Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, October 4, 2012

Dasar cerewet !

Assalammualaikum ...

Pepagi lagi dah buat aku hangin satu badan. Korang pernah rasa x apa yang aku rasa neh? Rasa cam xbagus lak untuk keadaan aku yang sedang sarat preggy ni duk marah-marah kat orang camni. Tapi disebabkan melibatkan emak aku,,memang betul-betul buat aku hangin. Apa le masalah ko ni pompuan?

Ceritanya begini..
Selain dari jage 2orang cucu yakni anak-anak aku..emak ade jage 2orang lagi budak. Sorang anak kawan aku Mie&Acik.. Dan sorang lagi anak si CEREWET. Memang spoil! Yer..aku beruntung sebab anak-anak aku dijaga oleh emak aku sendiri.So,aku xbape nak risau sangat. Sebab skang ni kan zaman macam-macam hal. Tapi xbererti anak-anak aku dibawah jagaan emak aku yakni nenek mereka sendiri mereka ngade-ngade atau diberi perhatian lebih. Bagi aku lah kan,,kalau kita dah bagi orang jaga anak kite tu xkire lah emak/sedaramara/orang lain..kite kena bagi kepercayaan. Selagi anak kita xlebam-lebam atau patah tulang tu dah cukup bagus dan memang sepatutnya berterima kasih lah pada yang sudi jaga. Ini x..kalau dah DASAR tu memang lah! Sakit je hati aku ...

Bayangkan lah ye.. emak aku dah jage anak si Cerewet ni dekat 2thn camtu kot..sbb umur anak dia pon dah sethun lebih..sejak abis pantang camtulah kot start jaga. Sepatutnya dah kenal hati budi emak aku. Emak aku neh sikit punya sayang lah kot kat anak dia. Kadang aku pon berkecik ati. Tapi xkisah sangat lah kan.. Mungkin de sebabnya kenapa emak aku lebihkan anak dia. Yelah,,anak-anak aku kan lasak dan tuan rumah. So,pandai-pandai le bawak diri. Pepagi sampai je umah emak anak-anak aku dah dibentangkan toto depan tibi..tidurlah mereka diruangtamu..walaupon ko cucu! bagi aku xde hal pon. Tapi anak si cerewet ni sampai-sampai je terus masuk bilik atas katil lagi.. engko ade? Mungkin emak ade alasan tersendiri. Bagi aku bukan hal besar pon kalau takat tidur atas toto. tapi kalau kena tang anak dia xtau le aku.

Dan yang aku tau jugak lah..si anak Cerewet ni tah alergic ke hape ke.. Memang pesen suka garu-garu sampai kadang calar badan kaki muka bagai. Yelah,aku pon ade anak.. So,kita leh tau bile tengok keadaan anak-anak. Sepatutnya ko as a mother ko memang patut tahu lebih lah hal anak ko kan? Ini tidak! Dah memang terang-terang tau anak tu bangsa menggaru sampai berdarah bagai tapi masih nak cari kesalahan orang lain. Dah bape kali aku pasan perangai cerewet si ibu ni. Dan kali ni memang betul-betul naik menyampah lah aku nak ngadap muka ko. Benci tau! Kalau nak bercakap tu pandang lah sekeliling dulu. Ni bercakap macam orang nak kena dengar cakap ko sorang je. Banyak sangat ke ko gajikan emak aku jage anak ko tuh? Aku yang terasa tau x? Yang ko tengah cakap tu emak aku walaupon ko anggap orang GAJI ko ke hape..tolong ingat ye..!
Sebelum ni pernah dia bersuara sebab muka anak dia calar..

C : eh..nani..kenapa muka mia ni calar ni.

E : nyamuk kot.. *mungkin emak mmg xpersaan!

C : eh..bukan ni. Ni bukan nyamuk..ni calar cam kena cakar.

E : ouhh..xpasan lak.Mungkin dia garu kot.

C : eh..xlah..sebab kuku dia pendek baru je potong.Ni kena cakar ni.

E : yeke yang? nani xpasan pon.. xde lak dia nanges ke hape td.

Esoknya aku saje tengok pipi anak dia..alahai,,kecik sgt calarnye. Memang xde bawak kesan ape pon. Kalau dah dasar tu memang dasar lah ko!
Dan pagi sekali lagi dengan slumbernya mase antar anak dia..depan aku dia bercakap.

C : nani..nak tanye sikit boleh? Kenapa muka mia ni slalu calar-calar ye?

E : yeke? xperasan lah.. mungkin dia duk main-main ngan bebudak ni kot.Yelah kan ramai..

C : tu lah..dah banyak kali calar-calar mcm ni.

E : tu lah.. main dah ramai. Kalau xbagi main kang nanges.

 C : boleh x lepas ni nani perhatikan lebih sikit..?

choiiiiiii....meh rm2K! baru emak aku leh jage ngadap anak ko dari 8am-6pm tanpa buat kerja lain. Memang aku pon sanggup suh emak aku jage dan aku ngalah antar anak aku gi tempat lain. Ko bayar emak aku pon same macam orang lain tetibe ko harapkan emak aku hadap anak ko je lebih? Halo pompuan... anak-anak aku pon kadang terbiar. Tiba anak ko emak aku kena perhati lebih hanya sebab muka calar-balar je ke? Ko ni memang DASAR kan? 

Mujur ko dapat pengasuh yang sebaik emak aku kot.Masih bersabar dengan karenah ko sejak dulu. Untuk pengetahuan ko senang ke emak aku nak jage anak ko mase memula dulu? Dah lah kuat nanges. Sepanjang mase nak orang ade dekat dengan dia.Anak aku sendiri pon xmacam tu. Masih sabar..kena lak dengan perangai ibunya yang dasar CEREWET. Aku rase lah kan,,kalau kena orang yang hati agak binatang sikit..ko buat perangai camni memang anak ko lah yang jadi mangsa. Percaya x cakap aku? Zaman la ni kan kite xleh jangka perangai pengasuh. Ade yang nampak baik tapi pastu memang makan kaki anak ko. Ade yang nampak jage suam-suam kuku tapi anak ko ditatang bagai minyak yang penuh.Makanya nasihat kepada ibubapa yang hantar anak pada orang ni,,selagi anak ko sihat walafiat waktu ko amik balik bekerja tu dan xde lebam patah tulang bagai percayalah pada pengasuh tu. Jangan lah banyak sangat ragam yang leh wat pengasuh jadi marah. Kalau rase dah xpuas hati sangat dengan cara pengasuh jage cari pengasuh lain yang sanggup jaga anak ko dengan perangai CEREWET ko tu! dan kalau langsung xnak ada sebarang calar atas badan anak tu,berenti keje duk umah jage anak sendiri.Kompom anak ko bersih suci.. ;)

Aku bengang tahap cipan sangat sebab cara dia cakap tu macam nak salahkan anak-anak orang lain yang emak aku jage. Padahal untuk pengetahuan ko wahai si Cerewet..anak ko lah paling lasak! Sampaikan anak aku yang gengster tu pon diam bila dipukul anak ko. Kalau dapat pegang sumthing memang stok ketuk muka orang je. Pernah anak aku makan keretapi dahi dia angkara anak ko. Kalau kena tang anak ko tu mau macam-macam katenye. Tolong lah pompuan.. Anak umur cenggitu memang lah lasak. Ko kena terima lah setakat calar-balar sikit tu. Ni dah bape kali sebab calar je ko bercakap. Macam ko sorang je sayang anak! Sebelum ni aku perhati je perangai ko. Tapi arini memang buat aku hangin satu badan pepagi. Spoil mood je! 

Petang ni balik je keje aku nak hasut emak aku.. Xpayah jage dah anak ko! Pepandai le ko nak cari orang lain yang boleh jaga anak ko.Xpon berenti je lah ko keje..jage anak sendiri.! Ade hati nak harapkan emak aku hadap anak ko sepanjang mase. Cuba jadi pada emak ko? Ko nak emak ko jage anak orang cerewet cenggini? Xmo kan??? makanya....paham-paham je lah ;)

nota kaki : bukan ko sorang je nak antar anak lah! ramai lagi mengharapkan khidmat emak aku. ;)
**maaf ye kengkawan..sebab ni entri panas hati! harap sgt dia bace..Biar dia paham isi ati aku yang dah naik menyampah tengok muka dia.. Harap muka dan gaya je cam orang baik-baik tapi hati ntahle.. Asik nak pikir negative je! cuba le bercakap tu jage hati orang sikit.x boleh?

No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**