Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday, September 5, 2012

Kamu yang bijak ..

Assalammualaikum ...

Sejak dah ok sikit dari mabuk peknen ritu,,terasa rajin je jemari halus aku ni nak menaip cerita sendiri! Syok kot dapat berkongsi kegembiraan membesarkan 2orang puteri yang sangat menghiburkan hati ni.. Entri kali ni nak kongsi kebijaksanaan si kakak sayang lak lah. Asik - asik adik! esok2 kot kakak dah pandai baca jadi hal lak jeles ke adik sebab ummi asik cite hal adik je..hihi
Harap xlah kan sayang - sayang ummi.. Ummi akan cuba berlaku adil terhadap anak - anak ummi. =)

Kadang - kadang aku rase kesian kat si kakak sayang.. Gi mana - mana je sume orang akan tanye dia.
"kakak dah sekolah ke?"
Dia nak jawab pon cam angguk geleng angguk geleng je.. Aku tau dia nak sangat sekolah cam kengkawan yang lain. Sebab kadang - kadang dia duk asik bercerita tentang cegu,tentang sekolah,tentang kawan - kawan.. Dari tibi mungkin! Dia mula mintak sekolah pon sejak pandai tengok upin ipin dulu. katenye kalau dia gi sekolah dia nak cakap cam upin ipin tu.. 
"SELAMAT PAGI CIKGU"..... 
Sebab tu je dia nak gi sekolah.. Rasenye dari tahun lepas lagi aku dah beria - ia nak sekolah kan dia. Tapi emak ubah semua keputusan kami.. Selama ni si kakak sayang memang tinggal dengan nani dia kalau aku dan mr.huB gi keje. Dari kecik pun! So,emak aku kate biarlah umur dia 5/6tahun nnt baru antar sekolah..skang ni kecik lg. Emak kate lagi klu leh umur 6thn pon xpe.. Orang len antar anak tu mungkin sebab xde orang jage anak dorang. kate emak cam aku ni emak jage! xyah ar riso sgt. 
Tapi yang membanggakan aku..walaupon xbersekolah lagi tapi si kakak sayang adalah anak yang mudah di ajar. Sejak umur dia 1tahun lebih pon dia dah mula menunjukkan minat yang dia memang suka belajar. Umur setahun lebih dia dah boleh kira 0ne - ten & satu - soploh! oklah tu..
dah pandai pegang pen/pensil utk tunjuk bakat dia..sebab sesetengah budak yang xbersekolah dan membesar sepenuhnya dirumah memang xmau langsung disuruh pegang pen/pensil.. sehinggalah dihantar ke sekolah. Umur 2tahun lebih - 3thn,si kakak sayang dah hafal doa makan.. memula ajar tu memang lawak lah dgr dia bace. Tapi as a parents kita kena puji dan sentiasa ajar dia. dan skang dia dah ajar adik dia lak bace doa makan. 
Harap kakak akan terus minat utk belajar hingga hujung nyawa sebab ilmu tu harus sentiasa kita cari. Dan sekarang,,si kakak sayang dah mula tunjuk minat melukis.. Rasenye xpernah sape ajar dia pegang pensil care yang betul apatah lagi melukis lukisan yang benar - benar ade bentuk rupa. Tapi siapa sangka walau xgi sekolah pon,anak ummi boleh setanding dengan budak - budak yang gi sekolah. Kakak memang bijak kan?

Insiden berlaku pada satu malam..time aku dan anak - anak tengah melepak sambil tengok tibi. Aku nampak si kakak sayang pegang buku dan pensil..

ummi : kakak,,meh bawak buku sini. Umi lukis muka kakak..

kakak : nah mi..

ummi : kakak duk diam - diam..jgn gerak - gerak..nanti xcantik!

kakak : ok

ummi : nah..tengok muka kakak. cantik x?


kakak : hihihi... ape lah ummi ni!

ku sangkakan abes disitu je..tetibe si kakak dtg balik kat aku..sambil bercakap.

kakak : ummi..ummi duk diam - diam ye..kakak nak lukis muka ummi..

ummi : ok

5 minit kemudian...

ummi : kak,,lame lagi ke? ummi dah penat ni..

kakak : sikit je lagi..ummi jgn ar gerak..nanti xcantik.

ummi : yelah..cepatlah.
  
kakak : dah..nah! cantik x muka ummi?  


cantik nak..memang sangat cantik! sekurang - kurangnya lukisan kamu ade gak rupe orang.. walaupon! hihi...
Kamu memang anak yang sangat bijak. =)
Ummi dan abi sayang sangat kat kakak..juga dekat adik. Kamu berdua adalah permata hati ummi dan abi hingga kami mati . Love u so much!

No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**