lepas solat/sebelum gi keje/sebelum tidur/ape-ape je..tapi mesti CIUM. Pasti korang akan rase lebih dihargai ;)

7)Curiga... Punca rumahtangga bergelora.

Tapi sesekali kan memang patut curiga pada pasangan masing-masing. Jangan duk bagi kepercayaan 100%. Takut besok-besok terjadi boleh gila. Bukan kita mintak benda xbaik berlaku tapi hati manusia mudah sangat berubahnya. Pakai serban pon boleh tergugat iman kalau tengok wanita mungil menari-nari depan muka dia. Betul?  Curiga tapi jangan melampaui batas..dalam erti kata lain perlu ada perasaan cemburu terhadap pasangan.Bukan cemburu BUTA. Cemburu tandanya sayang kan? Kalau xcemburu pon rase cam lain gak. Bini nak kuar ngan kawan lelaki pon suami xkisah. Suami nak bertepuk tampar dengan kawan kerja pon isteri kate xde hal. Stress tau kalau de pasangan yang langsung xde perasaan cemburu.Tapi kalau dapat yang xmemasal cemburu lagi stress. ;) Cukup ala kadar sebagai perisa dalam rumahtangga. 

8)Isteri masak. Suami puji. Baru rasa dihargai.

Untuk kebahagian rumahtangga. Zaman la ni,,kebanyakan isteri adalah berkerjaya. Bila dah letih memang berat sikit nak kedapur. Tabik spring kat kaum isteri yang penat balik keje terus bekejar kedapur. Dan menjadi harus kepada kaum suami..hargai lah setiap pengorbanan isteri. Pujilah walau masakan isteri xsesedap masakan ibu sendiri.Jangan tunggu ditanye baru hegeh-hegeh nak jawap. Kadang isteri xcakap mintak dipuji tapi menanti sangat perkataan berunsur pujian keluar dari mulut si suami. Dan kepada isteri yang jarang-jarang kedapur,,sesekali kena bagi gak suami kita rase air tangan kita, Kalau xdpt ari-ari amik mase waktu cuti. Aku memang bukan jenis wanita kedapur. Sebab atas faktor mr.huB bekerja dan balik malam. Bile masak xpernahnye abis, Tah sebab xsedap ke hape..aku pon xtau! tapi aku tau mr.huB aku pon xnak aku berpenat sebab dia pasti akan makan siap-siap kat tempat kerja. Agak ade kelapangan baru aku akan masak dan makan bersama mr.huB. Dan kepada bie! Sayang harap sangat bie x pernah marah dengan perangai sayang tu. Bie pon xmau kite membazir kan? Tapi sekurang-kurangnya sayang xdelah xpernah masak langsung kan?hehe ;)

9)Bila solat tunggang-langgang, rumahtangga goyang

Betul!! betul sangat! ;)
Sebab tu seboleh-bolehnya kita kena tengok pada imannya seseorang sebelum kita menerimanya .. 
Ececeh.. aku cakap untuk peringatan buat adik-adik yang sedang hangat bercinta ni. Jangan tengok pada gaya rambutnya! pada segak penampilannya! semua tu adalah bonus. Lebih elok kita lihat solatnya terlebih dahulu. Sebaik-baiknya suami adalah imam untuk solat kita dan anak-anak. Yang ni aku xmo komen lebih-lebih..memang jelas lagi terbukti. Sangat mengharapkan yang terbaik buat kami sekeluarga ;)

10)Kekalkan panggilan manja diantara pasangan

Zaman la ni..bebudak sekolah yang bercinta pon pandai papa,mama,sayang,bie bagai! kan? Seboleh-bolehnya amalkanlah gak walaupon sesudah berumahtangga. InsyaAllah bahagia je.. ;)
Tapi seeloknya panggilan tu biarlah berlainan dengan panggilan kita kepada suami dan panggilan anak-anak kepada kita. Paham x? Contoh kalau anak panggil kita dan pasangan umi&abi. Janganlah kita si isteri ikut gak panggil suami tu abi. Xelok kata sesetengah penceramah bebas. Guna kan panggilan lain macam hubby ke..Anje ke..Darling ke.. Dan alhamdulillah panggilan manja aku dan mr.huB kekal dari dulu hingga skang.Penah gak gatal nak tukar panggil mr.huB abang tapi dia sendiri xizinkan.katenye biar kite sampai kerepot pon kekal ber'BIE' ber'SYG'... bayangkan! dah membengkok pon bie syg..eeeeuuuuw!! sweeeetttt! Pernah gak time bertunang dok ber'BIE' ber'SYG',, kakak aku sound.. eleh! time bercinta ni bukan main lah korang bie syg..esok dah kawen kau aku.. insyaAllah x kak! see!! kekalkan..? semoga terus kekal..amin! mekaseh bie! ;)

Sebenarnya banyak sangat kalau nak dikupas tentang hal rumahtangga..tapi aku rase korang-korang lagi bijak kot! So,renung-renungkan dan selamat beramal ;)
 **yang baik datangnya dari ALLAH S.W.T dan yang buruk datangnya dari aku sendiri.Segala salah dan silap dalam setiap taipan aku ni aku mintak ampun dan maaf! sekadar berkongsi.. ;)







No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**