Followers

Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, October 15, 2009

Nenek Tersayang

salam.....

berdasarkan tajuk je mesti uolss dah dpt agak kan pe cite yg aku nak sampaikan...
dah tentu2 aku nak citer tentang nenek aku...xkan aku nak citer tentang nenek uolss......
Nenek siah tu ialah mak kepada emak aku manakala wan tu ialah emak kepada abah aku....
Yg aku nak cite nie adalah tentang nenek siah aku tu.......

Betapa aku sayang dan kasih yang teramat sgt terhadap nenek aku yg seorang tue....
Dari aku kecik sampailah aku besar nie aku memang rapat sgt ngan nenek aku tu....
Aku dgn nenek dah macam kawan baik yg sgt rapat,,segala rahsia aku nenek taw....
Aku sgt sayangkan nenek....
Aku xdpt bayangkan mcm manalah aku andainya usia nenek xpanjang lagi.....
Nenek,,,,,
Ateh belum puas menikmati kasih syg nenek.


Nenek adalah seorang wanita yg sgt tabah.
Nenek berkahwin ketika usia baru nak mencecah remaja..
Pada usia 16tahun nenek telah bertarung nyawa melahirkan dan membesarkan emak aku.
usia perkahwinan nenek dgn atok aku xpanjang dimana dowang bercerai secara baik.
Sukar bagi seorang wanita muda seusia nenek utk membesarkan seorang anak ketika dalam tempoh menjanda....

Kemudian nenek berkahwin semula dengan seorang lelaki yg telah kuanggap seperti datuk sendiri dunia akhirat.
Seperti yg kita lihat ditelevisyen,,,nasib anak tiri adalah tidak seindah seperti anak kandung sendiri... (**cerita emak dilain entri okey???)

Nenek terpaksa bekerja mengerah tulang empat kerat untuk membesarkan 5 orang anak..
Ditelan mati emak diluah mati bapak......Dapat pula suami yg panas baran dan kuat tidur.
Ketika mudanya memang atok tiri aku sgt garang.....xde siapa berani membantah katanya..

Nenek bekerja siang dan mlm untuk menyekolahkan dan membesarkan anak2...
Sungguh tabah dan cekal hati wanita tua itu demi memberi pendidikan kepada anak2nya....
Nenek berusaha keras tuk mengecapi kebahagiaan dan kesenangan ini.......

Berkat penat lelah nenek dan juga atok,,semua anak2nya berpeluang mengecapi kesenangan.
Atok pown semakin byk berubah dari segi sikap....
Sungguhpon atok malas tuk bekerja tapi semenjak nenek berkahwin dgn atok segala urusan rumah semua diurusi oleh atok...
Baik memasak,membasuh,mengemas..........semua atok lakukan.

Nenek mempunyai 5 orang anak tidak termasuk emak aku..(emak aku anak perkahwinan pertama)
Yang pertama adalah ABU TALIB
Kedua ketiga adalah kembar iaitu AZHAR dan AZMI
Keempat ialah SUZANA
Dan si bongsu iaitu ANIZAH

Abu talib diberi pendidikan yg cukup sehingga tamat sekolah menengah...Mungkin kerana pada pendapat atok dan nenek seorang abangboleh menjaga adik2nya kelak..
Azhar dan Azmi berhenti sekolah ketika dibangku sekolah rendah lagi.Tiada minat lagi terhadap pembelajaran sekolah.Akibatnya,,sehingga kini mereka tidak tahu menulis mahupun membaca.Tetapi masih beruntung kerana kedua2nya dikurniakan isteri yg "bijak pandai".
Suzana juga diberi pendidikan sekolah yg mencukupi tetapi mudah diperguna kerana sikapnya yg sgt sabar dan xpandai membalas balik perbuatan org.
Manakala Anizah si bongsu yg keras kepala yg telah diberhentikan sekolah ketika baru nak meningkat ke sekolah menengah.Tetapi beruntung mempunyai seorang suami yg juga bijak..

Kini kesemua2 anak2 nenek telah membina keluarga sendiri.......
Atok pown sudah hampir 3tahun meninggalkan kami sekeluarga....
Semasa atok masih disisi nenek,hidup nenek mewah sgt......ape yg dikehendaki nenek pasti dituruti oleh atok.....
Keperluan rumah xsesen pown nenek mengeluarkan duit...
dari segi pakai,makan,keperluan,perjalanan,percutian dan segala2 kehendak nenek ditanggung atok.
Wang pungutan hasil rumah sewa yg atok ada semua nenek yg ambil...ikhlas pemberian atok.
Betapa aku nk menggambarkan kemewahan yg nenek ada semasa atok masih hidup......

Kini,,,
semua itu berubah sekelip mata....
Berubah semenjak atok meninggalkan nenek...
Nenek xmerasai lagi kemewahan itu....

Punca????

Si anak yg cuba mengawal segala harta dan duit kepunyaan nenek...
Biarlah aku rahsiakan siapakah si anak itu....
Bukan niat aku tuk membuka pekung didada....
Aku kesiankan nenek aku yg sudah terlalu kurus mengenangkan nasib diri.
Menangis mengenangkan sikap si anak.....
Pada aku sekeluarga tempat nenek mengadu nasib....
Apa salah si ibu sehingga sanggup si anak sanggup melakukan perkara sebegitu terhadap si ibu??
Seandai benar ada salah si ibu dia tetap ibu...
Siapa si anak tuk menghukum silap si ibu????
Betapa besar pengorbanan si ibu dalam melahirkan anak....
MENGAPA????
Memang aku sekeluarga dan anak2 yg lain masih ade tuk menjaga nenek....
Tapi nenek memang terlalu mengasihi si anak.
Setiap hari sebutan nama si anak lah yg memenuhi ruang legar mulut kecilnya..

"Ateh,,jom kita jln2 depan umah ...............
Dapat tengok bumbung umah dia pon jdlah.
Nenek windu sgt nak tgk muka dia"

Bukan jauh pon umah nenek dengan si anak....tapi si anak terlalu egois...
itu jer yg mampu aku katakan......
Maaf andai de yg terasa membaca entri aku...
Tetapi aku jua perlu meluahkan pe yg terbuku...Jika aku merasa beban menanggung semua ini....Cuba uolss pk cmne lak perasaan hati nenek????
terbuku!!!!tanpa dpt diluahkan.....

Nenek....
walau pe pon yg tejadi ateh tetap disisi nenek.
Ateh tetap akan menemai nenek.
Ateh tetap akan menjaga nenek.
Xkan ateh benarkan sesiapa pon menyakiti nenek.
Ateh sayangkan nenek...
Lebih dari segala2nya....



No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**