Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Saturday, June 25, 2011

50 rahsia si manja cerdas ..

As salam ...

entri kali nie aku nak berkongsi rahsia Si Manja Cerdas yg aku copypaste dr Pa&Ma Julai 2011
ini adalah perkembangan anak2 dari usia 0-12 bulan...

1. Kenal wajah anda
-Bayi merenung wajah anda sambil memegang wajah anda.Dia sbnrnye sedang membina memorinya.
*Si kecit tomey sgt mengenali wajah ummi & abi dia..klu abi kije dia kenal ummi,,bila abi balik kije trus wat2 xkenal ummi sbb terlalu sgt kenal ngan abi..kunun2 abi nak ar bwk dia jenjalan..

2. Berbual dengan bayi
-Bayi menunjukkan reaksi bila anda berbual dengannya.Dia akan melihat anda seakan memahami apa yg anda ckpkan.
*sgt paham perw yg ummi ckp sbb bile ummi ckp "umi totop erk??"(sambil wat2 tutup nenen balik),,lelaju dia kejar nk isap nenen balik..hik

3. Memberi senyuman
-Anda senyum kepadanya dan dia pon akan tersenyum kpd anda.Sudah mulai menunjukkan perkembangan emosi.
*Si kecit tomey mmg sgt suka tersenyum..org xsenyum pon dia leh senyum dgn sendirinya.

4. Bertindak balas kpd permainan kesukaan
-Asyik bermain dgn permainan kesukaannya.Cuba anda ambil brg itu,pasti dia akan menjerit.
*Tambah2 lg klu si kecit tomey dh sgt2 nak menyusu..memula singkap jerw baju fuhhh dia punyer senyum sampai telinga..dia dah dekat tutup balik baju bantai lalak sbb nenen dia dh ilang..hik3

5. Tahu apabila namanya dipanggil
-Anda memanggil namanya dan dia memandang ke arah anda.Panggilan nama yg biasa anda panggil setiap hari.
*Si kecit tomey byk sgt panggilan nama kat umah..sorang panggil yaya,,sorang panggil hidayah,sorang panggil baby,sorang panggil najla..tp pe pon yg kami panggil dia tetap pandang sbb dia taw sume tue mmg nama dia..NAJLA NUR HIDAYAH

6. Mencapai objek
-Kemahiran motor kasarnya semakin baik.Dia boleh mencapai menggunakan tangan objek permainan dgn mudah.
*Mmg si kecit tomey sgt dah pandai memegang sesuatu..bila dia dh dpt pegang jgn arap leh amik balik dr tangan dia..sbb xkn dpt~~

7. Bermain objek yg terang
-Warna terang spt merah,hijau,oren dan kuning adalah warna kegemaran si manja.Letaklah objek/permainan yg berwarna seumpamaan ini,,dia pasti akan cepat mencapai.
*Dia mmg gemar dgn kaler terang spt oren..Si Jebauk kn kaler oren,,itu jer yg dikejarnya!!

8. Suka merenyukkan objek lembut
-Ia adalah perkembangan positif buat si manja bila suka memegang dan meramas objek /permainan kain yg mengeluarkan bunyi seakan plastik.
*Sejak si kecit tomey sgt bayi lg mak aku dah ajar dia men plastik..klu dia nanges2 jer hulur plastik kompom dia leh diam leka men plastik jerw.

9. Ketawa bersama
-Si manja suka anda menggeletek badannya,bahkan menciumnya.Dia akan ketawa bila anda berbuat sedemikian.
*Si kecit tomey mmg sgt galak bergurau...klu dpt bergurau mcm ini donia dia yg punyer..

10. Boleh membuka dan menutup genggaman tangan
-Cubalah permainan spt 'cak cekur' smbil menunjukkan cara bagaimana tangan digenggam dan dibuka.Dia akan melakukan bila-bila masa dia berasa selesa,bahkan semasa minum susu.
*Si kecit tomey mmg pandai buka&genggam tangannya tapi bkn main 'cak cekur'..dia wat cenggitu sbb wat babai~~len sket care babai dia..

11. Bergerak dengan yakin
-Masih belum boleh merangkak tetapi sudah mula menunjukkan usaha utk mencapai objek yg disukai dgn hanya mengesot.Si manja sudah mula menunjukkan sikap terujanya.
*Sampai skang si ekcit tomey xpandai merangkak..tp mengesot sgt laju hokeyy!!dia trus pandai jln..xde merangkak2 nie der~

12. Tepuk tangan
-Bersama si manja menyanyi dan menepuk tangan sambil menggerakkan badannya ke kanan dan ke kir.Dia akan tersenyum gembira dgn xtvt ini.
*Perkara 1st yg dia pandai adalah men 'pok amai2'...mak aku ari2 nyanyi lagu ni kat dia smpai dia dah terror tepuk tgn..klu kiter ckp "PANDAI'..pon dia leh tibe2 tepuk tgn..

13. Tidur dgn lena
-Si manja tidur dgn lena dlm tempoh yg lama antara 2-3jam.Selepas bangun tidur,si manja dibiarkan bermain sendirian dan dia tidak merengek.
*Kije si kecit tomey mmg lah main~~mkn~~tdo..main~~mkn~~tdo..

14. Suka mandi
-Sayang,jom mandi!Suka mneyentuh air semasa mandi dan tersenyum gembira.Begitu juga selepas mandi semasa memakainya pakaian.
*owhhh..si kecit tomey mmg sgt suke mandi.Nak2 lagi klu si kakak syg mandi kolam..dia klu leh trus nak lompat dlm kolam..skang dah pandai men berenang2 lak tue..seram seyhhh~~

15. Urutan
-Bayi suka badannya diurut.Lakukan secara rutin,Urut bahagian kaki,badan,tangan dan mukanya.Jika dilakukan secara rutin,si manja mudah tidur dgn lena.
*Mase si kecit tomey baby2 dolu slalu ar aku urut..skang dah xbape nk rajin ar...klu aku yg kena urut kn best..sape nak urutkan erk??

16. Suapan sayang
-Si manja dgn mudah makan makanan pejalnya apabila anda memujuknya spt "Vrooommm,vroomm,kereta nak masuk gua,aaaaa bukak mulut syg .. Pasti si manja tersenyum dan membuka mulut.
*Si kecit tomey mmg sukakan makanan..xyah pujuk2,,suakan jerw makanan kompom2 dia trus bukak mulut tanpa dipaksa.Sgt sng bg dia mkn wat mase nie.arap2 sampai dia bsr nnt pown cenggitu...

17. Aksi spontan
-Cara santai utk bermain dgn si manja dgn meniup perut,muka dan lehernya perlahan-lahan.Cuba lihat tindak balasnya.Pastinya dia akan ketawa.
*kan dah kate si kecit tomey aku mmg kaut bergurau senda..wat je ar pe pon mmg dia akan ketawa memanjang melainkan klu dia dah penat..kompom ko wat pe jerw dia nanges sbb nak tdo laks.

18. Mari berdansa
-Peluk dan dukung bayi mengikut irama muzik yg rancak.Pasti si manja teruja dan ketawa.
*Lom ajar lagi dgr muzik..kalu si kakak syg dedulu awal2 lg dah pandai dgn muzik.Dari dlm pewot...sowk ar ajar dia berdansa.

19. Kenalkan buku
-Duduk bersama membaca buku.Baca buku berulang kali.Pakar mendapati bahawa bayi seawal 8bln dpt belajar mengenali turutan dlm cerita jika dibaca berulang kali.
*hadapkan buku depan si kecit tomey pastu tinggal sesaat jap lagi dtg selamat dah buku tue dikoyakkan nyer...

20. Bermain dgn abg/kakaknya
-Biarpon masih kecil,si manja turut mempunyai perasaan ingin berkawan.Biarkna abg/kakak mengagahnya.Si manja ketawa bila abg/kakak membuat muka lucu.
*owhh sgt btol!si kecit tomey dah de perasaan ingin bermain bersama2 kakaknyer..wlu slalu kena mrh ngan kakak dia tp dia tetap trus mengacau..xpedulik pe org nak kate..

21. Permainan sorok
-Sorokkan brg permainan kesukaannya.Si manja akan seronok bila melihat objek boleh hilang dan muncul kembali.Ia akan membuatnya ketawa.
*selalu wat2 ilang nenen pastu nenen dtg balik..owhhh gembiranya dia leh tgk nenen dtg balik..hik3

22. Bermain dgn makanan
-Sediakan makanan dgn tekstur berbeza termasuk lobak yg direbus dan dihiris halus,bijiran pasta/cebisan ayam dikisar/hirisan ikan.Cara ini si manja dpt berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.
*lom try ajar dia pegang makanan sendiri...sbb xbape nak yakin wlu dia mmg sgt pandai menguyahkan makanan tp aku yg riso sbb si kecit tomey nie sgt gelojoh sket ngan makanan.pantang nmpk makanan...

23. Menonton TV
-Si manja suka menonton rancangan kegemarannya.Bunyi dan warna-warni yg dilihat dlm kaca TV akan membuat dia asyik seketika.
*rancangan yg si kecit tomey sgt suke skang nie ialah BABYTV channel 618..dia leh duk depan TB kalu aku bukak channel nie...mase nie leh ar aku kejar2 wat kije umah..sbb dia leka depan TB

24. Permainan tekan dan bunyi
-Sediakan permainan yg mengeluarkan bunyi bila di tekan.Si manja pasti teruja bila dia tertekan pd permainan itu dan ia mengeluarkan bunyi.
*si kecit tomey slalu men menan kakak dia jerw...pe yg kakak dia men tue jugak ar dia men.

25. Bergolek sane-sini
-Pantang tinggal sekejap,si manja yg belum boleh berjalan akan bergolek di merata tempat.Pastikan ruang dlm keadaan bersih dan tiada objek tajam supaya si manja bergerak dgm selamat.
*aku xleh biarkan si kecit tomey bergolek tanpa pengawasan sbb mata dia sgt tajam.walau dah bersih cenggane pon tempat tue mesti tetibe ade jerw benda dlm mulut dia.suke mengutip..

26. Nyanyikan lagu
-Nyanyilah apa saja lagu samada yg anda reka/didapati di internet.Lagu membuatkan bayi semakin aktif dan ceria.
*mak aku jerw yg slalu cipta lagu2 tuk si kecit tomey sbb dgn aku slalunye time dia nak tdo jerw aku nyanyi..tu pon lagu2 zikir..perghhh!!baik x aku??

27. Sentuhan dan rasa
-Sediakan satu kotak kain dgn tekstur berbeza spt kain tuala,kain kapas dan linen.Perlahan2 sapukan kain-kain tersebut pd pipi,kaki dan perut bayi sambil cerita bagaimana rasanya.
*cane nak wat tue??lom ajar lg rse2 kain..

28. Petik bunga
-Sambil dukung bayi,bawalah dia ke taman bunga.Biarkan dia hidu bau haruman bunga-bungaan.Dia akan menyukai suasana yg mendamaikan ini,lebih2 lagi di bawa bercuti ke kawasan peranginan.
*bukan si kecit tomey jerw yg suke klu dibwk bercuti..umminye pon sgt ar suke..owh ma huB,,sila bawak kami anak-beranak pegi bercoti....syokkk!!

29. Jatuh dan angkat
-Bayi mmg suka menjatuhkan objek yg dipegang dari kerusi makanannya yg tinggi.Anda angkatkan dan berikan padanya.Kemudian dia menjatuhkannya kembali.Sbnrnya bayi sdg belajar dgn persekitarannya.
*sbnrnye si kecit tomey sdg belajar membuli ummi & abi di kedai mkn..sbb tue xbg dia pegang pe2 kalu dia duk kat babychair..pe kami mkn suap kt dia kompom dia diam.

30. Membebel
-Kadang2,bayi mengeluarkan suara yg tinggi & membebel.Biarkan dia begitu.Dia sedang belajar ttg bunyi/mungkin teruja dgn sesuatu objek.
*si kecit tomey mmg tetibe jerw suke mengeluarkan bunyi2an..xmemasal jerw membebel.ikut pangai ummi kowt

31. Bina laluan halangan
-Tingkatkan kemahiran motor dgn meletakkan kusyen,sofa,bantal/permainan di atas lantai.Kemudian tunjukkan pd bayi bagaimana hendak merangkak dibwh,atas atau disekeliling halangan tersebut.
*kalu xde laluan halangan pon si kecit tomey mmg sgt gemar memanjat..try baring depan dia kompom2 dia sendiri memanjat tanpa disuruh..

32. Ikut mimik muka&bunyi
-ajak si manja anda mengikut muka mimik anda.Buat pelbagai aksi lucu/bunyi yg bayi boleh tiru dgn mudah.
*Lom pandai meniru mimik muka&bunyi sbb ummi & abi xajar lg.

33. Aksi lucu
-Kembungkan pipi & suruh bayi sentuh hidung anda.Bila dia sentuh sahaja,,poooof!!Tiupkan kemukanya.Pasti dia suka aksi lucu ini.
*buat jerw pe pon aksi lucu pasti si ekcit tomey akan ketawa sbb dia mmg suke bergurau.

34. Masa utk bercerita
-Sblm tidur,bacalah cerita dongeng kegemarannya.Buat suara & aksi semasa membaca cerita itu.Malah anda boleh tukarkan nama watak utama ke nama si manja supaya dia seronok.
*skang zmn IT..si kecit tomey & si kakak syg sebelum tdo layan Pingu dan teletubbies kt laptop dulu..xyah ummi nk dok bercerita..hik3

35. Lihat diri di dlm cermin
-Biarkan si manja merenung dirinya ke dlm cermin.Dia mungkin menyangka yg dia sdg memerhatikan bdk comel yg lain.
*si kecit tomey teruja bile dihadapkan depan cermin sbb dia ngat dia tgh borak ngan kwn dia..

36. Taman permainan buatan
-Anda baring & si manja akan memanjat dan merangkak di atas anda.Kemudian dia akan mencium pipi anda.Permainan yg menyeronokkan anda & si manja.
*memanjat dah!!cium tu lom pandai lagi..bile lerw agaknyer..?

37. Mari mengira 123
-Usia si manja hampir satu tahun.Dia boleh berjalan.Jadi mari belajar mengira dgn jumlah anak tangga dlm rumah anda.Kira dgn kuat & pasti dia akan mengikut anda.
*skang pon dah pandai mengira..klu kire 123 dia akan tersenyum ngat kiter bergurau ngan dia.si kakak syg mase umur setahun 2bln dah pandai mengira 1-8..

38. Kenali wajah ahli keluarga
-Letakkan gambar wajah ahli keluarga yg penting dlm kehidupan si manja anda.Sebutkan nama2 wajah yg dikenali.Semakin si manja membesar semakin dia mengenali org di sekelilingnya.
*si kecit tomey dah kenal org2 yg dekat dgn dia..spt atok,nani,ibu,abah,ucu,kakak,ummi,abi..

39. Golek bola
-Golek bola dgn perlahan kpd si manja.Pilih bola jenis lembut supaya tidak mencederakannya.Si manja akan belajar utk menangkap bola yg bergolek itu.
*lom pandai men bola..men buang2 pandai ar~

40. Kenali rakan sebaya
-Masa utk mengenali dunia luar dgn membawanya ke rumah teman yg mempunyai anak seusia anak anda.Biarkan dia bermain bersama2 temannya.
*si kecit tomey dah kenal kwn seusia dia iaitu nureen & darwisy..

41. Menjerit
-Pernah mendengar si manja tiba2 menjerit?Ya..Ia berlaku bila si manja begitu seronok dgn apa yg dilakukannya,wlu hanya bermain seorang diri.
*si kecit tomey mmg suke menjerit...tetibe menjerit!!

42. Berdikari
-Apabila minum susu,si manja sudah boleh memegang sendiri botol susu.Malah sambil menonton TV.
*yesssza...si kecit tomey dah pandai pegang botol susu sambil menonton TB.

43. Kenali anggota badan
-Masa menukar lampin pon boleh digunakan utk belajar.Gunakan waktu itu utk mengajar bahagian badan / pakaian.
*lom kenal lagi..yg si kecit tomey kenal kt anggota bdn ialah nenen jerw...

44. Pegang tangannya
-Sentuhan amat berkesan utk memberi keyakinan kpd si manja.Pegang tangannya sambil meggerakkan jari jemarinya.Si manja suka akan xtvt ini.
*cane tue erk??sbb slalu xmen jari2 nie..xpaham!!

45. Tambah perbendaharaan kata
-Bawa bayi berjln2 & beritahu semua perkara yg dilihatnya.Cara itu boleh menyediakan bayi dgn sebanyak mungkin perbendeharaan kata.
*peribahasa pon nk ajar kerw..bagai aur dgn tebing~~

46. Pelukan
-Pelukan akan membuatkan bayi berasa selesa & selamat semasa dlm pelukan ibunya.
*si kecit tomey mmg suke tidur sambil dipelok...

47. Bermain buai bersamanya
-Bersama si manja bermain buaian di hadapan rumah.Duduk bersamanya sambil bercakap perkara yg mneggembirakan.
*si kecit tomey suke duk buai cuma yg tahan..umminye..sbb si ekcit tomey xpandai duk diam..sampai satu ari tue nani dia letak si kecit tomey lam bakul kain sbb xduk diam tp nek berbuai..cenggitu pon boleh?

48. Segar
-Sentiasa dedahkan si manja dgn udara yg segar.Elakkan membawa si manja di kawasan yg sesak dgn org ramai & udara yg tercemar.
*umah kami kawasan kampung..segar jerw!!

49. Kesihatan yg stabil
-Sentiasa memantau kesihatan si manja supaya badannya tidak mudah dijangkiti penyakit..Dgn ini, si manja akan sentiasa aktif bermain utk merangsang mindanya.
*yg nie xjamin sbb dia dikelilingi bayi2 yg ramai time aku kije..

50. Rehat
-Baring bersama si manja setelah seharian bermain.Baring di lantai yg bersih/di atas tilam.Lihat aksi si manja anda.Dia tentu akan meneroka apa yg ada berhampirannya.
*owhh lega ummi dapat rehat,,,si kecit tomey mn de istilah rehat melainkan waktu tdo..

2 comments:

efa nur said...

waahh..banyaknye rahsia..hehe :)
thanx 4 sharing~ tak sabar pulak nk ade anak comel2..hikhik :D

Jom Terjah Sini :)

mrS May said...

hik3...tu ar efa..
ni pon info copypaste..suke sgt bace magazine Pa&Ma.

Post a Comment

**happy family**

**happy family**