Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, September 13, 2012

Rahsia perangai anak =)

Assalammualaikum ...

Ini cuma pendapat orang - orang je.. Lain orang lain pendapat! Sumber dapat dari incik Google!
Saje - saje isi mase lapang sambil kenang - kenang karenah si manja puteri - puteri aku yang berlainan karektor!Macam yang kengkawan yang slalu jengah aii..mesti dah tau aku ade 2 orang puteri yang sangat menghiburkan. Seorang Najwa Nur Qistina atau si kakak sayang dan seorang lagi Najla Nur Hidayah atau si kecit tomey. Dan sekarang aku sedang mengandung 5bulan anak yang ketiga. Alhamdulillah di atas anugerahMu ini Ya Allah!

♥ Anak Sulung...

* anak sulung dikaitkan dengan sikap pelindung, suka bertolak ansur, serta ego.
* sering berjaya dalam hidup.
* lebih pandai mengambil hati orang tua.
* mempunyai nilai tanggung jawab yang tinggi.



Biar aku cite pangai si kakak sayang. Si kakak sayang punyai karektor yang manja! Manja dengan semua orang.Tapi dalam pada manja dia,kadang - kadang selit pangai ngengade. Mungkin sebab dia adalah anak sulung,so sebelum ade adik dulu perhatian kami adalah 200% pada dia menyebabkan dia terus merasakan yang dia masih boleh gedik - gedik manja walau dah adik pong!hehe
Tapi xkisah pon..dah memang karektor si sulung memang manja kot!Tapi kalau dah kamu abe - abe gagoh yang dilahirkan sulung jangan le gatai - gatai nak gedik - gedik manja.Geli nok! Si kakak sayang sejak ada adik ni dah pandai tunjuk pangai memberontak. Hentak - hentak kaki. Tangan cepat nak naik. Buat muka. Menjerit. Melawan. Kadang sampai aku pon leh jadi marah. Mungkin sebab dia dah rase kurang perhatian sejak ade adik. Dengan cara tu dia leh meraih perhatian sikit kot! Pastu si kakak sayang ni kuat merajuk. Kuat menangis. Silap sikit kang dah merajuk meleleh airmata. Kena buli sikit ngan adik kang merajuk meleleh. Jatuh sikit kang dah meleleh. Lambat buat susu dah meleleh. Asik - asik nak meleleh je manjangnya. Selagi xdipujuk peluk cium selagi tu lah menangis. Memang manja le kamu ni kakak! Makan dari kecik sampai dah besor panjang ni pon masih suka di suap! Kalau disuruh pilih nak makan sendiri / suap? Laju je dia cakap nak suap. Tapi jangan time dia makan tu ade orang lain baya - baya dia makan sendiri pastu kita dok puji budak tu kate pandai makan sendiri dengan sepantas kilat cakap nak suap sendiri. Menunjuk memang pangai dia kot. Tunjuk yang dia hebat. Maknenye suke bersaing! Kalau bersaing secara sihat tu xpe ye kakak? =)
Macam dedulu aku nak pisah pampers dari si kakak sayang..sebut je anak si polan tu dah xpakai pampers terus dia cakap dia pon xmo pakai dah. Berhasil! Si sulung ni memang selalu nak nampak hebat kot! Dan lagi satu sikap dia ialah dia cepat belajar. Cepat sangat di ajar. Dan yang paling penting sikap si sulung adalah bertanggungjawab. Dia akan cepat - cepat datang bila aku mengaduh sakit. Kadang - kadang sesaje je aku buat - buat sakit pastu si kakak sayanglah yang akan datang walau time tu dia tengah merajuk. Terus tanya.. Umi sakit ke? Meh kakak urut.. Bagus anak umi. =)

♥ Anak Tengah...

* lebih berdikari berbanding dengan si sulung atau adik beradik yang lain.
* lebih percaya dengan keyakinan sendiri.
* suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
* sering merasakan diri mereka terpinggir.
* terlalu mengalah


Kena buli ngan ibu =)


Disebabkan aku baru de 2 cahayamata dan bakal menimang yang no 3.. so aku amik kire si kecit tomey adalah ANAK TENGAH..hehe
Meh cite hal si kecit tomey lak.. Si kecit tomey ni pangai memang sangat berbeza ngan kakak dia. Sejak ade dia baru keganasan si kakak sayang terserlah.. Nampak sangat dia yang mengajar si kakak. Dedulu kakak xpandai panjat - panjat kerusi grill bagai. Tapi sejak ade adik,,pandai dah! kat situ dah nampak adik yang ajar. Tapi memang hebat lagi adik lah sebab grill pintu tu slumber je dia naik sampai atas. Sifat berani dia memang ade.. si kecit tomey berani berbanding kakak. Kirenye dia sifu pada kakak lah. Dalam umur baru setahun lebih dah tunjuk pangai berdikari dia. Mungkin sebab dia ade kakak..bile tengok kakak buat,dia pon ikut nak buat. Kakak pakai baju seluar sendiri,dia pon nak buat jugak! Bab makan memang kalah kakak. Sebab kakak sampai la ni mau bersuap! adik xmo disuap - suap. Makan ke bukak plastik makan ke sume pon nak sendiri. Dah bersusah payah xleh baru dia mintak pertolongan kita. Bagus anak umi! Bab karektor..si kecit tomey memang sangat - sangat pandai melawak. Ade je gelagat dia yang buat kami sekeluarga nak gelak. Time dia tido je senyap. Bile celik je mata si kecit tomey ni memang riuh rendah rumah dengan suara dia. Sangat suke bergurau! Peramah pon ye.. x macam kakak dedulu. Duduk terletak diam takutkan orang. Si kecit tomey memang payah korang nak tengokm dia duk diam. Orang dia xkenal pon leh jadi geng. Memula je malu - malu kucing,lepas 5minit gitu..terus geng! dan juga adalah penyakat. Sangat suke menyakat si kakak bagi nangis - nangis. Bukan kakak je mangsa dia. Kadang budak yang lembik - lembik baya dia pon leh jadi mangsa. Dalam pada penyakat tu si kecit tomey adalah pemurah. Walau suke sakat kakak dan kengkawan dia yang len jika ade benda makan yang di pegang xpernah kedekut nak berkongsi. Xpernah kisah kalau mainan dia orang pinjam. Sebab ade separuh budak - budak sangat sensitif jika mainan dia dipegang orang. Mungkin sebab si kecit tomey aku adalah jenis slumber badak kot!haha Dan si kecit tomey punya pangai xsuke di manja - manja. Dia xberapa suke dipeluk dicium. Tah rimas tah memang pangai dia ganas. Aku pon kurang pasti. Cuma dia akan cemburu bila aku lebih peluk cium kakak.Time tu baru dia datang mintak di cium jugak. Tapi pastu terus mintak candu!huh.... Dalam pangai ganas dia si kecit tomey punya pangai penyayang. Sayang kat baby - baby..kadang dalam sayang tu ade geram - geram sikit.hehe


♥ Anak Bongsu...

* happy go-lucky dan yakin diri.
* manja.
* berkeinginan dan bercita-cita tinggi.
* sukar membuat keputusan sendiri.


nak cite perihal anak bongsu lom ado!!makanya korang tengok jelah pangai anak bongsu memasing yo!hahaha..


♥ Anak Tunggal

* sering merasakan diri mereka kesunyian.
* lebih berkeyakinan kerana sudah terbiasa segala yang dihajati tercapai.
* lebih bijak bergaul.
* lebih cepat matang.
* terlalu rapat dengan ibu bapa walau usia makin meningkat.
* sukar nak bertolak ansur dengan orang lain.


Anak tunggal?? xpernah merasa jadi anak tunggal tapi ade sorang anak buah yang memang anak tunggal. Yakni anak kakak aku. Yang aku pasti si tunggal ni memang adalah kesayangan si ibu dan ayah. Tapi kena berpada gak lah kate kakak aku nak manjakan anak - anak ni. Walaupon Umairah adalah anak tunggal tapi selalu jugak kena marah. Xleh bagi muka sangat. Tapi si Umai ni memang akan kena marah kalau xbuat kerja sekolah. Kalau lewat solat. Kalau xmo makan. Jangan ngat sebab mereka anak tunggal kita kena manja lebih ye kengkawan. Kena ajar dia supaya lebih berdikari. Dan si tunggal ni xkan berasa kesunyian kot selagi dia mendapat kasih sayang yang sewajarnya dari ibu dan ayah.Bagi aku ler!! Umai xsunyi kan? sebab Umai de ramai adik-adik dan pasni bertambah lagi adik - adik..Rajin xrajin je nak jage adik - adik ni..hehe
 





No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**