Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, March 27, 2012

jangan takut kan ummi lagi sayang! ='(

As salam ...

Bila anak anak dah besar ni macam macam perangai yang kita boleh nampak.. arini aku nak berkongsi perangai si kakak sayang. Dan semalam disebabkan perangai dia aku menangis.
Ye!kawan kawan..aku menangis..

Aku dan mr.huB kan kadang kadang tetibe rajin suka sangat bawak anak anak pusing jalan jalan area rumah/Putrajaya memalam..kadang kadang ade je aktivit tengah malam..isi minyak dulu lah. Sebenarnya saje nak suruh anak anak cepat tidur..budakbudak kan biasanya akan tidur bila masuk je dalam kereta.. Sebab kalau duk kat umah kompom kompom si kakak sayang xkan tidur sebab nak tengok tb . selagi xpukul 12.30mlm selagi tulah dia akan mengafdap tibi sebab nak tunggu Timmy time's..

Taktik bawak pusing pusing jalan naik kete suh tidur semakin xmenjadi pada kanak kanak seusia si kakak sayang..hanya boleh pakaiguna pada budakkecik macam si kecit tomey yang kuat makan dan kuat tidur tu je. Asal amsuk kete mentetet terus tidur..senang! Si kakak sayang memang xakan tidur .. lain perangainya dia akan buat buat tidur bila sampai je depan umah. Sebab nak mintak mr.huB dukung...elok je letak dalam umah atas tilam terus senyum .. =)

Malam tadi ondaway balik dari Alamanda..dalam kereta si kakak sayang ade mengadu sakit kepala. tengah borak borak dengan mr.huB kami terus singgah kedai makan sebab mr.huB nak tapau nasik goreng. Si kakak sayang yang duduk belakang di tengah tengah kerusi antara aku dan mr.huB aku tengok semakin menunduk dan terus menunduk... Mase mr.huB nak turun ke kedai makan tu,aku panggil panggil nama kakak dan sentuh sentuh muka si kakak sayang tapi dia diam keras je. secara tetibe darah berderau naik hingga ke kepala aku. aku panggil panggil si kakak sayang tp dia diam aje.. kalau korang,koran semua xrisau ke?

mr.huB gi belakang angkat dia tidur betul betul atas kerusi belakang dia seolah olah pengsan..
kami panggil panggil nama kakak..dia tetap diam.. mr.huB pegang dada pastu mr.huB kata dia tidur.. elok je mr.huB tutup pintu dia boleh celik mata dan senyum.. Mase tu terus airmata aku menitik.. Ya Allah anak,,jangan buat ummi macam ni lagi sayang.. Aku pon ape lagi..? Membebel bebel marahkan si kakak sayang..

"kakak xsyg ummi ke?"

...diam...

"sampai ati kakak buat ummi mcm ni"
sambil nangis

...diam...

"kakak jgnlah buat mcm ni lagi kak"
jeling kat kakak tengok mata terkebil kebil mcm paham ape yang aku cakap..

...diam...

"kalau kakak xsyg ummi,kakak buat lah ummi nangis lagi pasni.."

...diam...

"kakak dengar x ummi cakap ni?"

...diam...

sekali aku pusing lagi tengok dia dah pejam sambil duduk... Lorh! tidur dah rupenye.. sian anak umi! Kakak..tolonglah jangan wat ummi macam ni lagi.. Ummi sayang kakak dan adik lebih dari nyawa ummi sendiri sayang.. =)
Elok je sampai umah lepas mr.huB letak atas tilam terus dia bangun suh bukak tibi..


Bertuah punya budak!....

Monday, March 19, 2012

Gembiranya hati ini melihat kesungguhanmu ..

As salam ...

Setiap orang yang bergelar ibu juga pasti dapat rasa ape yang aku rasa..bezanya cepat dan lambat. mana tak gembira kawan kawan.. Anak yang aku kandung tak sempat sampai 9bulan genap dalam rahim dah berkejar kejar nak keluar lihat dunia dah besar dan boleh di harap. Anak yang aku lahirkan cukup cukup 2kg ketika lahirnya cuma sebesar botol air mineral 1.5liter dah berusaha membantu meringankan beban ibunya. Anak yang aku susukan dan di dalam darahnya mengalir darahku dah pandai menggembirakan hati ibunya.

Alhamdulillah syukur Ya Allah.. Umi berharap agar segala tingkahlaku mu ketika ini berkekalan sehingga kau menginjak dewasa kelak nak. Semoga kau terus menjadi anak yang boleh membanggakan ibu,ayah dan seluruh keluarga. amin! amin! amin! Ya Rabbal Alamin..

semalam seharian aku dan anak anak duduk terperap kat rumah. Biasanya ari minggu aku dan anak anak akan menepek umah mak. Tulah untungnya umah sendiri dengan umah emak hanya jarak sekangkang kera.. sile jangan jeles! tapi semalam mood nak menepek xde makanya aku berjemaah dengan anak anak berguling gulingan je kat umah. Si kecit tomey haruslah merengek tanpa henti sebab terpaksa menempuh saat bosan tahap maksima bile tak dapat menyepahkan umah nani dia hari tu.. Aku plak bile dah melayan si kecit tomey merengek memang tak dapat lah nak buat kerja lain selain dari melayan segala kehendak budak bambam tu. Dah merengek rengek cenggitu laju je lah aku sumbat dalam buai sambil nyanyi suh si kecit tomey tue cepat cepat tidur lepas tu aku pulak boleh berdengkur kan? tengah asyik mendendangkan lagu buat si kecit tomey dengan harapan si kecit tomey lena beradu aku tengok keadaan kat luar mendung mendung macam nak ujan gitu.

aku pon saje lah gatal mulut suh si kakak sayang angkat kain.. bukanlah kain sedebuk penuh satu bakul. aku cuma basuh kain lap..de lah 7-8 keping kain. Memula aku cakap tu si kakak sayang macam buat tak tahu je. yelah kan,,cakap ngan budak yang umur belum pon masuk tahun.kena pulak cakap time dia tengah syok layan tv cerita best..memang tak de lah dilayannya kata kata aku ni kan.. slow je dia jawab sambil mata pandang tv..

"kang ujan kat luar abis kakak pon basah.."

"mane de ujan lagi..belum ujan lah!"

"kang ujan kang"

"yelah kakak...biarlah.kang ummi angkat"

aku pon pikir memang basah le kain lap yang aku sidai tue.. nak bangun lari angkat kain si kecit tomey tak pejam pejam lagi mata.. pe'el dia lak selagi belum betul betul tido selagi tu lah aku kena terus enjut buai sambil nyanyi. dah confirm tido baru boleh tinggal dengan bunyi bunyian comel tue..huh!

tetibe aku dengar bunyi orang bukak pintu..aku tengok si kakak sayang keluar. Aku biarkan aje.. tapi dari dalam umah dapat ler aku tangkap gambar aktiviti dia kat luar tue..memang dia tak perasan pon aku tangkap gambar dia sebalik tingkap..
masuk je umah aku sengih,si kakak sayang sengih.. terus aku panggil dia dekat dengan aku dan aku peluk lalu cium dahi dia bertalu talu. sebak rase hati. Agaknya perasaan ni lah yang emak dan abah aku rasa bila aku dapat buat dorang bangga dengan kejayaan aku. Kini baru rase betapa aku nak anak anak aku juga boleh buat aku bangga dan gembira dengan kejayaan mereka.

terima kasih sayang..umi hargai apa yang kamu buat ari ni untuk umi.


terkedek kedek si anak dara ...
dah besar anak dara umi ...


opocot tanjat boboi ...!

As salam ...

nie semua angkara si kecit tomey. nasib baik le ummi awak ni xde heart attack dik oi. kalu tidak kalu memang ummi awak memang dah lame gol..

sedang aku sibuk sibuk didapur .. tiba tiba aku dengar si kecit tomey melalak lalak macam orang ketakutan. mau ko xcuak bila dengar anak kecik menangis xmemasal kan?
terus berlari ke depan nak tau sebab si kecit tomey melalak.. yelah,pelik.. abi dia de je kat depan tu bukan aku tinggal dia keseorangan. kakak pon ade!

rupe rupenye .................................
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
fish dah lepas naik atas siling umah..
elok menatang tue terikat kat tali awak gigit talinye..
hah..lepas tue dh lepas lalak kuat kuat ye adik.

padan muka..
abi nak amik pon xsampai..
dongak je lah tengok fish tu ye?
biar dia panas duk sebelah lampu tu erk?
untung untung leh jadi belon panas tu..hahaha
si kecit tomey sayang
lalak lah sampai fish tu turun sendiri ye?

Hot air balloon.. =)

As salam ...


maaf ler! cerita dah basi,tapi masih nak hebah hebahkan kepada semua orang.. patutnya mase ade acara tue aku hebah hebah.. ni dah turun khemah baru nak hebah hebah . ape pon xboleh!
sangat busy umpama perdana menteri kot.

Sabtu yang lepas.. aku,mr.huB,si kakak sayang dan si kecit tomey jalan jalan gi umah MIL aku. maklum lah..nama je dekat! seminggu sekali je dapat jumpe. mr.huB aku busy memanjang!
pe'el aku dan mr.huB,,adalah malas nak bersesak! kebetulan ri sabtu yang lepas ade persembahan Hot Air Balloon.. kami yang dah sememangnya malas nak bersesak sesak xde lah nak sibuk sibuk nak pergi. lagi pon anak kecik kacik lagi ni mana nak pandai ajak ajak.. tunggu le besar sikit nanti!
rupenye....~~sampai sampai je umah MIL aku,,dorang sume sume teringin nak ke sane.
Makanya,,aku dan sefamily ni dari Putrajaya akan melawat Putrajaya bersama orang ki il. good! terbaik ler..orang yang ade,,memang lah ramai!

sebab sebab aku malas bersesak sesak... pening kepala mak! kang dengan anak melalak nak itu ini. dengan apaknya yang sibuk suh cepat cepat. dengan nak kendong beg beg omak beg anak bagai. aduii!
tapi akhirnya,,sabtu lepas berjaya gak aku melawat hot air balloon yang tah dah bape kali ada kat Putrajaya dan xpernah aku ingin nak jenguk tapi tahun ni aku jejak jugak! caya lah...
mekaseh ma sbb paksa mr.huB pergi...hahaha

menjadi pelik bila tengok betapa ramainya manusia.. memang ramai! xterkata..
jangan mimpi le nak parking sejengkal dari tempat acara.. aku sendiri parking kat belakang Istana Kehakiman tempat aku pernah keje dulu. melecet lecet kaki berjalan. sian kat si kakak sayang.. sebab dah besar xde sape lah sudi nak dukung makanya jalan berpimpim tangan je lah dengan umi dia. aloohai~


bile dah ramai cenggitu memang xde lah dapat naik belon panas tu kan.. yang boleh nye tengok dari jauh sajok! tengok dan tengok dan terus tengok je belon panas tu turun naik. sampai terseliuh tengkuk sebab jenuh mendongak. ..

jualan lak xyah cakap memang banyak dan memang cekik darah..boleh? aku xde lah makan kat situ. xsanggup nak beratur bagai semata mata nak beli sebungkus nasi ayam.. lebih baik angkat kaki pergi cari kedai makan yang berdekatan..xpon balik je umah aku masak.! kompem selamat.. si kecit tomey dah merengek rengek mintak belon angry bird. okeylah adik! dari awak mintak belon panas tu nak bawak balik kan. dah puas tengok tengok terus ajak mr.huB dan family dia cari makan kat tempat lain,. sebab nak muntah tengok orang beratur beli makan.

makan kat foodcourt presint 9.. selama ni aku dengar je cakap orang makan kat situ terbaik! bawak le orang ki il makan kat situ.. malu lah weyyhh! kate sedap sangat. xsedap langsung ok. xtau le kedai yang aku beli makan tu ke xsedap..ntah ler! aku ni nama je duk kat situ tapi xpernah try pon makan kat situ . selalu datang situ mandi kolam yang berdepan foodcourt tu je.
pernah lah sekali makan ngan member member dulu tapi dah xingat pe rase.

mr.huB try makan nasi lemak ayam dara..tah tang mana yang dara nye pon aku xtau. xsedap alngsung sambal dia..tah ape rase tak tau. membazir! aku ngan mak mertua aku order nasi goreng pattaya..iaitu nasi goreng ngan kicap balut telur..sudah! pon membazir sebab langsung xsedap dan xboleh lalu langsung kat tekak aku. sebbek mr.huB ade tapau roti john yang bese kami beli tue.. kat situ gak! boleh le alas perut. kepada mereka yang meniaga dan ade kaitan ngan statement aku ni.. harap harap engkorang meniaga biarlah ikhlas. jangan lah sekadar melepas batuk di tangga. order nasi goreng pattaya berharap dapat kenyang perut. tapi sampai sampai hampa.. nasi gaul ngan kicap balut telur. patutlah aku order xsampai 5minit dah siap.

Wednesday, March 14, 2012

anak dara ummi!

As salam ...

terase tua bila sebut yang aku dah ade anak dara.. xde lah dewasa mana pon 'anak dara' aku tu. aku pon baru je cecah 26tahun! besar mana lak 'anak dara' yang aku de tu erk? tapi bagi yang baru ada anak anak macam aku mungkin macam aku gak kot! ke aku sorang je yang berperangai macam tu?

si kakak sayang ni sangat sayangkan kucing .. Mungkin xsemua budak budak kot yang ade perasaan macam ni. ade jugak kanak kanak yang takut pada kucing! tue mungkin yang pernah ade pengalaman menakutkan bersama kucing. tapi si kakak sayang lain.. walaupon dah pernah kena cakar ngan kucing pon tapi sangat sangat sayangkan kucing dan selalu sangat dah dengar dia cuba pujuk aku nak bela kucing. Pantanglah nampak kucing,semua pon dia nak bawak balik. tapi selagi umi dia xizinkan memang xde lah kucing tue ikut kan? tiap kali nampak kucing mesti si kakak sayang cepat cepat datang kat aku sambil cakap

"ummi,,boleh x kita bawak kucing tue balik?"


pic ngan kucing xdo..
okeylah ni menunjukkan betapa penyayangnye muke kakak..

ouhh! tidak sayang.. selagi umi jumpe kucing yang betul betul sebijik PAPAI umi xkan hangkut mana mana kucing bawak balik, umi belum bersedia! sori sangat.. tapi si kakak sayang dengar cakap..xde lah nak lalak lalak nak bawak jugak.. bagus anak umi! kejadian yang pernah berlaku betul betul buat aku jadi trauma nak bela kucing lagi. cukuplah sekali..

Si kakak sayang sangat suka pergi taman permainan..kalau ari ari pergi taman pon xper..! xyah bawak gi shopping mana mana.. 2 tempat feveret si kakak sayang. Taman permainan dan swimming pool. Xyah abes duit nak gembirakan ati dia.. senang ummi dengan abi nak.. hehe
gambar gambar kat bawah membuktikan betapa si kakak sayang sangat suke pergi taman yang aku kire dah banyak kali dia pergi dengan reaksi wajah dan berbeza baju.. aku hepi je yang penting anak anak aku suke.. xpe lah xgi shopping sangat pon kn?

i'am najwa

he..he..he..

saye suke!

yeahhhh..




Dari kecik sampai besar si kakak sayang ni memilih makan.. nasik nasik memang kurang.! nasik yang boleh masuk tekak dia cuma nasik ayam. sesekali je dia mintak nak makan ayam. dari kecik pon memang feveret si kakak sayang mee,,mee,,mee! mr.huB sesekali suke tapau makan kat kedai bile mood malas aku datang. mase tue jugak si kakak sayang pandai order..
"abi..kakak nak mee hup.."
hahaha..guling guling aku dengan mr.huB gelak.. mee hup! mr.huB kate dah macam orang xde idung bercakap.. ape lah kakak! =)
paling paling feveret si kakak sayang ialah kaki ayam.. ari ari masak sup kaki ayam pon dia rela makan nasik. kan dah cakap dia susah makan nasik.. tapi kalau berlaukkan sup kaki ayam,, rela ko! siap bertambah tambah lagi. pantang nampak kaki mesti suruh beli. selagi xmasak selagi tue bertanya kan kaki..kaki umi nak kak?hehe

Walaupon si kakak sayang nie lembut dan berhati penyayang tapi si kakak sayang adalah seorang yang berani. dah besar ler baru nampak beraninye. kalau kecik dulu,asal orang dekat je. tibe tibe tau dah melalak lalak ketakutan. kecik kecik manja kot! dah ade adik ni je nampak sikit berani dia. berani melindungi adik xpe ye kak? jangan nak terlebih berani sangat ye?
pernah mase beday si kakak sayang tahun lepas aku ngan mr.huB bawak si kakak sayang bawak bergembira kat funfair yang kebetulan mase tue ade dekat Putrajaya..sempena ape pon aku dah xbape nak ingat. slumber tanpa rase takut si kakak sayang ajak aku naik buaian pusing yang gile besar tue. aku sebenarnya gayat gak benda benda tinggi cenggitu. tapi sebab beday girl punya permintaan ikutkan jugak. muka dia rileks je siap posing posing manja lagi.. turun turun dari buai pusing terus dia lalak plak sebab ternampak kapal besar yang berayun tu. aduii~~ ni serius aku lemah sebabnya benda alah tu macam xde safety langsung. tapi disebabkan si kakak sayang dah lalak macam kena cubit mr.huB dia ikutkan jugak kehendak puteri kesayangan dia. Masalahnya bukan mr.huB yang teman dia naik..aku! aku yang jadi mangsa. sabo je lah! sumpah seram beb..tapi si kakak sayang rileks je gelak gelak macam xde ape yang berlaku.
muka nani dah cam nak nanges tapi si kakak sayang..?
muka ade rileks!!

si kakak sayang ni memang manja dengan atok dan nani dia. yelah,dari kecik sampailah besar memang dah tinggal dengan nani dia. Aku beruntung sebab emak sudi jage anak anak aku disaat aku keluar bekerja. tapi jangan lah korang korang cakap aku saje suke susahkan emak aku. sebab emak sendiri bersetuju jage anak anak aku tapi bukanlah jage free je beb. same jugak macam mana orang antar anak kat pengasuh kot! cuma mungkin beza dia emak aku de bagi sikit diskaun le kat aku. tapi aku xde lah amik kesempatan kan? sesekali time cuti aku bawak ler jugak emak aku gi jalan jalan makan sesedap. macam mana manja pon si kakak sayang dengan keluarga belah aku tapi xpernah lagi lah si kakak sayang tidur rumah nani dia. dari kecik pon macam mana nak tidur pon mesti aku dengan mr.huB angkut anak anak balik umah. dan mungkin sebab tu si kakak sayang xpernah mintak nak tidur umah atok dan nani dia. sejak keje gomen nie jer aku pernah gak tinggalkan si kakak sayang tidur dengan nani itupon sebab kerja. kalau x,,xdolah! sebenarnya mr.huB yang xboleh tidur tanpa si kakak sayang kot! ..


si kakak sayang nie jenis yang cepat tangkap ape yang kita ajar. sebab tue dengan dia kena hati hati kalau bercakap. mase umur dia baru setahun lebih si kakak sayang dah pandai mengira dalam english dan bahasa malaysia. aku beza kan dia dengan anak kedua aku. anak orang lain aku xtau lah kehebatan dorang lak. tapi bagi aku memang memuaskan bila baru berusia setahun lebih dia dah pandai berjalan + bercakap.. menjadi lebih istimewa bila dah pandai mengira pulak dengan usia tue. sepatutnya tahun ni aku dah masukkan si kakak sayang kat playschool.. tapi macam aku cakap,anak anak aku emak yang jage so keputusan aku dibantah emak. sebab kate emak biarlah si kakak sayang berusia 5 atau 6 tahun dulu baru masukkan. lagipon dia duk ngan emak aku. walaupon xbersekolah tapi si kakak sayang dah pandai membaca alif ba ta walaupon kadang kadang de yang terkucil. dan juga dah pandai membaca doa makan dengan sendirinya. Alhamdulillah harap berkekalan kepandaian itu. sekarang nie ape yang aku larang dia sebut bile aku sendiri tersebut perkataan tue depan dia bahananya aku balik yang kena marah. padan dengan muka aku kan? tu maknanya si kakak sayang memang dah cukup besar bilamana dia dah paham cakap aku. bagus!

si kakak sayang ni satu perangai dia yang tah perangai sape dia ikut aku xtau. bukan perangai aku sebab aku xsuke bergambar. si kakak sayang pantang tengok kamera dituju kat dia. segera lah dia wat macam macam posing yang dia terpikir. sendiri buat. percayalah..memang aku xpernah ajar pon dia berposing.. **mase pregnant si kakak sayang dedulu kan aku suke tengok american next top model's..kecik kecik je boleh tau sayang..dah besar ummi xnak kamu terlibat langsung dengan dunia permodelan..model jubah ke model hijjab ke akan dipertimbangkan..




dah lah yer dulu..umi si kakak sayang ni dah penat. bye..
**tah ape ape tah kan penutup...#lempanglajulaju

Tuesday, March 13, 2012

korang plak macam mana?



As salam ...

aku ade terbaca satu penulisan nie..mengenai TIDUR BERBANTALKAN LENGAN SUAMI ..
aku rase tertarik nak baca ape yang cuba disampaikan.. sebab bagi aku tajuk tue memang dah best sangat. Aku sendiri xtau kenapa aku rase tajuk tu sangat sangat lah menarik. Mungkin sebab aku dah berlaki..atau pon aku sendiri telah mempraktikkan cara tue sejak dulu lagi. Tidaklah berbangga kerana aku sebegitu..sebab xdelah hari hari pon berbantalkan lengan suami. Kadang kadang tolak jugak lengan laki tarik jugak bantal busuk sebab keselesaan tu lain.. cuma time time rindu bau ashemmm je tarik lengan laki.. boleh?

rupenye betul lah apa yang aku pikir selama ni..sebab
penulisan ni pon menekankan bahawa hormon bau phero yang di rembes dari ketiak suami boleh mengaktifkan hormon isteri hingga mereka merasa damai dan tenang. memang betul lah kot.. patutlah tido aku selama ni nyenyak je..sampaikan mr.huB kate package dengkur dengan air liuQ sekali..ye ye je! **mencik taw
kalau de air liuQ pon biarlah..padan muka lengan hang..boleh?

tapi berapa ramai isteri je sebenarnya yang masih berbantalkan lengan si suami ni erk? Yang baru baru berumahtangga tu dan belum memiliki cahayamata mungkinlah kot.. sebab xde komitmen lain selain dari menghidu bau ketiak incik suami aje..kot! Contoh terdekat,,aku sendiri ler..kunun kunun baru tarik lengan mr.huB nak bau bau..tetibe merengek si kecit tomey nak nenen...elok mengiring belah kiri terus berpusing mengiring belah kanan sua nenen kat si kecit tomey.. dah xberbantalkan lengan.. sebab tu sebagai isteri kite kena pandai curi curi time tuk tido berbantalkan lengan suami kot.. tips~~bagi yang dah ade baby macam aku.. boleh tarik lengan incik suami time baru nak lelap mata tue amik bau bau asheemmm pastu dah tido tanpa sedar taw taw mesti dah pusing belah anak punya..sebab anak tarik nenen ..hehe

Dari bancian ke atas 10 ribu pasangan yang berkahwin (mengikut satu kajian) hanya kira-kira 45% sahaja isteri yang tidur berbantalkan lengan suami selepas 3 tahun berkahwin. Dan hanya tinggal 21.7% sahaja isteri yang masih tidur berbantalkan lengan suami selepas 10 tahun usia perkahwinan.

itu adalah kajian dari penulis..aku copypaste je.. gile kan? dari 10ribu pasangan hanya 45% je isteri yg tidur berbantalkan lengan suami lepas 3tahun berkahwin..dan aku sgt berharap aku adalah dikalangan 45% tersebut. Dan peratus semakin menurun sehingga 21.7% je selepas 10tahun berkahwin..dan aku juga berharap aku dikalangan 21.7% tue..
tapi kan,,aku nak bgtau pada kawan kawan..xsalahkan kite berkongsi.. benda kalau kite dah biasa buat rase kekurangan kalau sehari xbuat..macam tu jugak lah tidur berbantal lengan suami. kalau dah tiap tiap malam pon tidur mesti nak ade incik suami menjadi bantal mesti ari ari nak ade lengan dia kan? kalau dah xpernah buat mesti xrase nak buat kan?okey,,pe kate lepas bace entri aku nie kita same praktikkan..mudah mudahan dengan cara nie boleh merapatkan hubungan suami isteri yang mungkin dah semakin renggang..tapi sebelum tue incik incik suami semua kena lah wangi wangi dulu tau? janganlah bagi bini anda cium ketiak hapak lak..mati!
aku cakap sebab ada gak kawan kawan pernah menjadikan aku tempat meluahkan perasaan bilamana suami berubah perangai lepas 2-3tahun kahwin..baru 2-3tahun dik oii~~ suami selalu keluar malam lepak dengan member member lah..cuba tarik balik suami suami kita tue supaya sentiasa ada disaat kita nak melelapkan mata..biar benda tue jadi kebiasaan pulak pada incik incik suami..kan?

FAKTA
Sebenarnya hampir 65% bau badan suami datang dari celahan ketiak dimana kelenjar phero paling aktif.
Jadi para isteri semua, ketepikanlah bantal-bantal anda, tidurlah di atas lengan suami hingga ke pagi, hampirkan hidung di celahan ketiaknya.
Tidak di nafikan anda akan peroleh pengalaman yang cukup rilex dan tenang
Ianya tanda bahawa bau phero suami anda sedang bertindak balas dengan kelenjar hormon anda.
(pengalaman ini hanya perempuan sahaja yang tahu betapa asyik dan rilexnya)…


ayat diatas jugak adalah hasil copypaste dari penulis.. itu memang aku xnafikan. sebab berpeluh cenggane pon mr.huB aku xpernah bau busuk kalau tidur berbantalkan lengannya..cett! yang aku dapat rase adalah damainya aku dicelah ketiaknya..haha
tapi aku xdelah tidur sampai pagi berbantalkan lengan mr.huB sebab sebelum tidur tue memang jadi kewajiban dia untuk bagi lengan dia kat aku pastu layan aku bercelloteh sampai aku tertidur.. sebabnya lepas je aku tidur mr.huB akan bangun gi duk melangok depan tibi lak.. pastu dah terjaga dari tidur baru aku terhegeh hegeh cari lengan dia balik,.tu pon kalau mood ok. kalau mood x ok..xdonyo! yelah..anak anak pon perlukan perhatian aku..aku perlu ketiak mr.huB,,anak anak lak perlu ketiak aku..kan kan kan? kena lah adil.. ko je nak ketiak..hehe

Dan dari kajian itu juga menyatakan isteri yang tidur di atas lengan suami akan tidur lebih lena dan mencapai tahap 7 hingga 8 dalam tahap lena tidur.

copypaste
yang ni aku cam kurang bersetuju sikit..sebab xtau le lengan incik incik suami korang cenggane.. aku xpernah tidur betul betul kalau berbantalkan lengan mr.huB..biasanya aku akan buat buat tidur sebab kesiankan mr.huB dah penat melayan aku berceloteh sampai kebas kebas tangan menampung berat kepala aku..lagipon aku xpernah rase selesa sangat tidur berbantal lengan mr.huB sebab terkenangkan betapa letihnya dia nak menahan kebas tangan tue.. bila aku cakap dia kate "mane de kebas sayang"..ouhh suweeetttnye bie! sape yang leh tidur dengan lenanya sehingga mencapai tahap 7-8jam kat atas lengan incik suami mereka memang aku salute lah..sebab aku memang xboleh buat..

Dan peringatan untuk suami, jangalah cukur ketiak anda togel atau lebih tepat lagi cukur sampai licin cam perempuan perempuan ok, biarkan sedikit atau trim sikit sahaja bulu-bulu itu yang merupakan ejen penyebar bau phero yang di senangi wanita. sebab kalau dah togel ape ke rupenye lelaki lelaki macho xde bulu ketiak..hehe


Pada isteri-isteri semua, anda semua praktikan ke tidur atas lengan suami?

Suami-suami semua, adakah anda cukur licin ketiak atau biarkan berbulu?

semoga dengan info nie akan membuatkan aku dan kawan kawan aku semakin rapat dan semakin sayang pada pasangan masing masing..kan???semoga kita akan terus diberkati dan saling ingat mengingati.. jumpa lagi di next episod..cet..

saye melaporkan bau ketiak laki laki adalah wangi..
















Monday, March 12, 2012

berhenti / teruskan ??

As salam ...

Pendapat kawan kawan lain dah aku tanye.. ade yang kate teruskan dan ade yang kate benti je lah! Ni bukan masalah asap rokok dalam pejabat aku lagi..tapi nie berkaitan dengan berat badan. Ade x antara kawan kawan blogger aku pon mengalami masalah yang same? Aku rasa sape sape yang ade masalah macam aku nie pon mesti pening kan?

Mase lepas bersalin si kakak sayang dulu,,aku xpernah ambil pil perancang ataupon kaedah lain untuk merancang. Tapi aku akui mase lepas bersalinkan si kakak sayang dulu aku adalah sangat gemuk..sangat ker? sangat lah kot kalau ikut ketinggian yang xberapa nak tinggi ni kan? xsesuai le kalau pendek tu gemuk kan? Bukti kegemukan aku terselah bilamana aku cuba sarungkan balik jeans mase sebelum kawin dulu lepas beranakkan si kakak sayang..perghh! gile ko.. sebelah kaki pon xsudi nak masuk..apakah?

pic diambil ketika si kakak sayang berusia 4bulan kot
look at me..
gemuk kan?? huh!

Berat badan aku berbeza sangat dari mula mula mengandung kan si kakak sayang sampai lah aku bersalin kan si kakak sayang. seingat aku last aku mengandungkan si kakak sayang berat badan aku adalah 64kg gitu kot! xbape nak ingat bukan nak rahsia rahsia ok.. dan lepas bersalin si kakak sayang memang berat tu menurun mendadak sebanyak 11kg dari 64kg tapi bentuk fizikal mungkin xberubah langsung! dan berat sebanyak 53kg tue kekal hingga aku mengandung kan si kecit tomey lepas setahun lebih aku bersalinkan si kakak sayang.

Memang tensi bila aku xdpt balik berat badan aku sebelum mengandungkan si kakak sayang. Bukan aku xpernah berusaha lepas bersalinkan si kakak sayang..sudah! Macam macam gak cara yang aku lakukan..

Mase mengandungkan si kecit tomey aku pastikan berat badan aku xnaik mendadak. dari 53kg tu aku cuma naik 7kg je dari bulan pertama hingga bulan ke sembilan mengandungkan si kecit tomey. Mungkin sebab aku kawal berat badan aku,aku xperlu minum air gula pon mase mengandungkan si kecit tomey..sebab banyak kawan kawan yang sama sama pregnant mase tahun aku mengandungkan si kecit tomey kebanyakannya kena minum air gula..sebab ape ye?
Dan alhamdulillah lepas bersalin berat badan aku turun ke angka asal sebelum mengandungkan si kecit tomey..sehinggalah aku ambil keputusan hendak mengambil ubat perancang untuk menjarakkan kehamilan..

pic ni lak mase si kecit tomey berusia 6bulan gitu kot!
same je kot!
Kenapa lepas bersalin si kecit tomey baru terpikir? Memang aku dan mr.huB dah rancang anak pertama dan kedua memang aku nak beza 2tahun je.. mengandungkan si kecit tomey memang aku dan mr.huB dah betul betul bersedia. sebab tu lepas bersalin si kecit tomey baru aku buat keputusan makan ubat perancang sebab xnak TERmengandung plak.. biarlah si kakak sayang dan si kecit tomey mendapat kasih sayang dan perhatian sepenuhnya dari aku dan mr.huB sehingga mereka menganjak sekolah dulu..kalau boleh!

Berbulan bulan lamanya aku makan pil perancang dan berat badan aku agak stabil sehinggalah 3bulan lepas aku mendapati berat badan aku makin naik ,makin naik dan terus makin naik.. Padahal selera makan aku seperti biasa tapi kenapa berat badan aku menaik? Orang kata kalau menyusukan anak badan susah untuk naik. Si kecit tomey masih menyusu dari lahir hingga sekarang berusia 1tahun 6bulan dan aku akan terus menyusukan dia sehingga berusia 2tahun.
Sebelum ni cousin mr.huB,,kerja dibahagian farmasi pernah cakap dengan aku. Memang awal pengambilan pil perancang xnampak kesannya. tapi lama kelamaan kesannya akan ada. Contoh seperti naik berat badan yang macam aku alami ni lah. Ade kawan kawan kata kawal makan. Sebab ada di antara kawan kawan aku yang ambil pil ataupon lain lain kaedah merancang kehamilan kekal langsing dan xnaik pon berat badan. padahal selera makan lagi kuat dari aku kot! aku punyalah takut takut nak makan..hehe

tapi menurut cousin mr.huB aku tue..kadar metabolisma kita semua xsame..mungkin sebab tu ada kawan kawan aku tetap langsing dan xnaik berat badan walau makan pil atau guna cara lain merancang kehamilan. dan walaupon selera makan dorang xperlu dikawal seperti aku yang mempunyai metabolisma yang tinggi.. dah naik susah untuk turun. Aku xpernah guna cara lain selain dari mengambil pil perancang. dan xpernah tau pon cara lain tu.. ada kakak ipar dan seorang sahabat baik aku guna cara injection 3bulan sekali..tapi kedua duanya aku tengok makin mengembang..buatkan aku takut nak cuba..lagipon menurut kakak ipar aku injection adalah sakit...weyhhh!!sakit ke?

disebabkan berat badan aku yang makin naik,makin naik dan terus naik..aku berbincang dengan mr.huB untuk berhenti mengambil ubat lagi mulai ari Ahad yang lepas. tu pon lepas dengar pendapat kawan kawan yang mengalami masalah yang same dengan aku. Cuma masalahnya aku belum berjumpa doktor untuk kepastian. Persoalannya betul ke pengambilan pil ataupon injection untuk merancang kehamilan ni boleh bagi kesan gemuk pada pengguna? Aku terpaksa berhenti makan pil untuk tengok kebenarannya..sekiranya masih naik dan terus naik bermakna memang betul lah aku yang kena kawal makan. sekiranya turun dan terus turun memang betul lah punca aku gemuk sebab PIL PERANCANG. dari berat 53kg sekarang berat badan aku dah naik ke 57.7kg beb...huihhhh~~letih bawak badan kehulur kehilir... isssh!

Kaedah merancang kehamilan yang boleh diamalkan

Kaedahmerancang kehamilan yang dipilih mungkin berubah dari semasa ke semasa. Antara faktor yang menentukan pilihan kaedah kontraseptif ialah kesesuaian dengan cara hidup pasangan suami isteri, keberkesanan kaedah, ciri keselamatan dan kemampuan untuk mengamalkan kaedah tersebut.

1. Pil Perancang.

Wanita kerap mengambil pil perancang secara oral sebagai langkah pertama mencegah kehamilan. Pil-pil yang berada di pasaran mengandungi hormon-hormon estrogen dan progestin atau mengandungi hanya hormon progestin.

Pil perancang dalam bentuk kombinasi hormon dikatakan dapat mencegah penyakit inflamasi pelvik dan kanser ovari dan endometrial. Pil jenis ini selamat bagi kebanyakan wanita kecuali wanita yang merokok atau yang mempunyai sejarah keluarga yang berpenyakit jantung. Wanita-wanita ini mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit jantung jika menggunakan pil perancang.

Wanita-wanita yang mempunyai sejarah penyakit kanser payu dara atau endometrial dan darah beku juga tidak dibenar menggunakan pil tersebut. Antara kesan sampingan yang boleh dilihat mual, sakit kepala, peningkatan berat badan, sakit pada bahagian payu dara, pendarahan dan masalah tekanan.

Pil perancang yang hanya mempunyai hormon progestin tidak akan menyebabkan masalah pembekuan darah. Pil jenis ini sesuai untuk wanita yang menyusukan anak dan mereka yang tidak boleh mengambil hormon estrogen disebabkan sakit kepala, atau darah tinggi akibat estrogen. Pil yang hanya mengandungi progestin akan menyebabkan perubahan haid, peningkatan berat badan dan sakit pada bahagian payu dara.

2. Suntikan Progestin dan Progesteron.

Kehamilan boleh dicegah sehingga tempoh tiga bulan dengan suntikan Depo Provera. Depo Provera mengandungi hormon yang hampir serupa dengan progestron. Penggunaan Depo Provera berkesan kerana wanita hanya dikehendaki berjumpa dengan doktor atau jururawat untuk mendapatkan suntikan setiap tiga bulan. Faedah dan kesan sampingan Depo Provera adalah serupa dengan pil perancang yang mengandungi progestin.

3. Implan 'Norplant.

Implant "Norplant" adalah hormon progestin sintetik. Ia terdiri daripada enam kapsul kecil yang fleksibel (sebesar batang mancis). Kapsul-kapsul ini ditanam di bawah kulit lengan bahagian atas. Ia boleh mencegah kehamilan secara berkesan selama lima tahun.



4. Alat Instrauterin (IUD.

Alat ini berbentuk 'T' dan dimasukkan ke dalam uterus oleh doktor. Ia adalah alat yang fleksibel. Ia mengganggu pergerakan sperma dalam ruangan uterin. Terdapat dua jenis IUD:

  • Paragard Copper T 380A yang melindungi terhadap kehamilan selama 10 tahun.
  • Progestasert Progesterone T yang perlu diganti setiap tahun.

5. Span (Sponge).

Span mengeluarkan gel spermisida dan bertindak menghalang serta membunuh sperma atau merencatkan pergerakan sperma sebelum sampai ke serviks dan masuk ke uterus. Span boleh dimasukkan beberapa jam sebelum melakukan hubungan seks dan boleh dibiarkan selama 12 jam selepas melakukan seks. Wanita yang mempunyai alahan terhadap nonoksil-9 tidak boleh menggunakan kaedah span.

6. Diafram.

Saiz diafram boleh diubah oleh doktor untuk disesuaikan dengan wanita tersebut. Ia bertindak menghalang sperma daripada memasuki uterus. Spermisida digunakan bersama diafram untuk membunuh sperma. Diafram boleh dibiarkan selama enam jam. Bagaimanapun, spermisida perlu digunakan jika hendak melakukan persetubuhan lagi atau melakukan hubungan selepas enam jam yang pertama. Diafram tidak boleh ditinggalkan di dalam faraj lebih daripada 24 jam kerana dikhuatiri boleh mendapat sindrom kejutan toksik (TTS).

7. Penghalang serviks (Cervital Cap).

Ia hampir serupa dengan diafram. Ia juga dapat diubah saiz mengikut individu. Spermisida diperlukan bersama dengan penghalang serviks. Ia boleh mencegah daripada hamil bagi tempoh 48 jam dan dalam tempoh ini aktiviti seks boleh diulangi. Ia tidak digalakkan untuk digunakan lebih dari 48 jam kerana risiko kejadian sindrom kejutan toksik meningkat serta boleh menghasilkan bau dan lendiran (discaj) yang busuk.

8. Spermisida vagina (Vaginal Spermicides.

Ia dijual dalam bentuk krim, aerosol (foam), filem, pesari, supositori atau tablet. Ia mengandungi bahan kimia yang mampu membunuh, merencat pergerakan sperma dan mengurangkan keupayaan sperma bersenyawa dengan telur. Bagaimanapun, keberkesanannya mencegah kehamilan diragui kerana peratusan kegagalan agak tinggi. Oleh itu, ia mesti digunakan secara kombinasi dengan kaedah kontraseptif yang lain. Wanita yang memilih kaedah ini harus mengikut arahan penggunaan seperti yang tercatat di atas label. Spermisida hendaklah dibiarkan berada dalam faraj selama 6-8 jam (jangan basuh) selepas hubungan seks untuk memastikan semua sperma mati.

9. Kaedah semulajadi (Natural Family Planning).

Pasangan suami isteri yang memilih kaedah ini harus memastikan tempoh kesuburan wanita. Kaedah ini biasanya digunakan bagi pasangan yang tidak ingin mengambil apa-apa ubat. Pasangan yang memilih kaedah ini tidak boleh melakukan seks pada hari-hari yang dikatakan 'subur' (masa ovulasi). Kaedah ini menganggarkan perubahan mukus membran serviks dan suhu badan. Terdapat empat jenis kaedah; kalendar, suhu badan basah, kaedah mukus seviks dan kaedah simptomtermal.

10. Azal (Withdrawal.

Keberkesanan kaedah ini bergantung kepada keupayaan suami mengeluarkan kemaluannya dari faraj sebelum ejakulasi (pengeluaran air mani). Jika teknik ini diamalkan dengan betul dan konsisten, jumlah kehamilan dianggarkan sebanyak empat peratus.

Ketidaksuburan dan tiada haid akibat penyusuan (Lactational Amenorrhoea Method (LAM)

Wanita yang menyusu sepenuhnya boleh mencegah kehamilan sehingga enam bulan selepas bersalin jika haidnya masih belum dialami. Aktiviti penyusuan akan menekan proses ovulasi. Ia sangat berkesan jika digunakan dengan betul. Kaedah ini berfungsi dengan menghalang telur daripada dihasilkan oleh ovari. Jika penyusuan dihentikan atau wanita teleh mengalami haid semula, kaedah pencegahan hamil yang lain perlu digunakan.

11. Pembedahan (Surgical Sterilization).

Kaedah pemandulan ini dipilih hanya apabila pasangan suami isteri telah bersetuju untuk tidak mahu hamil dan mempunyai anak lagi. Kaedah ini dapat dilakukan ke atas suami ataupun isteri. Kaedah ini bukanlah kaedah yang sementara untuk mencegah hamil. Pembedahan akan menutup tiub yang menghasilkan sperma (lelaki) atau telur (wanita). Kaedah ini amat berkesan bagi mencegah kehamilan.

12. Kondom.

Kondom diperbuat daripada sama ada getah, plastik atau membran semula jadi. Ia patut digunakan bersama-sama kaedah kontraseptif yang lain seperti spermisida. Penggunaan pelicin bersifat minyak harus dielakkan kerana ia boleh merosakkan kondom. Apabila ingin menggunakan kondom, hanya salah seorang daripada pasangan suami isteri yang boleh menggunaan kondom pada waktu melakukan hubungan seks. Kondom hanya boleh digunakan sekali sahaja dan tidak boleh digunakan semula.

13. Menggelakkan daripada melakukan persetubuhan (Abstinence.

Pasangan yang memilih kaedah ini akan mengelakkan diri daripada melakukan persetubuhan. Ia memerlukan motivasi yang tinggi daripada kedua-dua belah pihak.

kasihanilah aku wahai pakcik-pakcik sekalian!

As salam ...

agak agak korang leh teka tak ape benda yang aku nak share hari ni?? sbb kalau dari tajuk macam serius kan kan kan?? Ye..kengkawan yang dikasihi..! memang serius bagi aku. Bagi orang lain yang xberapa nak paham aku xtau lah serius ke idak! Tapi benda nie dah menghantui aku dah nak masuk genap 2tahun..iaitu sejak aku masuk keje yg la ni.! Xkisah lah orang nak kate kejap ke ape ke. Yang penting bg aku 2tahun tue agak lama untuk aku menghadapinya hari hari..sakit wooo!

Aku terpakse bertindak sebab benda nie dah melibatkan aku..kalau xmenyakiti aku..lantak pi lah korang nak buat ape pon. Masalahnya perbuatan korang korang dah buat aku jadi bengang dan sakit. Sakit betul hati ni.. Bila aku diam korang korang menjadi jadi..Bila aku cakap gelak gelak korang korang ingat aku melawak.Bila aku marah marah korang korang kate aku xsporting.Bila aku nangis mase tu lah baru korang korang nak gelabah kan??

Suka atilah kalau korang korang nak kate aku xsporting ke xrock ke.. Yang penting aku kena jaga kesihatan aku untuk orang orang yang aku sayang.. Tolonglah mengerti korang korang. Aku ada suami tercinta yang perlu aku jaga makan pakainya..Aku ada anak anak yang perlukan perhatian aku bila balik kerja.Aku de orang tua yang aku kena jaga hati mereka..Tapi korang korang semua selalu buat aku sengsara bila ada dengan kamu semua..ape semua ni?

Aku betul betul dah xtahan..korang korang semua nak aku respect dan hormat kamu sebagai orang yang lebih tua..sebenarnya bukan lebih tua,,memang dah tua pon. Pangkat ayah aku kot! Jika betul korang korang nak aku respect korang korang aku boleh je..lagipon selama ni aku memang jenis yang xbanyak cakap pon..aku memang dikenali sangat sangat menghormati orang orang lebih tua dari aku kat opis ni..kalau nak dibandingkan dengan kawan kawan aku yang sangat laser dan cakap lepas je. Yer..dorang sangat berani! Aku xseberani dorang nak sound direct je. Aku bercakap ade kias kias sebab aku masih nak jaga ati korang korang..sebab ape? Sebab aku hormat korang korang macam mana aku hormat abah aku. Aku diam je walau aku telan benda ni dah nak masuk 2tahun..aku ingat aku leh bersabar..rupenya aku memang xleh sabar dengan tindakan korang korang nie..memang menyakitkan!

Aku xkata korang korang nie semua jahat..xsemua diantara korang korang nie menyakitkan aku. Cuma segelintir jer..kate opismate aku,,Wan Kunishiro Zimbacki..suruh aku slowtalk dengan korang korang yang berkaitan. Macam aku cakap aku ni xpandai nak bercakap dengan orang orang yang xpaham bahasa nie. Sepatutnya benda ni korang korang leh paham sendiri. Xpayah tunggu orang cakap baru paham..sebab benda nie mediacetak,mediamassa pon dah bagitau. Kempen lak xyah cakap lah kan..dah berbagai bagai,,korang korang je yang buat buat xpaham.

Memula dulu aku cuba paham nie tradisi korang korang.. semakin cuba aku paham semakin aku xpaham rupenye. Mase memula aku masuk keje dulu aku adalah seorang ibu mengandung yang terkedek kedek bawak perut yang sedang memboyot..mase tu pon korang korang wat xheran ini kan pulak aku yang dah kempis dan rileks je dipandangan mata korang korang..ouhh lagilah korang korang besar kepala. Makin menjadi jadi sampai aku betul betul dah xtahan. Aku pernah sound salah seorang diantara korang korang..ayat aku tue lebih kurang macam ni.
"Encik...kalau apa apa jadi pada anak dalam kandungan saya ni bila dia keluar nanti,,saya akan saman encik."
tapi kawan korang korang tue buat xpaham je benda yang aku cakap dan terus dengan aktiviti sama seperti korang korang buat..bukan aku xpernah buat aduan pada ketua kerani yang sepatutnya menjaga kebajikan kakitangan dia yang teraniaya seperti aku. Dah! Aku dah buat kengkawan..tapi xde respon.. Janji macam macam! Tapi janji tinggal janji. Bertahun aku tunggu janji tertunai tapi sampai lani xnampak benda. Xpelah kalau ketua kerani yang kat sini xleh nak tolong sebab mengikut kata kawan kawan aku dia memang xreti nak jaga kebajikan pekerja pekerja dia.sebab aku ade inisiatif lain..Korang korang sepatutnya tau, aku salah seorang kakitangan awam yang juga dijaga kebajikannya. Aku diambil bekerja oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam iaitu suruhanjaya yang sangat sangat menitikberatkan masalah pekerja pekerja dibawah naungannya. Ada yang bagi pendapat aku patut panjangkan benda ni dan buat aduan pada pihak atasan..tapi aku xnak sebab aku bukan lah berniat nak menutup periuk nasik korang korang semua. Aku masih berperikemanusiaan dimana aku tau korang korang juga adalah manusia biasa seperti aku yang xpernah lari dari melakukan kesilapan. Aku bukan nak korang korang semua kena tindakan cukup sekadar korang korang semua leh bertimbang rasa pada aku wanita yang lemah ini..itu sudah cukup.

Berat betul masalah aku ni kan? Sebenarnya xberat mana pon dan sebenarnya xperlu dipanjangkan ke pihak atasan pon yang penting semua pon nak bertimbangrasa antara satu sama lain. Masalahnya xde perubahan pon sejak aduan pertama aku dengan opismate aku buat. masih sama seperti 2tahun yang lepas dan makin menjadi jadi..kasihanilah kami!

kepada encik encik yang kami hormati..
kasihanilah kami..dan lebih tepat kasihanilah saya.. Aku perlukan jasa baik korang korang yang aku hormati supaya jauhilah aku dikala korang korang sedang enak menyedut ASAP ASAP ROKOK. Sebabnya,, aku sangat xtahan sebilik dengan orang orang yang merokok di dalam pejabat yang kecil yang kekurangang ruang oksigen..ditambah pulak bilik pejabat yang kecik nie menempatkan sistem sistem komputer yang memerlukan pengudaraan yang sejuknyaman je.. sebabnya panas cuaca ditambah dengan panas dari mesin mesin elektrik ni memang superb! terbaik dari yang terbaik.. panas weyhh. Aircond xde dan aku bekerja menghadap kipas berdiri yang sikit pon aku xrase anginnye sebab lebih banyak rase bahang panas.. ditambah pulak dengan asap asap rokok yang betul betul menyesakkan nafas aku.

Aku bukan nak merungut sebab panas aku cuma nak merungut sebab asap asap rokok yang korang korang hembus menusuk jantung aku hingga menyebabkan aku pening kepala tahap paling teruk yang mengakibatkan aku xleh buat satu kerja pon bila balik rumah selain dari menangis menanggung kesakitan. Kalau nak merungut hal panas nie,,siapalah aku nak bercakap mengenai panas xde aircond? Panas dunia je pon! Kalau nak suruhh keje panas aku ok je tapi jangan suruh aku keje dengan orang yang serupa kereta api tanah melayu dulu dulu yang asapnya xpernah berenti. Gile ko! Seploh kotak rokok bawak dari rumah seploh kotak leh abes keje dari 2.30 petang hingga 9.30 malam je..huh!

Tolonglah paham korang korang yang aku maksudkan. Aku bukan mengada ngada nak merengek manja nak mengadu ngadu dengan ketua ketua bahagian. Tapi aku betul betul dah xtahan. Aku xtahan keje sedut asap rokok yang terang terang kita tau risikonya. Aku xtahan keje sedut asap rokok yang boleh buat aku sakit kepala macam nak pecah. Aku xtahan keje sedut asap rokok sampai aku xleh buat satu benda pon selain dari menangis kesakitan bila balik rumah. Aku xtahan keje sedut asap rokok pastu aku xleh drive bawak kete dan paksa mr.huB datang dari Putrajaya ke Kajang semata mata jemput aku. Aku xtahan keje sedut asap rokok sampai aku xleh membelai kedua dua anak aku bila balik kerja.dan akhirnya mereka jadi mangsa aku melepaskan marah! semua sebab korang korang.

Tolonglah paham korang korang yang aku maksudkan. Aku adalah seorang wanita yang lemah. Yang punya keluarga bahagia yang perlu aku jaga. Yang punya dua orang puteri yang masih memerlukan aku untuk membesar. Yang punya orang tua untuk aku jaga disaat tua mereka. Tolonglah korang korang yang aku maksudkan.. Aku perlu sihat untuk orang orang yang aku sayang. Aku perlu bertenaga bila balik rumah untuk menguruskan rumah tangga.. Bukan balik macam orang sakit yang xberdaya.. Aku xnak disebabkan korang korang aku disahkan dapat penyakit berbahaya yang ditakuti wanita.. Tolonglah korang korang! Yer..mr.huB aku juga adalah seorong perokok..tapi dia xpernah menghembuskan asap asap rokoknya kemuka aku dan anak anak aku. Dia xpernah merokok didalam bilik yang didiami isteri dan anak anaknya. Dia xpernah merokok didalam kereta yang dinaiki isteri dan anak anaknya. Dan aku xpernah melarang dia nak merokok sebab aku cuba paham itu adalah kesukaannya.Walau aku xsuka! Macam tu jugak di pejabat aku xlarang korang korang nak merokok sebab itu hak korang korang sebagai lelaki. Tapi hormati aku...yang xperlu asap rokok korang korang tue.

Cerita Jumaat lepas..
Aku yang dah sangat sangat xtahan dengan bau rokok sehingga menyebabkan aku pening kepala teramat rase macam mau pecah,,kol mr.huB mintak dia pick up aku balik keje. Kesian jugak kat mr.huB dari Putrajaya nak ke Kajang semata mata amik aku . Bukan sekali ni dah berkali kali berlaku sejak 2tahun yang lepas. sambil menangis tersedu sedu aku kol mr.huB mengadu yang aku sangat sangat xtahan sakit kepala..sambil tunggu mr.huB tue aku bertindak luar kawalan dimana selama ni aku belom bersedia bercakap sendiri dengan KKD aku iaitu Ketua Komunikasi Daerah,Sarjan Major Ariffin. Aku tau SM aku sendiri terkejut bilamana aku kol dia sambil tersedu sedu bercakap melalui telefon. Tujuan aku kol SM bukan mintak dia amik tindakan pada orang orang berkenaan aku cuma mintak ade usaha yang boleh dilakukan agar aku xmenanggung kesakitan akibat orang lain. itu jer! Aku pon xtaw dari mana aku mendapat kekuatan untuk bercakap sendiri dengan KKD aku tue. Sbb selama ni aku memang pernah terpikir nak slowtalk dengan dia cuma lom ade keberanian dan Jumaat lepas aku dapat keberanian tu sbb xtahan menanggung sakit! kasihan kan? Dan sekarang aku sedang tunggu tindakan yang akan dilakukan oleh SM..jika xde apa apa perubahan jugak maknya memang aku perlukan plan lain pulak..mungkin plan A,plan B,plan C atau terus plan Z...tamat!

Maaf jika ada yang membaca luahan hati aku dan terasa dengan kata kata aku. Aku xberniat nak mengguris mana mana pihak pon. Aku cuma menuntut hak aku. Dimana hak aku sebagai pekerja kalau aduan aku xkemana.. Aku juga ada hak kot!

Friday, March 2, 2012

yang terbaik! (^^_)''

As salam ...

Aku cuba jadi seorang ibu terbaik buat anak-anak aku,si kakak sayang dan si kecit tomey ..
Kadang-kadang ada pendapat orang lain yang boleh kita gunapakai.. Aku tak nak jadi seorang ibu yang terlalu manjakan anak-anak dan aku jugak tak nak jadi seorang ibu yang ditakuti anak-anak. Macam mana aku nak selesaikan masalah aku kalau aku tak cuba cari jalan penyelesaian kan? Sebab tu lah,,aku buat entri khas arini..kalau ada yang xkeberatan aku nak mintak pendapat kawan-kawan blogger yang singgah-singgah kat blog aku ni..marilah kiter same-same berkongsi cara-cara mendidik anak dengan cara yang betul.

Dulu mase aku belum bersalinkan si kecit tomey,,si kakak sayang sangat lembut orangnya. Tak banyak raga. Pergi mana-mana pon semua orang pon akan cakap .. "baiknya budak ni.." Alhamdulillah~~ Masalah aku bermula bila lahirnya si kecit tomey.. Si kakak sayang,,jadi seorang anak yang sangat suka merajuk. Ada kawan-kawan yang kata mungkin si kakak berasa hati atau rasa kurang kasih sayang sejak ada adik. Tapi bagi aku layanan aku bagi sama je pada kakak dan juga adik. Kita manusia lemah,kadang-kadang tak perasan kesilapan sendiri. Mungkin betul kata kawan-kawan aku.. Si kakak sayang mungkin rasa kurang perhatian dari aku sejak ada adik dan aku terlepas pandang benda-benda macam ni.

Aku nak perbaiki kelemahan aku yang satu ni. Dan aku harap aku mampu lakukannya. Kelemahan aku adalah aku mudah menjadi panik.. contoh si kakak sayang dan si kecit tomey bergurau-gurau dan tiba-tiba si kecit tomey jatuh tersebam lalu luka berdarah bibir.. aku yang sedang sibuk didapur akan berlari ke tempat kejadian dan terus je akan marah si kakak sayang. Tapi masa tengah marah je aku akan bising-bising dan dalam masa 5-10minit macam tu aku akan kembali reda dan aku akan terus peluk si kakak sayang balik..tapi pada tu aku cuba untuk paksa si kakak sayang cakap maaf atas tujuan mengajar si kakak sayang meminta maaf jika membuat kesalahan..bukan dengan si kakak sayang je,dengan si kecit tomey pon aku ajar benda yang sama.. dan sambil menaip entri ni aku tersedar kesilapan aku adalah 'mulut bising'.. Disebabkan mulut bising aku lah si kakak sayang jadi macam fobia bila dia wat silap atau buat adik dia menangis. Bila si kecit menangis akibat berebut sesuatu atau melibatkan si kakak sayang,,si kakak sayang akan cepat-cepat tutup telinga dia seolah-olah xnak dengar aku marah-marah kat dia. Sejak aku perasan tingkahlaku si kakak tu lah aku cuba perbaiki kelemahan aku dan aku cari cara-cara yang paling betul untuk didik anak yang seusia dengan si kakak sayang. Aku jadi takut jika sebabkan kelemahan aku tue buat anak aku jadi takut atau fobia.

Aku cuba jadi ibu yang terbaik kerana setiap hari aku akan pastikan yang aku akan memeluk dan mencium anak-anak aku. Dan aku sangat berharap walau dorang sampai besar pon aku nak lakukan benda yang sama. Permasalahan aku sekarang,aku sangat risau bila anak aku macam takut dimarahi dengan menutup telinga.. tolong bantu aku kepada sesiapa yang memahami masalah aku. Sama-sama kita perbaiki diri masing-masing ke arah yang lebih baik..
آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّن

Disini aku berkongsi sedikit tip panduan mendidik anak yang aku dapat dari seorang sahabat yang cuba membantu aku setelah aku meluahkan ketakutan aku dalam FB.
Terima kasih ros sebab sudi berkongsi dengan fifie tip ni dan fifie akan cuba amalkan.

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas..

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh dikawal.

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak. **Tapi antara kita segelintir je amalkan cara ni kot.. dari zaman dulu lagi orang suka piat telinga atau cubit dipeha..rupenye salah cara yang diamalkan selama ni.

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari. (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk) **aku cuba pastikan aku xterlupa memeluk dan mencium anak-anak aku setiap hari sebelum gi kerja. Dan aku sangat berharap sampai besar pon aku akan lakukannya. Biasanya waktu cuti bangun je pagi si kakak sayang dan si kecit tomey akan jalan kuar dari bilik mencari aku samada di dapur untuk memeluk aku sebelum duduk bertenggek depan tv.Alhamdulillah memang dari kecik aku dah amalkan pelukan ni.

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan.
(Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).**cara ni pon aku dah amalkan,,aku akan beri pujian,pelukan dan ciuman jika si kakak sayang atau si kecit tomey berjaya lakukan sesuatu kebaikan.Aku harap aku kekalkan benda ni untuk meningkatkan keyakinan anak-anak aku.

8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah pernah mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban. **Ya Allah Ya Tuhanku..ampunilah hambamu yang lemah ini seandainya aku pernah mengeluh di dalam membesarkan anugerah Mu Ya Allah..sesungguhnya aku adalah diantara hamba-hambaMu yang sedang cuba perbaiki kesilapan yang lalu Ya Allah.. Berilah aku kekuatan agar aku berjaya memperbaiki segala kesilapanku..آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّن

11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg drpd persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali. (Jgn pernah bosan dalam berusaha mendidik anak2)

16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.

20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan tekanan menjadi ibu bapa.

21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

**happy family**

**happy family**