Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, September 11, 2012

Good luck Abang Men!

Assalammualaikum ...

ish..ish..dah besar ko ye mirul. Rasenye baru je dukung - dukung peluk cium ko. Tetibe dah membujang! Cucu pertama incik Sulaiman + puan Pauziah dah menginjak dewasa. Arini amik exam UPSR. Dengan umi ko memang xde can le nak bermanja - manja sgt kan?sebab umi ko memang GARANG. tapi garang xbermakna xsayang. =)

Ape pon.. umi nak ucap selamat berjaya jawab sume soklan UPSR tu ye? Jangan gopoh sgt nak jawab. Xde istilah sape cepat abes jawab dia terror! Double check tu penting! agak2 susah tinggalkan buat soklan len dulu.pastu ulang balik ke soklan yang xdpt buat tu.Jangan bazir mase duk tenung soklan yg susah tu. Kang tembus lak kertas pekse tu! hehe
Beria umi ko ni.. Padahal UPSR je kot! Tapi ko kena ingat permulaan adalah UPSR. Klu UPSR pon xleh nak buat camne ko nak hadapi peperiksaan yang lebih besar lepas ni? Makanya anggap UPSR jugak adalah periksa besar dlm hidup ko!

Belom - belom pekse dah tnye nani n atok nak bg adiah ape.. ha! ni umi nak marah. Buat dulu. Dah tau result baru tunjuk kat sume org pastu baru leh mintak adiah. Kalau A sengau (E) je ko pungut memang rotan lah adiahnye!! ingat tu..ROTAN adiah utk E.. Kalau A bersusun xyah tunggu nani & atok umi pon ade adiah best tuk ko! itu janji umi. =)
Tapi nak A bersusun.. meh buktikan ye abang men!

Tetibe duk bebel ko kan abang men..Umi ngat cite umi dedulu mase nak UPSR. Umi UPSR tahun 1998. Mase negara kite Malaysia tgh anjurkan sukan Komanwel. Tarikh tu pon umi ingat smpai skang. 1 September 1998... Maunye umi xingat? tarikh tu adalah sehari selepas arwah Paklang ko tinggal kan kami sume. 31 Ogos 1998 tu sume rakyat Malaysia sedang menikmati cuti Merdeka. tetibe telefon umah berdering..umi yang angkat pepagi tu! Tetibe org kat talian belah sane cakap 
"E'an eksiden!"
Umi kejut atok & nani.. Atok & nani bangun masuk bilik air basuh - basuh muka mandi bagai sebab nak gi sepital. Sedang tunggu nani & atok siap tetibe telefon bunyi lagi.Umi gak yang angkat..Tetibe orang yang kol tu cakap..
"E'an dah meninggal!".....
Tutttt,...talian diputuskan. Umi rase cam mimpi je. Betul ke x ape yg umi dgr td. Atok yang baru siap mandi pelik tengok umi tercegat pegang gagang. Bile umi bgtau apa yang umi dgr atok & nani dah xtentu arah. Arwah paklang ko tu anak yg paling disayangi.Sume orang pon sygkan dia. Sape sangka. Dia tinggalkan kami ketika usia dia 17tahun. Muda lagi.. mase tu umur umi baya ko. 12thn! Yelah esoknya kan umi nak amik UPSR.. Umi rase cam xnk je gi sekolah amik pekse. Sebab arwah paklang kena wat post-mortem. Esoknya baru leh bawa jenazah balik tuk dikebumikan. Dia meninggal eksiden tapi sikit luka pon xde kat badan dia selain dari calar - calar kena jalan sebab tu doktor terpaksa buat post-mortem. Dia jatuh sendiri menurut kata kawan - kawan yang ade dengan dia. Terlanggar cone jalan yang warna merah tu. Dia leka tengok kapalterbang. Mase tu KLIA baru je dibina.. Pagi 1 September 1998,tarikh umi kena gi sekolah amik pekse tu..umi mmg xde semangat langsung. Telefon umah berdering. Ustaz yang pernah ajar umi dedulu dan jugak dah declare jadi abg angkat umi mase sekolah rendah dulu tepon. Mase tu dia dah pindah ajar tempat lain. Tapi dia ingat umi nak amik pekse dia kol pagi sebelum umi gi sekolah tu. Umi ngadu ngan Ustaz tu.

"ustaz..cmne saya nak amik pekse? Saya xde semangat! Abg saye meninggal semalam"

"suzira..awk kena kuatkan semangat! Pegi amik pekse! Langkah kaki kanan dan selawat tuk jawab pekse tu" Doa abg awk sentiasa bersama awk."

Mekaseh ustaz Yusri.. Sebabkan tu jugak,umi gigih ke sekolah dgn perasaan bercampur - baur. Nak amik pekse dgn nak sgt tengok wajah Paklang buat kali terakhir. Sebelum pergi sekolah tu puas pesan kat sume orang..
"jangan tanam Alang dulu tau! Tunggu ateh balik"

Rupenye selama umi sedang amik pekse tu,beberapa kali kawan baba ko iaitu Zam dtg kesekolah nak amik umi. Tapi cikgu xbg sebab umi lom abes pekse. Abes je jawab umi terus gi kat public depan sekolah tu tepon umah suh amik. Abg Zam tu jugak yang dtg amik. Terus dia bawak umi gi kubur sebab jenazah Paklang sedang dikebumikan. Sampai2 je orang tengah timbus Paklang.Umi nangis. Sebab xdpt tengok Paklang! Yang umi nampak hanya cebisan kain kapan yang menyelubungi arwah paklang mase tu.Umi terlambat.. Malam tu umi mimpi... Paklang dtg dlm mimpi umi.Bersih je wajah dia. Umi salam tangan dia,cium tangan dia terus dia pergi tinggalkan umi tanpa sebarang kata. Sekurang - kurangnya umi dpt gak jumpa dengan Paklang walau dlm mimpi. Esoknya umi kena gak gi sekolah lagi dlm masih lagi bersedih kehilangan orang yang umi syg. Sebab exam UPSR mase tu 3ari. Tapi alhamdulillah keputusan umi UPSR umi sukses.. walaupon x susun A tapi umi bangga umi dpt jugak 3A mase tu walau dlm keadaan macam tu.

Boleh x abang men lakukan lebih baik dari umi??
Buktikan... =)

Al - fatehah buat Alang kesayangan kami semua. Ateh sangat - sangat merindui kamu. Walau dah  14tahun alang pergi meninggalkan kami tapi kami xpernah melupakan alang. Dan kami akan terus merindui alang.. Kita membesar bersama dengan pelbagai kenangan.Dan kenangan itulah yang ateh jadikan pengubat apabila merindui alang. Doa ateh sentiasa mengiringi alang.

**airmata xberenti tumpah disaat aku menaip!sungguh..aku merindui dia Razain bin Sulaiman =)

2 comments:

efa nur said...

sedihnya baca kisah nie kak.. :(

Al-fatiha..semoga arwah tenang di sana..

mrS May said...

rindu tu dtg tetibe efa..tetibe teringat rindu membuak - buak dibuatnya. Al - fatehah..mekaseh ye yang.

Post a Comment

**happy family**

**happy family**