Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, February 17, 2012

bergosip-gosip bihun goreng pedas!

As salam ...

dah kehabisan idea nak pikir tajuk..hehe
Semalam petang,balik dari keje pas siap-siap mandi wangi-wangi trus laju-laju gi beli balik apam pastu trus amik anak-anak kat umah emak bergegas gi menepek umah makcik kesayangan aku Adinda Aien .. sebab semlm deal baik ngan dia suh goreng bihun sedap.Nak lepak petang sambil makan bihun goreng sedap air tangan makcik comel aku tue sambil bergosip-gosip..!

Aku kan seorang umi yang baik hati dan mana sanggup tinggal anak-anak semata2 nak gi makan kan?makanya,hangkut lerw sekali askar-askar yang ado! Sampai-sampai,Cik Ani vouge in da vast aku sedang menyiapkan bahan-bahan menggoreng mee..aku yang xmO datang duk makan saje cari-cari keje yang boleh ditolong.. sampai-sampai trus potong sayur tue..rajin kan aku?
Si kecit tomey xyah cakap lerw..mmg geng ngan omak dia ar kan. Adik cik Ani iaitu Bob a.k.a atok kepada anak-anak aku..(walaupon umo bob jauh muda dari aku dia tetap atok ok!), panggil2 si kakak sayang nak bg kuih,,leh lak si kakak sayang nie memalu kucen nak amik..! kunun-kunun malu! jgn pelawa si kecit tomey..sekali jerw cik Bob panggil si kecit tomey berdesup lari ke meja amik kuih..tsk!tsk! adik mmg saje malukan umi taw..lapar ke nak?hehe

sambil-sambil potong sayur,si kecit tomey duk sopan je depan aku..si kakak sayang memang berkepit je lah. Pemalu rupenye anak dara umi sorang nie kan? dengan unyang sendiri pon malu-malu kucen! tanpa sedar si kecit tomey duk depan aku sambil mengunyah batang sawi.. aduiiiyaii dik!lapar sgt ker ni???bawak umah orang,,batang sawi pon sedap di mata kamu.
siap Cik Ani menggoreng bihun sedap kami pon makan beramai-ramai..termasuk si kakak sayang dan si kecit tomey.. Xyah citer le kan kelahapan si kecit tomey.!paham-paham sendiri sudah..kalau dah batang sawi pon sedap di tekak dia,ni kan lak bihun goreng air tangan nani Ani dia .. Kate emak Cik Ani a.k.a nenek aku,,bihun tue terpedas sket.. memang pon. Sbb si kakak sayang bukan budak yang tahan pedas cam adik dia..baru makan sket dah gelupur cari air.. tapi mau gak makan sbb sedap. Siyes sedap!sambil2 makan bihun goreng sedap..borak-borak ngan nenek & atok.. yang aku duk leka berborak,makan sambil memangku si kecit tomey xdgr si kecit tomey duk nak-nak bihun yang aku makan..sbb aku ngat dah bagi dia pegang pisang goreng tue xde lerw dia nak mintak bihun goreng aku kan? tetibe sentap bila tiba-tiba si kecit tomey duk sedap mengunyah fish cake dari dalam bihun goreng aku.. Hei...budak!bila mase kamu kidnap fish cake umi ha?? si kecit tomey memang dak kecit yang tahan pedas cuma si kakak sayang jerw manja-manja xreti makan pedas.. tekak abi kot!

siap makan-makan kami berempat,,aku,Cik Ani,si kakak sayang dan si kecit tomey duk lepak depan tibi sambil bergosip-gosip. Nenek & atok tah dah ilang mana sambil bawak incik sabit. Makanya terasa bebas berbicara tentang hati..hehehe..!sbb memang niat nak korek cite dari Cik Ani aku nie.. tgh syok bergosip,si kecit tomey datang mengadu tapi sepatah haram pon aku xpaham pe yang dia cuba sampaikan..rupe-rupenye dia mintak biskut yang ade kat tangan si kakak sayang. Aku baru bersuara suh si kakak sayang bagi sket kat adik dia lelaju je dia masukkan biskut yang dah tinggal sket tue dalam mulut dia..kedekut punye kakak!hahaha..
tapi nasib si kecit tomey xmerengek..dia trus blah dari tempat kami bergosip.. Aku ngat dah abis kat situ jerw..sambung borak! tetibe dengar dari dapur suara si kecit tomey duk eh..eh..eh... Pekajadahnya eh..eh..eh.. sorang-sorang kat dapur kan? berani tol ke dapur padahal sume orang pon duk melepak kat depan..aku berlari le nak tau pe kije si kecit tomey kat dapur.. Terkejut beruk-beruk belaan aku bila sampai dapur tengok si kecit tomey baik punya landing atas meja makan sambil kat tangan de kuih kacang.. rupe-rupenya dia duk eh..eh..eh.. tadi panggil orang kat depan mintak tolong turunkan dia dari meja makan sbb xleh nak turun..naik pandai turun xpandai! alih-alih kantoi kena jerit panggil orang..pastu kantoi amik kuih sendiri..! lapar lagi ker dik?terbantut cerita-cerita panas antara aku ngan Cik Ani..
dah dapat kuih baru lame sket dia xkacau aku ngan Cik Ani.. Dapatlah aku dengar cerita dari mulut Cik Ani..Baru ku tau banyak benda yang ditanggung oleh makcik kesayangan aku nie.. Sowi cik,,sebab baru lani berkesempatan jumpe acik dan bertanya khabar.. Terimalah takdir Allah S.W.T ye cik..Ingat Allah sentiasa bersama orang yang bersabar.. Akan ada balasan pada orang yang melukakan hati acik..ateh doakan agar acik sentiasa berbahagia walaupon dengan sape jodoh acik..teringin tengok acik idup bahagia seperti kami..! ateh sentiasa doakan yang terbaik buat acik..
dari A sampai Z kami bercerita sedar-sedar dah kul 8mlm..si kakak sayang dah sibuk ajak balik. Salam-salam atok,nenek dan acik aku pon mintak izin balik..balik pon trus balik umah.. Menyinggah umah emak sbb dah janji dgn emak nak tengok Santau Merasuk dengan emak. Sambil menonton tibi duk bercerita dengan emak hal anak-anak aku mase duk lepak umah Cik Ani tadi,,beria-ia mak gelak tetiba si kecit tomey datang kat emak mintak emak bukakkan tupperwear biskut..Ya Allah,,lapar lagi ker dik? Memang sejak-sejak kuar sepital nie nafsu makan si kecit tomey membuak-buak..ade je benda nak ditelannya.. Budak-budak kecik yang kakak aku jage pon mau ditelan agaknya..sebab aku balik kije kakak kate de je budak kena geget ngan si kecit tomey..jangan dik! anak orang tue..jenuh umi nak menjawab kang..

No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**