Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, January 14, 2010

9 TIP MELANCONG BERSAMA ANAK

salam....

yer murid2...ari ni cikgu nak ajar tip2 melancong bersama si kecit hokey?
dgr baik2 taw!!!!!

1.Destinasi pilihan
*Pastikan destinasi yg dipilih bersesuaian ngan umur si kecil.
"jgnlah anak baru setahun jagung,ko dah sibuk nak ajak panjat gunung kn?gile ke hape!!"

2.Jarak lokasi pilihan
*Pastikan x perlu masa yg terlalu lama tuk sampai ke destinasi bagi elak si kecil merasa bosan.
"agak2 nak jauh jugak,,berhabis ar cket beli tiket airplan supaya cepat sampai.."

3.Kemudahan yang disediakan
*Pastikan tempat tersebut ada pelbagai kemudahan seperti jug kettle,bilik air yg lengkap
pemanas air dan lain2.
"kalu dah yg ko bwk melancong tu si kecit yg tomey xkan nak titon dlm khemah pulak kn??"

4.Pengangkutan yang akan digunakan
*Jika dekat dan perlu menaiki kereta pastikan kereta selesa untuk si kecil.Sediakan ruang
yang luas agar dia xmerasa sempit diantara beg2 yang perlu kamu bawa.Jika memilih
kenderaan awam,pastikan dia selesa.
"jgn wat pasal lak ko nak melancong nek moto..klu nak jugak melancong tapi xde kereta nek
lah kenderaan awam..bas ker,keretapi ker,...."

5.Pakaian
*Pastikan pakaian yang dibawa bersesuaian dengan lokasi yang dipilih.Jika ke pusat
peranginan beriklim sejuk mestilah bawa pakaian tebal,begitu sebaliknya.
"dah ko taw nak ke pantai yang ko bawak baju gaun beropol2 bagai buat per??bawaklah baju
mandikan??"

6.Barangan keperluan
*Buat senarai semak barang yang perlu dibawa.Bagi mengelakkan tertinggal barang.
"bang,,baju dalam tggl!sepender tggl!tut tggl!...."haru!!

7.Ubat-ubatan
*Jika anak berpenyakit,pastikan xlupa membawa ubat yang perlu diambil.Pastikan juga
kuantiti ubat2 itu cukup sepanjang tempoh percutian.Ubat2 lain juga harus dititikberatkan
seperti ubat batuk,ubat demam,pembalut luka,vicks dan lain2.
"ubat mak bapak pon kena ingat jugak taw!!"

8.Makanan dan minuman

*Jangan galakkan anak makan dan minum yang dijual ditepi2 jalan.Pastikan makanan dan
minuman benar2 bersih.
"ni idak...pantang nmpk de makanan mulalaj lapar perut xkire bersih kotor!"

9.Keselamatan anak
*Pastikan setiap xtvt sesuai untuk si kecil.Penting bagi mengelakkan terjadi kemalangan.
"pantau anak ko selalu2...ni duk pantau laki/bini jer memanjang..ni bkn honeymoon okey?"

INFO!!
1.Bawa bersama mainan/buku feberet anak2 agar xbosan sepanjang perjalanan.
2.Pastikan bawa bekalan tisu basah tuk jaga kebersihan anak2 sepanjang masa.
3.Pastikan makanan yang diberi kepada anak2 sentiasa bersih elak keracunan makanan.
4.Jgn bawak banyak brg sbb akan menyusahkan.
5.Guna masa bermesra seisi kuarge.wlu destinasi dekat tp sgt bermakna!

2 comments:

Gdah Abdullah said...

Good info! TQ...Baca2 tips, baru la leh plan cuti yg seronok...=)

Amsyahril Syahril said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


Post a Comment

**happy family**

**happy family**