Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, June 30, 2011

X tahan ....

As salam ...

bile kiter dok ngongngeng2 kat org len,,de sore2 yg kate kiter nie xbersyukur ..bkn xbersyukur!!
selama nie berbelas2 intebiu Gomen yg aku dah gi..tp sume resultnyer adalah hampa..klu aku yg dah berbelas kali intebiu dan bile resultnyer adalah kecewa..knape org boleh kate aku xbersyukur bile dpt kije ngan Gomen ??pdhal kat luar tue berjuta org lg cuba tuk dptkan tempat mcm yg aku dah de skang nie..aku sgt bersyukur dpt kije nie..wlu de kengkwn yg aku kenal kater pe yg ko nak bangga sgt kije Gomen tue??setakat arap pencen xseberapa tue ...kate lah pe ko nak kate!!
tue mulut ko ...aku bersyukur,,sbb sekurang2nyer aku de kerjaya aku dan aku xperlu meminta2 dari org len tuk beli sehelai spender..rite?
cam yg korg taw ..aku skang dah setahun lebeyh bekerja kat IPD KAJANG..gi balik gi balik...alih2 aku ke tempat asal ku juger!!mase memula aku dtg ke pejabat baru....
OWWWHHHMAGUESS!! sgt terkejut sbb keadaan opis yg sgt sedeyh..ye ar sebelum nie kije kat tempat yg serba canggih tup..tup..dpt keadaan pjbt yg sgt sedeyh..ari pertama aku dah dihujani dgn soklan2 yg agak sedeyh dr kengkwn seangkatan yg same2 lapor diri pd ritu..masing2 meluahkan rse ketidakpuasan ati..aku xnafikan aku pon de ckp2 sket ar...memula!!tue pon sbb terkejut..
ari demi ari aku cuba berusaha terima seadanye keadaan opis aku..dr mule berkongsi meja,dgn xde komputer,sistem PABX yg agak sedeyh..sume aku cuba tangani dgn ati terbuka dan cuba terima seadanya..skang aku dah mula selesa di tempat kerja baru...KKD yakni Ketua Komunikasi Daerah iaitu SM Ariffin pown dah berusaha beri yg terbaekkk tok staff KTA dia..
aku sgt2 hargai usaha dia....
tapi!!!!!!!!!de satu benda yg wat aku xtahan dok kat sini.....
tolong ar encik2 polis yg ade dlm ini pjbt...fahamilah sy!!!aku xtahan bau rokok yg korg isap tue.
klu setakat 2-3btg yg ko isap leh dimaafkan lagiks..ini dah mcm keretapi aku nengok..pas abis sebtg,,ko bkr sebtg lagiks..abis sebtg,ko bakar sebtg lagiks..klu rokok yg ko isap tue jenama Dunhill kerw Marlboro ker mungkin ar aku xlemas mn sbb aku taw cenggane rsenyer..ni ko isap rokok Indon cap Gudang garam yg agak perit baunyer tue...aduyaiiii!!!!lemas ar idung aku nie.
pelik ar~~~mcm mane mereka dibenarkan isap rokok dlm pjbt??selama bertahun2 aku kerja dgn Gomen(sbg pekerja sambilan) dan dah byk tempat aku kije dgn swasta tp xpernah de pown undang2 yg membenarkan staff dibenarkan isap rokok dlm pjbt....tp kenapa benda nie terjadi dlm IPD KAJANG nie??tensen ar aku cmni...benda nie lah yg selalu dibangkitkan klu de meeting..tp xde pe pown care nk selesai...sume pown wat bodo jerw!!!!

hebat ke ko ??

As salam ..

kengkadang rse belog aku nie dah mcm tempat meluahkan perasaan lak~~tp ni lah suka,duka asam garam kehidupan....
semlm ati aku dah ar kacau sbb aku dgn sendirinyer melancarkan kempen majuk selama 2ari jerw ngan mr.huB,,pastu de plak sorg pompuan tue wat aku panas ati di pg ari...
cerita bermula~~~

pagi sebelum bertolak gi kije aku singgah kat Petronas,Precint 16 ..bkn tok isi myk.Cuma nak cocok doet mr.huB dan beli nasi lemak daging rendang kat Petronas tersebut!!tahapeapetah kn??
td kate majuk ngan mr.huB ..tapi rembat kad bank dia sebelum gi kije kt dlm poshbag dia pastu tulis note yg agak tahapeapetah...POYO kn???majuk mmg ar majuk..duit dia duit aku juger!!
siap2 ambil&bayar,,zasssssss aku menuju ke kete..sesampei kat kete..mase nak masuk dlm kete,,lalu sorg pengpuan ngan anak keciknyer di sebelah kete aku...gaya cam nak antor anak ke taska..mase dorg lalu sebelah kete aku tue aku dgr ar perbualan antara si anak dan si ibu yg agak mengong mengajar anaknye bagaimana care menjadi BONGKAK!!**boleh kerw pakai ayat tue?
si anak ~ mak kete ni hebat x?
si mak yg bengong ~ X (dgn kuatnyer mcm saje2 jerw nak suh aku dgr)
si anak ~ kete nie? (sambil menunjuk jari ke arah kete depan aku lak)
si mak yg bengong ~ xjugak!!!!
waklu ar!!!!!!ko pon antar anak jln kaki...kecoh kete org xhebat..weyhhh minah!!!
sekurang2nyer aku de kete taw ...wlupon ko de kete BESAR mn pong,,,klu duk simpan kat umah pastu antar anak gi taska jln kaki bek xyah beli kete ...bek ko beli beca jerw!!!aku dah ar ati tgh bengang pepagi lg ko dah bikin panas...biar lantak pi ar kete aku xhebat pong....kete aku,,bkn kete ko!!!
patut kerw ajar anak2 ckp cmtu ??

Tuesday, June 28, 2011

~~okeyhhhh fine!!kiter xmao CEMBURU lagiks~~

As salam ..

...xde perw nak ckp...
cuma nak bgtaw~~~oekyhhhh fine!!saye xmao CEMBURU lagiks~~~

klu itu yg kamu nak ....yerw!!kiter taw kiter mmg KUAT CEMBURU ..tp sbb kiter sygkan kamu ..
bkn suker2~~kiter dah CUBE,TRY,TEST buang sikap KUAT CEMBURU nie tp xberhasil ...
kiter xleh jd cm kamu ..kamu xpernah CEMBURU pon pd kiter..kerw sbb kamu dah xSAYANG kiter lagiks ?
hurmmmm ....letih ar de perasaan cenggini... korg pernah xrse cm kiter rse...?
CEMBURU sampai LETIH!!!!
taw!!!mmg merimaskan klu dpt isteri cam kiter nie...KUAT CEMBURU ...tp kiter pown teringin nak tgk kamu CEMBURU bile de org ngurat2 kiter.. *mslhnyer ade kerw??hik3
tapi da problem is ..kamu mmg langsung xpernah CEMBURU.. sbb pe erk??
sbb kiter xlawa cam ANGELINA JOLIE erk??sbb tue kamu xkisah,,sbb kamu pk saper ar nk ngurat bini kamu yg xcantik nie kn??
sbb kiter xkurus cam ERRA FAZIRA erk??sbb tue kamu xkisah,,sbb kamu pk xde sape mau pandang bini kamu yg gemok gedempol ni kn??
sbb kiter xkaye cam KIMORA LEE SIMONS tu erk??sbb tue kamu xkisah,,sbb kamu pk kiter xkn leh lari jauh2 negara org sbb kiter xde doit..
towl x???
~~okeyhhhhh fine!!kiter xmao CEMBURU lagiks~~

Monday, June 27, 2011

tahniah wat Sha & Izam!!! =)



As salam ...

sekalung tahniah buat sahabatku Nurul Liana Shafiqah dan suami terchentanya sbb telah dikurniakan seorang putera pd 25 Jun 2011 jam 7.45mlm....

geng ..
xsangke kan skang ko dah jd ibu???ngat x dolu2 mase memula kiter knal??siyes ar beb!!
aku mmg suke kwn ngan ko..sbb ko sgt ar gile2..kwn ngan ko wat aku pown jd gile wlupon mse aku kwn ko tue aku mmg dah de anak sorg dan ko masih lg si dara...sampaikan ko kawin dan skang ko dah dikurniakan anak sendiri laks..pe perasaan ko skang geng??
mesti hepi gilos kn??so,,skang!!
liana shafiqah.....ko dah jd ibu..
jgn nak baraiiiiii2 sgt geng..
jgn nk gilerrr2 sgt geng..
jgn nak terlompat2 lg geng..

tue pesan aku!!
ko skang dah jd ibu..
owhhhmaGucci!!
cam xsangke kn geng??
aku masih rse xcaye ko dh jadi ibu..
pe pon
TAHNIAH lg skalli wat ko..
aku lom berkesempatan nk gi tgk ko..td baru duk bncg2 ngan kak zatul&azie...InsyaAllah xde aral melintang esok kami smpai!!!!xsbr nk tgk putera emcem ko tue..yg paling penting besar anak ko cha!!!BARAIIIIIIIIIIIIIIIIII~~~

Saturday, June 25, 2011

50 rahsia si manja cerdas ..

As salam ...

entri kali nie aku nak berkongsi rahsia Si Manja Cerdas yg aku copypaste dr Pa&Ma Julai 2011
ini adalah perkembangan anak2 dari usia 0-12 bulan...

1. Kenal wajah anda
-Bayi merenung wajah anda sambil memegang wajah anda.Dia sbnrnye sedang membina memorinya.
*Si kecit tomey sgt mengenali wajah ummi & abi dia..klu abi kije dia kenal ummi,,bila abi balik kije trus wat2 xkenal ummi sbb terlalu sgt kenal ngan abi..kunun2 abi nak ar bwk dia jenjalan..

2. Berbual dengan bayi
-Bayi menunjukkan reaksi bila anda berbual dengannya.Dia akan melihat anda seakan memahami apa yg anda ckpkan.
*sgt paham perw yg ummi ckp sbb bile ummi ckp "umi totop erk??"(sambil wat2 tutup nenen balik),,lelaju dia kejar nk isap nenen balik..hik

3. Memberi senyuman
-Anda senyum kepadanya dan dia pon akan tersenyum kpd anda.Sudah mulai menunjukkan perkembangan emosi.
*Si kecit tomey mmg sgt suka tersenyum..org xsenyum pon dia leh senyum dgn sendirinya.

4. Bertindak balas kpd permainan kesukaan
-Asyik bermain dgn permainan kesukaannya.Cuba anda ambil brg itu,pasti dia akan menjerit.
*Tambah2 lg klu si kecit tomey dh sgt2 nak menyusu..memula singkap jerw baju fuhhh dia punyer senyum sampai telinga..dia dah dekat tutup balik baju bantai lalak sbb nenen dia dh ilang..hik3

5. Tahu apabila namanya dipanggil
-Anda memanggil namanya dan dia memandang ke arah anda.Panggilan nama yg biasa anda panggil setiap hari.
*Si kecit tomey byk sgt panggilan nama kat umah..sorang panggil yaya,,sorang panggil hidayah,sorang panggil baby,sorang panggil najla..tp pe pon yg kami panggil dia tetap pandang sbb dia taw sume tue mmg nama dia..NAJLA NUR HIDAYAH

6. Mencapai objek
-Kemahiran motor kasarnya semakin baik.Dia boleh mencapai menggunakan tangan objek permainan dgn mudah.
*Mmg si kecit tomey sgt dah pandai memegang sesuatu..bila dia dh dpt pegang jgn arap leh amik balik dr tangan dia..sbb xkn dpt~~

7. Bermain objek yg terang
-Warna terang spt merah,hijau,oren dan kuning adalah warna kegemaran si manja.Letaklah objek/permainan yg berwarna seumpamaan ini,,dia pasti akan cepat mencapai.
*Dia mmg gemar dgn kaler terang spt oren..Si Jebauk kn kaler oren,,itu jer yg dikejarnya!!

8. Suka merenyukkan objek lembut
-Ia adalah perkembangan positif buat si manja bila suka memegang dan meramas objek /permainan kain yg mengeluarkan bunyi seakan plastik.
*Sejak si kecit tomey sgt bayi lg mak aku dah ajar dia men plastik..klu dia nanges2 jer hulur plastik kompom dia leh diam leka men plastik jerw.

9. Ketawa bersama
-Si manja suka anda menggeletek badannya,bahkan menciumnya.Dia akan ketawa bila anda berbuat sedemikian.
*Si kecit tomey mmg sgt galak bergurau...klu dpt bergurau mcm ini donia dia yg punyer..

10. Boleh membuka dan menutup genggaman tangan
-Cubalah permainan spt 'cak cekur' smbil menunjukkan cara bagaimana tangan digenggam dan dibuka.Dia akan melakukan bila-bila masa dia berasa selesa,bahkan semasa minum susu.
*Si kecit tomey mmg pandai buka&genggam tangannya tapi bkn main 'cak cekur'..dia wat cenggitu sbb wat babai~~len sket care babai dia..

11. Bergerak dengan yakin
-Masih belum boleh merangkak tetapi sudah mula menunjukkan usaha utk mencapai objek yg disukai dgn hanya mengesot.Si manja sudah mula menunjukkan sikap terujanya.
*Sampai skang si ekcit tomey xpandai merangkak..tp mengesot sgt laju hokeyy!!dia trus pandai jln..xde merangkak2 nie der~

12. Tepuk tangan
-Bersama si manja menyanyi dan menepuk tangan sambil menggerakkan badannya ke kanan dan ke kir.Dia akan tersenyum gembira dgn xtvt ini.
*Perkara 1st yg dia pandai adalah men 'pok amai2'...mak aku ari2 nyanyi lagu ni kat dia smpai dia dah terror tepuk tgn..klu kiter ckp "PANDAI'..pon dia leh tibe2 tepuk tgn..

13. Tidur dgn lena
-Si manja tidur dgn lena dlm tempoh yg lama antara 2-3jam.Selepas bangun tidur,si manja dibiarkan bermain sendirian dan dia tidak merengek.
*Kije si kecit tomey mmg lah main~~mkn~~tdo..main~~mkn~~tdo..

14. Suka mandi
-Sayang,jom mandi!Suka mneyentuh air semasa mandi dan tersenyum gembira.Begitu juga selepas mandi semasa memakainya pakaian.
*owhhh..si kecit tomey mmg sgt suke mandi.Nak2 lagi klu si kakak syg mandi kolam..dia klu leh trus nak lompat dlm kolam..skang dah pandai men berenang2 lak tue..seram seyhhh~~

15. Urutan
-Bayi suka badannya diurut.Lakukan secara rutin,Urut bahagian kaki,badan,tangan dan mukanya.Jika dilakukan secara rutin,si manja mudah tidur dgn lena.
*Mase si kecit tomey baby2 dolu slalu ar aku urut..skang dah xbape nk rajin ar...klu aku yg kena urut kn best..sape nak urutkan erk??

16. Suapan sayang
-Si manja dgn mudah makan makanan pejalnya apabila anda memujuknya spt "Vrooommm,vroomm,kereta nak masuk gua,aaaaa bukak mulut syg .. Pasti si manja tersenyum dan membuka mulut.
*Si kecit tomey mmg sukakan makanan..xyah pujuk2,,suakan jerw makanan kompom2 dia trus bukak mulut tanpa dipaksa.Sgt sng bg dia mkn wat mase nie.arap2 sampai dia bsr nnt pown cenggitu...

17. Aksi spontan
-Cara santai utk bermain dgn si manja dgn meniup perut,muka dan lehernya perlahan-lahan.Cuba lihat tindak balasnya.Pastinya dia akan ketawa.
*kan dah kate si kecit tomey aku mmg kaut bergurau senda..wat je ar pe pon mmg dia akan ketawa memanjang melainkan klu dia dah penat..kompom ko wat pe jerw dia nanges sbb nak tdo laks.

18. Mari berdansa
-Peluk dan dukung bayi mengikut irama muzik yg rancak.Pasti si manja teruja dan ketawa.
*Lom ajar lagi dgr muzik..kalu si kakak syg dedulu awal2 lg dah pandai dgn muzik.Dari dlm pewot...sowk ar ajar dia berdansa.

19. Kenalkan buku
-Duduk bersama membaca buku.Baca buku berulang kali.Pakar mendapati bahawa bayi seawal 8bln dpt belajar mengenali turutan dlm cerita jika dibaca berulang kali.
*hadapkan buku depan si kecit tomey pastu tinggal sesaat jap lagi dtg selamat dah buku tue dikoyakkan nyer...

20. Bermain dgn abg/kakaknya
-Biarpon masih kecil,si manja turut mempunyai perasaan ingin berkawan.Biarkna abg/kakak mengagahnya.Si manja ketawa bila abg/kakak membuat muka lucu.
*owhh sgt btol!si kecit tomey dah de perasaan ingin bermain bersama2 kakaknyer..wlu slalu kena mrh ngan kakak dia tp dia tetap trus mengacau..xpedulik pe org nak kate..

21. Permainan sorok
-Sorokkan brg permainan kesukaannya.Si manja akan seronok bila melihat objek boleh hilang dan muncul kembali.Ia akan membuatnya ketawa.
*selalu wat2 ilang nenen pastu nenen dtg balik..owhhh gembiranya dia leh tgk nenen dtg balik..hik3

22. Bermain dgn makanan
-Sediakan makanan dgn tekstur berbeza termasuk lobak yg direbus dan dihiris halus,bijiran pasta/cebisan ayam dikisar/hirisan ikan.Cara ini si manja dpt berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.
*lom try ajar dia pegang makanan sendiri...sbb xbape nak yakin wlu dia mmg sgt pandai menguyahkan makanan tp aku yg riso sbb si kecit tomey nie sgt gelojoh sket ngan makanan.pantang nmpk makanan...

23. Menonton TV
-Si manja suka menonton rancangan kegemarannya.Bunyi dan warna-warni yg dilihat dlm kaca TV akan membuat dia asyik seketika.
*rancangan yg si kecit tomey sgt suke skang nie ialah BABYTV channel 618..dia leh duk depan TB kalu aku bukak channel nie...mase nie leh ar aku kejar2 wat kije umah..sbb dia leka depan TB

24. Permainan tekan dan bunyi
-Sediakan permainan yg mengeluarkan bunyi bila di tekan.Si manja pasti teruja bila dia tertekan pd permainan itu dan ia mengeluarkan bunyi.
*si kecit tomey slalu men menan kakak dia jerw...pe yg kakak dia men tue jugak ar dia men.

25. Bergolek sane-sini
-Pantang tinggal sekejap,si manja yg belum boleh berjalan akan bergolek di merata tempat.Pastikan ruang dlm keadaan bersih dan tiada objek tajam supaya si manja bergerak dgm selamat.
*aku xleh biarkan si kecit tomey bergolek tanpa pengawasan sbb mata dia sgt tajam.walau dah bersih cenggane pon tempat tue mesti tetibe ade jerw benda dlm mulut dia.suke mengutip..

26. Nyanyikan lagu
-Nyanyilah apa saja lagu samada yg anda reka/didapati di internet.Lagu membuatkan bayi semakin aktif dan ceria.
*mak aku jerw yg slalu cipta lagu2 tuk si kecit tomey sbb dgn aku slalunye time dia nak tdo jerw aku nyanyi..tu pon lagu2 zikir..perghhh!!baik x aku??

27. Sentuhan dan rasa
-Sediakan satu kotak kain dgn tekstur berbeza spt kain tuala,kain kapas dan linen.Perlahan2 sapukan kain-kain tersebut pd pipi,kaki dan perut bayi sambil cerita bagaimana rasanya.
*cane nak wat tue??lom ajar lg rse2 kain..

28. Petik bunga
-Sambil dukung bayi,bawalah dia ke taman bunga.Biarkan dia hidu bau haruman bunga-bungaan.Dia akan menyukai suasana yg mendamaikan ini,lebih2 lagi di bawa bercuti ke kawasan peranginan.
*bukan si kecit tomey jerw yg suke klu dibwk bercuti..umminye pon sgt ar suke..owh ma huB,,sila bawak kami anak-beranak pegi bercoti....syokkk!!

29. Jatuh dan angkat
-Bayi mmg suka menjatuhkan objek yg dipegang dari kerusi makanannya yg tinggi.Anda angkatkan dan berikan padanya.Kemudian dia menjatuhkannya kembali.Sbnrnya bayi sdg belajar dgn persekitarannya.
*sbnrnye si kecit tomey sdg belajar membuli ummi & abi di kedai mkn..sbb tue xbg dia pegang pe2 kalu dia duk kat babychair..pe kami mkn suap kt dia kompom dia diam.

30. Membebel
-Kadang2,bayi mengeluarkan suara yg tinggi & membebel.Biarkan dia begitu.Dia sedang belajar ttg bunyi/mungkin teruja dgn sesuatu objek.
*si kecit tomey mmg tetibe jerw suke mengeluarkan bunyi2an..xmemasal jerw membebel.ikut pangai ummi kowt

31. Bina laluan halangan
-Tingkatkan kemahiran motor dgn meletakkan kusyen,sofa,bantal/permainan di atas lantai.Kemudian tunjukkan pd bayi bagaimana hendak merangkak dibwh,atas atau disekeliling halangan tersebut.
*kalu xde laluan halangan pon si kecit tomey mmg sgt gemar memanjat..try baring depan dia kompom2 dia sendiri memanjat tanpa disuruh..

32. Ikut mimik muka&bunyi
-ajak si manja anda mengikut muka mimik anda.Buat pelbagai aksi lucu/bunyi yg bayi boleh tiru dgn mudah.
*Lom pandai meniru mimik muka&bunyi sbb ummi & abi xajar lg.

33. Aksi lucu
-Kembungkan pipi & suruh bayi sentuh hidung anda.Bila dia sentuh sahaja,,poooof!!Tiupkan kemukanya.Pasti dia suka aksi lucu ini.
*buat jerw pe pon aksi lucu pasti si ekcit tomey akan ketawa sbb dia mmg suke bergurau.

34. Masa utk bercerita
-Sblm tidur,bacalah cerita dongeng kegemarannya.Buat suara & aksi semasa membaca cerita itu.Malah anda boleh tukarkan nama watak utama ke nama si manja supaya dia seronok.
*skang zmn IT..si kecit tomey & si kakak syg sebelum tdo layan Pingu dan teletubbies kt laptop dulu..xyah ummi nk dok bercerita..hik3

35. Lihat diri di dlm cermin
-Biarkan si manja merenung dirinya ke dlm cermin.Dia mungkin menyangka yg dia sdg memerhatikan bdk comel yg lain.
*si kecit tomey teruja bile dihadapkan depan cermin sbb dia ngat dia tgh borak ngan kwn dia..

36. Taman permainan buatan
-Anda baring & si manja akan memanjat dan merangkak di atas anda.Kemudian dia akan mencium pipi anda.Permainan yg menyeronokkan anda & si manja.
*memanjat dah!!cium tu lom pandai lagi..bile lerw agaknyer..?

37. Mari mengira 123
-Usia si manja hampir satu tahun.Dia boleh berjalan.Jadi mari belajar mengira dgn jumlah anak tangga dlm rumah anda.Kira dgn kuat & pasti dia akan mengikut anda.
*skang pon dah pandai mengira..klu kire 123 dia akan tersenyum ngat kiter bergurau ngan dia.si kakak syg mase umur setahun 2bln dah pandai mengira 1-8..

38. Kenali wajah ahli keluarga
-Letakkan gambar wajah ahli keluarga yg penting dlm kehidupan si manja anda.Sebutkan nama2 wajah yg dikenali.Semakin si manja membesar semakin dia mengenali org di sekelilingnya.
*si kecit tomey dah kenal org2 yg dekat dgn dia..spt atok,nani,ibu,abah,ucu,kakak,ummi,abi..

39. Golek bola
-Golek bola dgn perlahan kpd si manja.Pilih bola jenis lembut supaya tidak mencederakannya.Si manja akan belajar utk menangkap bola yg bergolek itu.
*lom pandai men bola..men buang2 pandai ar~

40. Kenali rakan sebaya
-Masa utk mengenali dunia luar dgn membawanya ke rumah teman yg mempunyai anak seusia anak anda.Biarkan dia bermain bersama2 temannya.
*si kecit tomey dah kenal kwn seusia dia iaitu nureen & darwisy..

41. Menjerit
-Pernah mendengar si manja tiba2 menjerit?Ya..Ia berlaku bila si manja begitu seronok dgn apa yg dilakukannya,wlu hanya bermain seorang diri.
*si kecit tomey mmg suke menjerit...tetibe menjerit!!

42. Berdikari
-Apabila minum susu,si manja sudah boleh memegang sendiri botol susu.Malah sambil menonton TV.
*yesssza...si kecit tomey dah pandai pegang botol susu sambil menonton TB.

43. Kenali anggota badan
-Masa menukar lampin pon boleh digunakan utk belajar.Gunakan waktu itu utk mengajar bahagian badan / pakaian.
*lom kenal lagi..yg si kecit tomey kenal kt anggota bdn ialah nenen jerw...

44. Pegang tangannya
-Sentuhan amat berkesan utk memberi keyakinan kpd si manja.Pegang tangannya sambil meggerakkan jari jemarinya.Si manja suka akan xtvt ini.
*cane tue erk??sbb slalu xmen jari2 nie..xpaham!!

45. Tambah perbendaharaan kata
-Bawa bayi berjln2 & beritahu semua perkara yg dilihatnya.Cara itu boleh menyediakan bayi dgn sebanyak mungkin perbendeharaan kata.
*peribahasa pon nk ajar kerw..bagai aur dgn tebing~~

46. Pelukan
-Pelukan akan membuatkan bayi berasa selesa & selamat semasa dlm pelukan ibunya.
*si kecit tomey mmg suke tidur sambil dipelok...

47. Bermain buai bersamanya
-Bersama si manja bermain buaian di hadapan rumah.Duduk bersamanya sambil bercakap perkara yg mneggembirakan.
*si kecit tomey suke duk buai cuma yg tahan..umminye..sbb si ekcit tomey xpandai duk diam..sampai satu ari tue nani dia letak si kecit tomey lam bakul kain sbb xduk diam tp nek berbuai..cenggitu pon boleh?

48. Segar
-Sentiasa dedahkan si manja dgn udara yg segar.Elakkan membawa si manja di kawasan yg sesak dgn org ramai & udara yg tercemar.
*umah kami kawasan kampung..segar jerw!!

49. Kesihatan yg stabil
-Sentiasa memantau kesihatan si manja supaya badannya tidak mudah dijangkiti penyakit..Dgn ini, si manja akan sentiasa aktif bermain utk merangsang mindanya.
*yg nie xjamin sbb dia dikelilingi bayi2 yg ramai time aku kije..

50. Rehat
-Baring bersama si manja setelah seharian bermain.Baring di lantai yg bersih/di atas tilam.Lihat aksi si manja anda.Dia tentu akan meneroka apa yg ada berhampirannya.
*owhh lega ummi dapat rehat,,,si kecit tomey mn de istilah rehat melainkan waktu tdo..

Friday, June 24, 2011

sama besar .....

As salam ..

pe tu??
pe yg same besar tue?? hehehehehehe ...
korg jgn ar pk yg bebukan ..aku kn sorg manusia yg sopan dah tentu2
xkn nk citer tahapeapetah kat entri aku kn?? nnt org xmo bace dah belog aku.. ADE KERW???
entri dolu aku pernah post psl si Jebauk kat umah mak aku kn??
asalnye si Jebauk nie adalah anak pungut~~mase dolu2 yg xbape nak dolu kn,,adik aku kije kat kedai baju area umah aku nie...satu ritu dia nmpk de sekor kucing yg bajet2 emcem slalu men2 area kedai dia tue...2-3 ari gak adik aku ushar..nak tgk sape empunya kucing tue.. ari yg ke-4 cenggitu adik aku pown hangkut ar si kucing yg bajet2 emcem tue balik...
nama saye Jebauk ..
saya mmg selalu bajet2 emcem

OoomaGucci~~memula adik aku bwk balik si kucing nie aku cam agak suker ar kan..sbb dari segi fizikal kucing nie xubah mcm kucing kesayangan aku dolu2 yg name PAPAI tue..aku pown bajet2 ar gak kunun2 nak hamek dia bwk balik..tapi owhhh no..no... si Jebauk nie sgt xsame ngan si Papai saye hokeyyyy...Jebauk ini sgt garang mcm singa~~silap pegang abes dicakarnye.
mayB dia segan lg sbb baru kenal kowt!!!
segan pe ko klu dtg2 dah tdo gaye kuak lentang cenggini
dasar xtaw malu kamu!!!

aku agak yg si Jebauk nie dolu2 duk ngan org kaya lerw...sbb sejak dia duk ngan kami nie nmpk pangai ngengade dia...tgh elok2 tdo lam bilik bile org on jerw aircond kat ruang tamu zassssss berdesup dia duk bwh aircond..ngalahkan tuan umah!mkn laks cerewet..nasik2 basi xmau~~kalu xde makanan feveret kucing2 zmn la ni ikan kembung rebus jerw pilihan dia.. xkerw ngengade tue!!sebulan tah bape banje tuk beli makanan dia sesajo!!!sebbek de yg syg..klu x aku ping jerw ko ni..rse nak PINGGGGG jerw lelaju....
Jebauk yg ngengade~~

ade gak pangai si Jebauk nie yg aku sgt geram..yakni sgt suke mencakor org klu mood dia on bad..rse nak terajang lelaju..xkire org klu dia rse dia nak cakor dia pakai cakor jerw...sebbek ko kucing...si kakak syg & mr.huB dah merasa penangan kuku si Jebauk ni...sejak tue ar mr.huB sgt ANTI dgn dia..pantang bertembung..dah mcm anjing & kucing...si Jebauk tue dah tentu2 kucing bistu sape si hanjeng nyerw??owh no .. no ..!!not ma huB okeyyy....skang ni zmn catdog ar..anjing & kucing dah leh duk setable....mn de dorg bertekak lg...tu citer dolu2 jerw.
nak dijadikan citer,,si Jebauk ni sgt suke tdo di mana pown dia rse mengantuk..dan mlm semlm adalah ari di mana aku dpt take pic dia duk baring sebelah si kecit tomey..owhmaGuess!!!xkusangke2 ropenyer si Jebauk tue lebih kurang bsr anak aku jerw...
see!!!sama kn??
pandangan aku besar lg si Jebauk dr si kecit tomey
towl x??

ish ... ish ... cenggane ko leh jadi besar cenggitu Bauk oiii!!sgt besar gamaknye ko skang..
takut laks aku..mau xtakut..klu dia dah besar mcm anak aku sendiri..sok2 klu dia tensen sik mkn benda same jerw pastu terpandang lak anak2 aku yg agak2 sweet dipandangan mate dia,, dan puler rse sedap dikunyah..maunye di"ngap"nyerw..huh!!nape aku leh pk cenggitu.. ??
nie warning aku pada ko erk si Jebauk...
"klu ko berani apa2kan anak aku..ko tgk ar aku naik antu...cukup ar skali ko benam kuku ko kat leher mr.huB kesayangan aku sdgkan aku sendiri xpernah mencabul leher dia dan si puteri sulung aku...jgn ko berani sentuh puler si kecit tomey aku,klu ko berani jugak bermakne ko dah bersedia menempah maut~~"
xyah wat muke seposen
aku xpercaye sandiwara mu itu~~
sumenyer PALSU
walaupon kdg2 ko sgt comel ketika tdo
aku tetap marah klu ko cakor anak2 aku
de paham x?
pe da~~~dgn kucing pon nak bg warning..bkn dia reti bace pong belog aku nie..arap2 tuan si Jebauk a.k.a adik aku bace ini belog dan pastikan si Jebauk dia xkn mengapa2kan puteri2 aku lg...hik3

nota kaki : sekadar bercanda!!!!

Tuesday, June 21, 2011

kuya-kuya si kakak syg dh mati =,(

As salam...

baru bape ari tgglkan umah,,si kuya-kuya kakak dah mati...aku hengatkan hidup lg..aku usik2 xgerak2..kompom sudah~~kuya-kuya nie si kakak syg beli kt downtown Kajang mase kami gi mkn2 kat Sekinchan Ikan bakar ritu...bape2 minggu yg lepas mr.huB de ckp nk lepaskan kuya-kuya tue sebelum dia mati..alih2 xsempat lepas dia dah mati dulu..
pagi td pas si kakak syg bangun dari tdo aku bgtaw ar yg kuya-kuya kakak dah mati...dia pon ckp "shian kuya-kuya kn mi??"pastu dia ckp lg.."kuya-kuya...kakak sowi erk???"
aku tnye ar.."nape kakak sowi kat kuya-kuya??"...
taw pe dia jwb....
::"kuya-kuya xmrh pon ummi kakak ckp sowi kt dia"::
mksud dia..kn kuya-kuya tue dh mati...bile dia dh sowi & kuya-kuya tue pon xckp per2 tue mknenye kuya-kuya tue langsung xmrhkna dia ar..kirenyer dosa dh xde r sbb wat kuya-kuya dia tue mati...
mcm2 ar kakak ni taw....sedeyh gak ar bile tgk kuya-kuya tue dh keras kejung cenggitu..tp nak wat cenggane?dah umo kamu xpanjang..ikutkan aku mmg dah xmo langsung bela pe2 pon pets lagi lam umah aku..sbb SERIK...xmo lagi sedeyh bile dah syg2 tetibe jd cenggini...xmo!!!
tp...mr.huB de berkenan kt kucing umah mak...nama kucing nie TUPAI..bkn minat kat TUPAI nie...dia dh tua..nak watpe?TUPAI nie dlm pantang sbb baru pas melahirkan...de 3ekor anak kucing yg cantik...mr.huB nak hangkut kucing-kucing nie bawak balik pas dah abis pantang.. aku MALAS hokeyyyyyy~~~tapi xpe sbb mr.huB yg rajin nk bela kn???jgn wat hal sudah!!!

kuya-kuya yg dlm kenangan

sowi erk kuya-kuya....

keras kejung dah kuya-kuya

kami akan windukan kuya-kuya..... =(

tggu lak esok2 aku post laks pic kucing2 yg mr.huB nak sgt tue yerw.....

Sunday, June 19, 2011

perghhhh..penat giler!

As salam...
perantin~~
dah dpt adiah dr dedeng & cacu...tQ
perghhh..penat gile!semlm selepas seharian suntuk sibuk memasak&mempersiapkan majlis arijadi si kakak syg ngan mokcik sebayanye Tia~~cam yg pernah aku uar2kan yg aku mungkin akan wat beday party si kakak syg kat umah nenek sbb share ngan mokcik aku..Alhamdulillah semuanye berjln lancar seperti yg dirancang...start dari pagi dah mule menyibukkan diri!
menu semlm simple dimple jerw...tp last minute jugak tukar menu...ondaway nk gi psr leh tukar menu...punyer ar express!!menu semlm adalah mee sup + sambal kicap,nasik lemak sambal kerang + sambal sotong,bihun goreng,pulu kuning + rendang daging,karipap yg sgt sedap diimport dr Pantai Dalam(sponsor dr Tok Ma si kakak syg a.k.a mak mertua ksygnkuh),kuih kaswi(sponsor dr nenek A'an si kakak syg a.k.a mokcik ksygnku),dadih pelbagai perisa,buah tembikai & air keladi kemak berkrim...
acara meniup belon oleh atlit2 terlatih

1..2..3..

tgh sibuk2 memasak + bergosip sesama insan2 tersayang aku dpt panggilan dari Putera Mohd Fahidz..pembuat kek berjaya!!hik3...aku order kek dari dia ar...kwn aku yg suggest.bukak jerw FB search ar nama dia kompom kuar pic2 kek yg agak merambangkan bijik mata...sgt cantik kek2 yg dia/bini dia decor...menarik,tertarik ko mmg da bommm!!siap penghantaran percuma jika berdekatan dgn rumahnyerr...bahagia!!!xperlu pk nk pick mn kek..
ni r rope kek tia..
mase amik elok,,smpai umah trus cacat sbb tercalit dek si kakak syg


ni plaks kek si kakak syg
memula mntk pic dora tp Put kate pueh dia cari XJUMPO!!
klu ikut si kakak syg dia nk pic Mr.Bean...
no..no..no..ummi xsuke!!
tQ kat Azie,Iqbal,Nureen,Mie Paul,Darwisy & anak buah Mie ...(aku xtaw name) sbb jd tetamu aku yg terawal..korg mmg menetapi mase..yg len dlm kad tulis suh dtg kui 4ptg kui 5 juge...
smpai awal tp mkn tetap kena tggu org yg last kn sbb yg last ustaz yg nak bace doa tue...hik3
muka rileks nureen wlu terpaksa tggu lama
sowi syg!!

darwisy yg emcem...dtg ngan daddy jerw
sbb mummy dia de class
tp tetap cool!!!lek luuuuuuuuu

agak lama jugak ar tggu ustaz yg bace doa dtg...akhirnyer smpai sekali dgn jemputan2 yg len...
pas bace doa sket tuk kesejahteraan semua terutamanye tok kedua2 puteri yg dirai tibe mase tok mkn...seronok sgt sbb bile dapat jamu org mkn mcm tue...mase ni lah nk kenal jiran2 dan juga sedara...beramah mesra..klu x asik duk terperap kt umah dh mcm kera sumbang..!

acara potong kek!!sukenyer si kakak syg
sian kat budak tgh tue...
sama baya tp len bulan...


kepada sume jemputan arap berpuas at dgn pe yg dihidangkan...

atok & ustaz
"jage goodies tu elok2 erk??jgn terslh bg!!"

sian kt budak tomey sorang nie..ekseli,zuyin ni pon adik sedara aku cm si Tia tue...lahir sama taun ngan anak aku..tp si Tia lahir sama bulan ngan si kakak syg..si Zuyin nie lahir ujung thn..sbb tue dia tgk jerw bila si kakak syg ngan si Tia potong kek sbb lom mase dia potong kek..
tp aku bek ati..beli adiah tuk Tia de jugak tuk Zuyin...syg kamu!!
amoiiiii!!!

Tuesday, June 14, 2011

puaskan ati si besday gegirl

As salam....

suke ar ati si kakak syg...en3 sebelum ni aku de citer yg si kakak syg demam sbb xdpt gi funfair tue kn??dan mlm td dia sgt bersuka ria sbb abi dia tunaikan janji dgn membawanyer ke funfair tersebut...hik3!!memula kuar dr umah tue kami gi presint 8 sbb nak ushar kek..tp xde langsung yg berkenan~~sume xcantik..kuar dari kedai kek trus menuju ke arah lampu "2 ekor"...
kenapa 2 ekor???ha!!!tu ar perkataan yg kuar dari mulut si kakak syg..dia kan baru pandai bercakap...mase de konsert akhir AF kat Putrajaya ritu..dari umah mak nmpak ar lampu2 yang ala2 batman tue kn ??mase tgh ari konsert tue aku xde ar pegi pown..tgk dr umah jerw kt tb.
tetibe si kakak syg bersore.....sambil tunjuk kat tb.
wawa : eh!!!ummi...lampu tue same ar..
ummi : same ngan mn??
wawa : kat luar..(trus bukak pintu) tue!!!!!lampu de 2 ekor ar ummi....

hamekkawwwww....2 ekor katanyer!!aku ngan mak bantai gelak2 dgr dia ckp cmtue...dan mlm td kami sefamily menuju ke arah lampu "2 ekor" tersebut..seronoknyer bile tgk dia hepi2 cenggitu..walaupon bdn dia xbape nak sihat tp keseronokan jelas terpancar kat wajah dia bile dapat gi funfair..memula dia ajak nek buai pusing yg besar..kat stu de 2 buai pusing tp tetap nk nek yg paling besar..xmo yg kecik.!!
buai pusing besar

pemandangan dr atas..hu3
gayattttttttttt

sekali nek 3 orang..aku,mak&wawa sama dengan rm15..perghhh~~giler ar!memula mr.huB nak nek pegang si kecit tomey..ckp ngan apek yg jage tue bapak kire baby xyah ar...ho!!dia xnk ko~~dia kate baby pon kile...wak lu!!!!trus mr.huB kate xyah ar...makanyer berpusing ar aku ngan mak&wawa selama 5kali sampai rase nk muntah!tp si kakak syg rileks jerw...leh berposing lg dia..
tgk..itu budak..
berposing jerw tgn mesti dekat itu dagu..
so sweet!!!!
pas dah pening nek buai pusing besar kami jenjln pusing funfair cari menan beshhh..tp sume menan oldskool juga!!nk taw ark..dolu2 mase kecik2 gi funfair 2token=rm2 kowt!pastu klu men tangkap itik 1token leh tangkap 2ekor itik..skang ko taw bape??2token berege rm5 dpt tangkap sekor itik jerw..hahahahahampeh!!!sabor je lah~~~~jln2 punye jln si kakak syg nak men baling2 bola yg last skali plus sume markah & dapat adiah tue...dpt lah 34mata..aku pon beria tunjuk bantal dadu yg bertulis 33mata tue..leh lak dia kate tue menan sebelah..ek''eleh~~
sengal otak aku...5hegget dpt adiah 5btg pensel dgn mata 34 markah..aku leh beli kat kedai 2hengget dpt seploh btg ar..haktui!!!sebbek melayan besday gegirl..kalu x,,xhengin...baik balik tdo!!
pas dia dh puas men baling2 ball,,,nmpk kude plak..dah selalu nek kuda kt alamanda pown masih juge nak nek kuda..dh name pon dak kecit kn??klu leh sume menda dia nk nek...
naiklah kuda...selalu nek kat alamanda tue xkena pakai tali pinggang,,tetibe yg nie kena pakai tali pinggang.memula muka dia sebek gak cm nak nanges..alih2 siap posing sambil berkuda...

yg penting...
tgn di dagu!!!

kunun2 pas dh nek kuda tue leh ar balik kn??dah ondaway nk ke jln kuar tetibe dia nanges2..lalak2 bkn yg jenis slow punyer..sgt kuat!!smpai sume org pandang aku...dia ni klu nanges mesti de benda yg dia xpuas lagi...puas aku pujuk sambil tunjuk2 menan yg ade..
ummi : kakak nk nek per??keretapi??kete??
wawa : wawawawawawawa
ummi : cepat ar..xmo kiter balik jerw..(dah marah)
wawa : wawawawawawawa
ummi : kakak....cepat tunjuk kakak nk nek ape?

tetibe!!!nak taw pe yg dia tunjuk??kapal besar yg laju tue...Ya Allah,,kakak~~klu tunjuk benda len ummi leh bg..tp menatang tue laju sgt kakak oiiii..kakak xtakut,,ummi yg takut nie..abi dia mmg xmo nek ar..nk puaskan ati dia terpaksa jugak aku ikutkan...sebbek semlm beday dia..ikut je ar!!mase memula nek tue dia leh gelak..aku dah kecut perut..pastu makin lama makin laju..dia dh diam..bile aku panggil dia berbunyi jugak..aku riso dia pitam..tp x..dia still lg nk tgk abi dia kat bawah...aku lak pegang sebelah tgn jerw...sebelah lg pelok dia sekuat ati aku..mn xtakut ko...xde tali pinggang langsung..duduk bodo2 gtu jerw...seram seyhhhh!!!
turun2 dari kapal tue dia rileks ar jln..aku lak yg ketar..pale dah fenin2 lalat!!cina jage tue tgk jerw dia.."manyak belani lorh"....
pas dh dpt nek kapal besar tue baru dia sendiri menuju jln ke kete...mase nk ke kete tue mr.huB tnye..
abi : kakak...kakak nk nek tue lg kerw??
wawa : (diam)
abi : kakak...dgr x abi tnye nie?nak nek lagi kerw??
wawa : (diam)
abi : kakak....
wawa : XNAK!!!!
taw takut!!!!!ha3...mcm hal ar kakak nie...ummi dan abi hepi sgt bile tgk kakak hepi..sian si kecit tomey..dpt tgk jer..xleh men ape2..sbr erk syg?tggu baby besar nnt sume leh men..kiter gi funfair jugak!!sayang kamoooooo
walaupon muka aku xnmpk tp sbb baby elok pandang kamera letak jugak!! =(

si ensem ngan si tomey... =)

Monday, June 13, 2011

niat ati nak ke Nilai3..alih2 smpai ke sepital!!!

As salam....

sabtu yg lepas de tragedi...kakak aku sibuk ajak aku gi Nilai 3.dari pg tue dia dah tepon...memula mmg cam malas nak gi sbb Nilai 3 tue jauh sbnrnyer..klu ikut highway x ar jauh mn..tp disebabkan kemalasan melanda ckp ar jauh kn??tapi aku nie sgt ar mudah kesian..pas jerw mr.huB gi kije...
aku ngan mak gi umah nenek jap sbb nak membungkus goodies tuk wat besday si kakak syg ngan tia nnt...niat ati pas siap2 membungkus ptg sket nak ar bwk kakak gi Nilai 3..baru jerw duduk membungkus tetibe adik kol!!!
"teh,,balik jap..kakak sakit perut sgt.."
aku pon balik...balik2 tgk kakak dah terbaring lam bilik dia..xbercakap sepatah pon..naik riso aku..maunyer xriso..td sebelum aku gi umah nenek sihat walafiat jerw dia..tetibe tggl sekejap balik dah terbaring lesu kat umah...aku tnye langsung xdijawab..aku pon kunun2 nak mengangkatnyer..tp xlarat~~~gayanye mmg dia xdaya langsung nak bangun..terpakse suh anak buah aku a.k.a abg men gi panggil pokcik aku yg paling dekat..cik mamat!mungkin sbb dgr nama cik mamat wat kakak aku jd kuat sbb segan kowt...pelan2 dia bangun nak masuk ke kete...
pe lg.....berdesup aku ngan cik mamat bwk kakak gi sepital putrajaya...sampai2 jerw trus kakak ditolak masuk bilik semikritikal...punye ar lame aku,cik mamat ,abg men n umai(anak kakak)
tggu kat luar..pastu dia panggil aku masuk sbb nak antar kakak gi jumpe pakar puan kowt.
makanye naik ar kami..dari wad kecemasan ke wad bersalin..dah mcm tggu org bersalin laks!!
dari kui 3ptg smpai ar kui 7ptg kami bertapa kat sepital..alih2 kakak panggil suh kami balik dulu..kami pown balik umah jap...sesampai umah trus nyusukan si kecik comel..xsempat makan xsempat minum trus gi balik sepital..tapi kali nie cik a'an laks ikut..bwk dua budak bising itu..sape lg klu bukan shulhan & zuyin..budak xberenti bercakap...hik3~~gi sepital antar barang sbb kakak masuk wad...tp Alhamdulillah mase kau naik tue nmpk ar kakak dah okeyhhh dari mase memula aku antar dia td.pas bg2 barang sume aku pown balik..kui 10.30mlm baru smpai umah dan jumpe anak2..perghhhhh sibuk smpai aku terlupe janji aku pd kwn2 kesayanganku..
ikutkan ri sabtu ri tu aku nk jumpe intan yg dtg dr kelantan..tp dia stay umah has...mmg dr pagi tue aku dh ngat nk gi..dah mntk ijin dari mr.huB pong!!tapi nak wat cenggane xde rezeki kiter nak bertemu..mungkin len ari kiter leh bertemu kowt..maafkan su erk ntan & has..bukan sesaje xmo gie...mmg nak sgt jumpe iman & yaya....
dan semlm pas doc check kakak dan semuanye dlm keadaan baik kakak dibenarkan balik...tp kena trus follow up kat sepital bermula bln depan...hurm nilah dugaan namenyer..
de hikmahnye nape aku rse malas sgt nk ke Nilai 3..cuba korg bayangkan klu dah smpai Nilai 3 mase tue x ke haru??xmemasal berguling kat tgh2 Nilai 3 menahan sakit tue...lenkali kiter gi erk??

**happy family**

**happy family**