Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, May 31, 2012

ayookkkkk tak tau!

As salam ...

kepala sudah pusing.. nak menjengah blog kawan kawan pon dah xlarat. lagi ler nak menaip bagai kan?
Memang x lah! kenapalah aku kalau peknen xmacam orang len. Rileks je kehulur kehilir! Aku ni dah mula rase loya loya pening pening lalat bagai. tapi belum muntah lagi lah..Yang tu memang awal awal lagi aku cuba elakkan. Sebab peritnye ya amat.. Jangan lah muntah!
Ok arini bukan nak cite pasal loya pasal muntah. Tapi nak cite hal si kakak sayang yang sangat sangat bijak. (anak aku mesti le aku yang puji,klu anak korang korang le puji)
Korang korang mase dedulu ingat x..?
Bile tibe waktu senja je mesti mak mak dah bising suh balik. Jangan main kat luar nanti kena sorok ngan antu nenen. Pastu bile makan nasik je,nasik xabes mesti mak mak/nenek nenek akan cakap kena abeskan kalau x nanti nasik tu nanges. Ade x? Kalau korang korang xde,aku xleh nak kate ape sebab mase zaman aku ade. Bile dah besar,dah leh berpikir baru ler tau tu sume taktik emak emak dan nenek nenek nak didik kita. Yelah bila xcakap wujudnye antu nenen tu memang xkan nampak le batang idung kalau xtiba waktu tidur. Zaman dulu mane de playstation/laptop/iPad bagai.. Yang ade sume mainan luar. Konda kondi,pondok pondok,polis sentri dan lain lain. Kalau xcakap nasik tu nanges memang sesajo je nasik tu ke tong sampah.padahal zaman dedulu dapat makan nasik ngan kicap pon dah cukup baik! bile cakap nasik nanges mau xmau terpakse gak abeskan nasik.susun le satu satu kat tepi pinggan. Huh..cite budak budak zaman dulu.
Dan arini..bile dah ade anak ni..kadang kadang disebabkan keadaan dibesarkan cenggitu secara automatiknya..care tu pon aku cuba praktikkan. padahal melambak buku Pa&Ma yang aku beli. Macam macam cara lain diajar. Tapi dah terbiasa kan?
Pada satu malam ...
Si kakak sayang de makan chocolate stick tu. Tamak kot! skali amik penuh digenggaman. Mase yang same aku masuk kete nak gi tapau lauk kat kedai area umah. Sebelum masuk kete si kakak sayang de tanye aku sesuatu.

si kakak sayang : umi,,kakak xnk ar ni.kakak buang ye?

umi : jangan buang. nanti dia nanges kalau kakak buang.

si kakak sayang : (diam terpaku)

umi : (dlm ati gelak sbb kunun2 berjaya tipu si kakak sayang)

si kakak sayang : ouhh..nnt dia nanges ye? xde mate pon mi. (sambil belek2 chocolate stick)
abes tu kakak kena makan smpai abes ke mi?

umi : memang lah xde mate. kakak xleh tgk mate dia.
makan kasi abes ye syg. =)

si kakak sayang : abes tu kalau kakak makan kena gigi kakak dia xnanges ke umi?

umi : (amik ko!) x lah..dia xnanges klu kena gigi. 
**padahal dah xtau nak jwb cemane!

si kakak sayang : cube umi makan (sambil sua ke mulut aku)

umi : (ngap ngup! terpakse telan sbb si anak dah sua ke mulut.)

si kakak sayang : ha tengok umi! dia suke gigi umi...

umi : (sekali terkena da~~aku nak kena dia,dia kena aku dulu)

si kakak sayang : kakak xleh buang ke umi?nnt dia nanges cari kakak erk?

umi : ye! (ngat dah abes)

tetibe datang nani nak nek kete..

si kakak sayang : nani,kakak xnk. nani tolong buangkan!

umi : (gelak guling guling)

pandai ko kan nak?? sbb takut menda alah tu nanges dan ganggu idup ko,ko suh nani buang supaya benda tu cari nani.so dia terselamat! ape punye bijak lah otak si kakak sayang ni. puas lah aku gelak ngan nani dgn perangai si kakak sayang ni. makin ari makin besar de je fe'el dia! ape pon umi sayang sangat kat kamu.. ummmuah!

2 comments:

~yaya~ said...

Haha! Bijaknya kakak! Comellll :)

mrS May said...

tulah..makin besar makin banyak akalnye yaya =)
eh..eh..yaya tu nama adik si kakak..

Post a Comment

**happy family**

**happy family**