Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday, September 12, 2012

Saya sayang nenek saya .

Assalammualaikum ...

Saya sayang nenek saya. Sayang sangat - sangat. Sangat - sangat sayang. Sayang sangat sayang.
Camtu sekali nak bagitau semua orang betapa sayangnya aku kat nenek aku. Yelah,,sape xsayang nenek sendiri kan? Sedangkan binatang pon tau sayang-menyayang! inikan pulak kita manusia yang punya hati dan perasaan. Ade orang kata "xpeluk cium xjenguk lawat bukan makna x sayang"..
Sayang gak..tapi hanya Allah yang tau isi dlm perut neh.. **muntah ijau..
Ye ke?? Abes ape maknenye selagi hayat seseorang tu jika kita sayang tapi xpernah nak tunjukkan kasih sayang tu? Nak simpan celah mana? Nak tunjuk mase dah xde esok? Nak tunjuk kat sape? 
Bagi aku lah.. kalau betul sayang tunjukkan lah SAYANG tu selagi ade hayatnya. Sebab mase ni lah dia perlukan kita curahkan kasih sayang tu. Xperlu kot duit berjuta nak gembirakan si nenek tua.. =')
Cukup datang kepadanya apabila dia memerlukan.. Ye kengkawan! saye iaitu aku..sangat rajin melawat nenek saye. Sebab rumah aku ngan umah nenek pon bukan jauh berbatu.. sejengkal je kot! Tiap petang rumah nenek lah destinasi pilihan aku dan emak.. Minum petang makan malam bagai. Datang bawak perut dan badan je.. Sesekali ade lah buah tangan! xde pon jadi mslh.. Xde pon nenek mintak duit nak sara idup dia. Tapi kenapa de segelintir manusia zaman la ni susah sgt nak berfikiran positif..? Ade lah bunyi2 orang sekeliling mengata.. tah jiran! tah sedare mare! tah adik beradik! tah ayam itik! tah le... katenye aku dan emak rajin melawat nenek tu semata - mata nak menghasut. Ape lah yang nak kami hasut? Untuk pengetahuan kamu.. kami ni memang dalam sehari mesti nak kena tengok nenek! Rindu membuak - buak jika sehari xdpt tengok nenek! Hati tertanya - tanya sihat ke nenek! Ape yang kami nak hasut? Hasut suruh beri tanah sekangkang kera tu? Hasut suruh bagi rumah nak roboh tu? Hasut suruh sign surat wasiat? Hasut suruh benci orang - orang yang xberkaitan? Xde mase okeyhhh... Baik kami berbual - bual manja sambil minum - minum petang atau selongkar tudung saji rumah nenek! Masakan my Cik ana tiada tandingan. Serupa arwah atok! sobs..sobs.. ='( Al- fatihah buat atok.. 
Orang - orang sekeliling marah my Cik ana. Katenye my Cik ana duk situ cuma abeskan duit nenek. Mana duit nenek? Bape banyak duit nenek? Kaya sangat ke nenek? Cakap macam orang xde otak!  Setakat rm500+/month hasil kutipan sewa 2biji umah tu je yg nenek ade. Nak harap kami - kami bagi ribu - ribu/month tu mmg xde lah kan? Nenek pon paham keadaan kami! Tapi dia xpernah mintak. Untuk pengetahuan kalian! Nenek setiap bulan pon abes berpuluh-puluh kadang beratus utk beli ubat. Xde sape tau pong. Tanpa ubat tu xmungkin kalian boleh tengok nenek saye menebas bercangkul. Dia perlukan Vitamin dan ubat sakit tulang. Belum susu bagai.. Tapi orang lain cakap macam xde otak. "Duit sewa tu xcukup ke makan sorang?" Hoi!!! cukup sgt.. zaman la ni serupa je cam zaman atok nenek unyang kamu punnn! Nenek tua pon ade nafsu membeli gak.Jangan ingat kamu yang muda je seronok berjalan bershopping. Kadang dia jugak perlu nafsu itu untuk memenuhi kepuasan diri. Marahkan nyamuk abes kelambu dibakar. Ulang balik..Think positif lah.. my Cik ana tu xsalah ape pon. 
Kepada my Cik ana... ateh,emak,cik an dan sume - sume di kalangan kami berterima kasih yang amat sangat sebab sudi jagekan nenek. Memang kadang - kadang ade perangai incik Ja'a awak buat kami - kami seolah terasa. Tapi bak kate emak! ape aku pedulik.. Selagi nenek idup dan ade kat situ..selagi tu lah kami akan dtg jenguk nenek. Suka atau x terima je lah! hehe Lagipon xjadi kudis pon ape yang incik Ja'a awak buat. Kudis lagi bila sebab orang lain nenek sendiri dah xdipeduli! Konon,benci incik Ja'a kamu benda tu dijadi alasan xmo jenguk nenek! huh... tah ape -ape.. sepatutnya berterima kasih jugak lah pada incik Ja'a sebab izinkan isterinya jage nenek saye itu.. Betul.. saye sendiri xleh kot jage nenek mcm mana my Cik ana jage. my Cik ana langsung xpernah merungut! Dia sangat baik. Apa yang nenek inginkan sehabis daya dia akan cuba tunaikan. Ape nenek idam makan sedaya upaya dia sediakan walau kdg2 kesempitan. Walau kadang - kadang pening disebabkan darah tinggi. Dia sabar. Sabar sangat! Tapi orang benci dia sebab dia jage nenek. Tapi saye sayang my Cik ana. =')
Kenapa orang sekeliling pandai cakap je? konon,,"Haram makan duit menantu"
Nenek saya kan duduk ngan menantu yang memang pesen "cakap berabuk!" tapi xjadi kudis pon. Dah memang cenggitu orangnya. Tapi sekurang - kurangnya dia lah yang tolong tengokkan nenek,tolong belanja sikit - sikit kat nenek,tolong bawak nenek gi klinik,tolong bawak nenek jenjalan. Korang belum tua kot! tapi aku pon belum tua kenapa aku leh pikir kan? Aku esok - esok kalau tua pon akan pilih untuk duduk ngan anak perempuan dari duk ngan menantu perempuan. Nak ke menantu cuci buang taik kita? Nak ke menantu layan karenah yang semakin keanak - anakan kita? Nak ke menantu layan bebelan kita? Ade!! tapi xramai dlm dunia ni bertuah punya menantu sebaik itu. Bersyukur jika siapa yang punya.. Nenek saye pon orang yang baik sebab langsung xmau susahkan menantu.Biarlah menantu bergembira bersenang dengan kuarge masing - masing. Dia xmau bagi penat jage dia yang dah tua.. katenye lagi tua lagi banyak songeh!Sebab tu jugak nenek suke sebumbung ngan my Cik ana. Dengan emak aku memang bukan pilihan sebab emak xpandai nak masak serupa my Cik ana. Dengan aku memang nenek xsesuai sebab aku langsung xpandai masak!haha Ari -ari pon nenek kena makan kedai.. Dengan my Cik An nenek xmau sebab my Cik An bising dan degil..haha **mati kalau Cik An bace neh..tapi kenyataan.. Tapi dengan my Cik Ana nenek senang sebab my Cik Ana sangat sabar orangnya. Langsung xpernah merungut. Dengan rela hati ikut je keinginan nenek. Bertuah nenek punya anak macam my Cik Ana. Dah menantu pon halalkan ape yang dah dikeluarkan sape lah kamu nak keluarkan kenyataan .. "Haram nenek saye makan duit menantu"...
Apa hukum orang yang makan duit tanpa izin tuannya??? X haram ka?? Pikir - pikir sendiri lah ye?
Apa hukumnya jaja cerita yang belum tentu sahihnya??
Apa hukumnya membenci darah daging sendiri tanpa usul periksa??
Apa hukumnya melukai hati si ibunda??
Sungguh..nenek saye banyak menangis kerana kamu - kamu. Setitik airmata ibu jatuh kebumi kerana kamu,, Nauzubillah.... Dia memang memaafkan kamu - kamu tapi hatinya sangat terluka dengan apa yang kamu berikan padanya. Hatinya memanggil kamu - kamu agar ade disisinya.. Tapi jeritan hati dia xde siapa yang dengar. Malah kamu merobek - robek lagi hatinya hanya kerana dia DIAM.  Katalah ape kamu nak kata tentang kami yang rajin lawat nenek ni..kami xpedulik! itu tugas kami selagi dia ade didunia ni.Menggembirakan hatinya yang dah kamu - kamu robek. Jangan sebab kisah lama yang mungkin sebab xpuas ati / apa - apa kamu - kamu benci sume orang yang menyayangi nenek neh. Kami hanya nak mengisi mase kami selagi ade hayat dia. Sesungguhnya kami sangat sayangkan dia. Sangat sayang! 

**Petang ni nak gi umah nenek lagi antar acar buah peberet nenek! Nenek tunggu ye? Ateh sayang sangat kat nenek. Walau kadang - kadang majuk sikit tapi tetap sayang nenek..hehe 
Xamik peduli pon kisah - kisah lama..yang penting skang mase bersame nenek! =')

mase ni kat kelantan. Satu hari di chalet.. nenek hepi sangat! esoknya berpindah hotel lak.

Nenek kate.. "nenek suke tido hotel selalu!"

nanti kite gi lagi ye nenek...


Di wajah nenek tergambar kesedihan..kami xnak tengok nenek sedih. Kalau leh lupe lah segala masalah tu. Kite hepi hepi jerk! tapi hati dia SIAPA YANG TAHU?


Nenek suke kek.. Dia suke jilat jilat cream kek tu..



Nenek suke jalan dan makan - makan! Mase ni kat Port Dickson.. =)


Di Mid Valley =)

Sibuk merengek nak rase naik komuter. Tugas aku adalah ikutkan kehendak dia.

Pergi nek train balik nek teksi..janji dapat naik..Sebabnya mase cuti sgt full orang!


Nenek sangat sayangkan kanak - kanak. Yang dlm picture ni sume cicit nenek =)

kadang - kadang cucu orang pon dia anggap macam cucu sendiri.Mungkin utk ubat kesedihan.


Dengan orang xkenal pon nak bergambar. Mase kami dinner di Sekinchan Ikan Bakar. Nenek antara yang paling hepi..




No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**